Dwarsligging; ervaringen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jantine, 8 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jantine

Jantine Bekend lid

8 mei 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Hallo dames,

Gisteren bleek dat mijn überbeweeglijke kind in een dwarsligging ligt. Zijn kont ligt links, zijn hoofdje rechts.
    De vk is nog niet heel erg ongerust, vanavond liggingsecho en n.a.v hoe hij er dan bij ligt wordt een plannetje gemaakt. Vind het alleen zo jammer dat de term keizersnee al is gevallen :(
    Heeft iemand ervaring met dwarsliggers?
    Op dit moment voel ik trouwens dat hij de hik heeft op mijn schaambeen, ik hoop dat dat een goed teken is...
    Verder lijkt er niks mis te zijn, heb groei echo's gehad en die waren goed. Ik weet ook niet precies waarom ik in de stress ben geschoten, behalve dan dat ik zo graag wel dat mijn kindje een goede start krijgt en dat ik wil dat alles goed is met hem.

2. Mimime

Mimime Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind als er een keizersnede nodig is, als je het liefste natuurlijk bevalt.

Ik heb geen ervaring maar weet wel dat je niet gewoon kunt bevallen als hij dwars ligt. Wel dat baby's nog tot heeeeel laat ineens kunnen besluiten toch te draaien!

Ik hoop voor je dat hij snel draait, en daar blijft, en jij je er weer gerust bij voelt!

Mocht het wel tot en keizersnede komen zou ik me goed inlezen, bedenken wat je graag wilt en wat misschien juist niet en dit van tevoren goed bespreken!

Het belangrijkste is natuurlijk dat het met jullie goed gaat, en dat je kleintje veilig ter wereld komt, op welke manier dat ook is!

3. Nyneave

Nyneave Actief lid

11 sep 2013
    426
    0
    0
    Brabant
    Hier ook een dwarsliggertje, sinds de 20 weken echo al in dwarsligging. Hoofdje links, billen/beentjes rechts.
    Ik had afgelopen maandag een extra controle echo en ben aan de hand daarvan doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar hebben ze gisteren nog eens een echo gemaakt en ook daaruit bleek een dwarsligging.

Ik heb nu het advies gekregen om een draaipoging te laten uitvoeren, maar ben er nog niet uit of ik dat wil. Morgen moet ik terug naar het ziekenhuis voor ctg van de baby en een uitgebreide echo om te kijken of er een oorzaak te vinden is voor dwarsligging. In mijn familie komen ks voor ivm afwijkende vorm van de baarmoeder.
    Mocht ik besluiten een draaipoging te willen doen dan word die wel morgen uitgevoerd. Hier dus best wat spanning nu.

Een keizersnede heeft risico's, een draaipoging heeft weer andere risico's. Ik twijfel dus nog ontzettend.

4. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Hier was de 2e vanaf het begin al een dwarsligger (en nog steeds :p) en week of 2 voor ik beviel draaide hij uit zichzelf goed. Dit kan dus ook nog ;)

5. Jantine

Jantine Bekend lid

8 mei 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Dank voor jullie reacties! Zo te lezen kan het nog alle kanten op ;)

Nyneave, dat lijkt me ook een moeilijk besluit on te nemen zeg. Mijn vk heeft de draai poging ook genoemd maar ik weet nog niet wat daar de nadelen van kunnen zijn bij mij (heb begrepen dat het afhangt van nogal wat factoren). Is jouw kindje ook zo'n beweeglijk tiepje?

Mimime, ga in ieder geval aan de slag met een geboorte plan ja!

Ik hoop zo dat eigenwijsje vanavond keurig met zijn koppie voor de uitgang ligt en daar dan ook blijft!

6. Nyneave

Nyneave Actief lid

11 sep 2013
    426
    0
    0
    Brabant
    Klopt, het hangt van een hoop factoren af en daardoor kan het ook niet altijd. Morgen gaan ze mijn situatie goed beoordelen en dan moet ik een beslissing nemen.
    Omdat ons kindje met een schouder in mijn bekken ligt, denken de artsen niet dat het vanzelf nog kan draaien. Denk dat het dus niet realistisch is om daar nog op te hopen.

7. Annabel26

Annabel26 Fanatiek lid

25 jan 2011
    1.931
    0
    0
    Ik had ook een dwarsligger, ik had een afspraak voor een draaipoging. Toen ik daar aankwam en de echo werd gemaakt was ze zelf gedraaid. Ik was toen 36 weken.
    Ik kan me wel voorstellen hoor dat je je zorgen maakt, dat deed ik ook. Ik wilde ook geen keizersnede, gewoon omdat het herstel ervan echt niet mee valt en ik ook nog een kleintje van 21 maanden heb rondlopen.
    Succes met de echo in ieder geval!

8. MamaNiRo

MamaNiRo Actief lid

9 aug 2013
    142
    1
    0
    Vrijwilliger in de dierentuin, werkzaam in het bed
    Bij de 20 weken echo lag ook ons kindje dwars. Ik hoefde me geen zorgen te maken, want het had nog zoveel tijd om te draaien... Na heel wat weken voelde ik de kleine eindelijk draaien, maar het was met het hoofdje juist naar boven gaan liggen en zo ligt het nu nog steeds! Een draaipoging zag ik zelf niet zo zitten, dus ik heb wel gekozen voor een geplande keizersnee! Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je keuze!

9. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier 2 dwarsliggers:D eerste zwangerschap tot 37 weken dwars in de buik. Gynaecoloog deed een draaipoging en toen ik in de auto stapte om naar huis te gaan lag mevrouw alweer in haar favoriete positie. Met precies 38 weken is ze voor de eerste keer in hoofdligging gaan liggen en met 38+1 ben ik ingeleid. Gezonde dochter 2560 gram.

Tweede zwangerschap ook heel de zwangerschap dwars in de buik. Keizersnede stond gepland. En de nacht voordat ik zou bevallen is ze gedraaid en ben ik ingeleid. En weer een gezonde dochter. 3000 gram.

Deze mocht niet gedraaid worden wegens constant bloedverlies vanaf 30 weken. Ik persoonlijk zou het ook nooit meer doen. 1e dochter was nogal verstrengeld in de navelstreng en daardoor paniek bij de bevalling. Ze kreeg het moeilijk en moest er met spoed uit. Mijn mening is dat een baby wil liggen hoe hij zij het liefste ligt. Ik denk at je iets gaat forceren daarmee. Maar ieder natuurijk zijn eigen keus en er zijn ook genoeg succesverhalen.

Zoals je ziet kan je baby nog draaien. Succes. Ik hoop dat je natuurlijk kan bevallen.:)

10. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.253
    13
    38
    Hier ook een dwarsligger,,, ben benieuwd hoe ze er morgen bij de controle bij ligt... Maja heb nog tijd zat;)

11. Jantine

Jantine Bekend lid

8 mei 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Gelukkig was er vanavond bij de liggingsecho alleen maar goed nieuws! Meneer lag met zijn hoofd beneden, keurig in positie en bleek enorm te zijn gegroeid:)
    Nu maar hopen dat het zo blijft.

Deel Deze Pagina