Dwarsligging

Discussie in 'De bevalling' gestart door JMay, 5 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ons kleine mannetje ligt sinds 20 weken dwars.
    Tenminste z'n hoofd rechtsbovenin en zo schuin naar beneden zeg maar.

Mijn dochter lag met 30 weken goed en begon toen ook al in te dalen met 32 weken lag ze al vast.
    Nu vertelde mijn vk dat er soms een medische rede is waarom kindjes zo liggen maar vaak ook niet.
    Zoals een smal bekken van de moeder,open ruggetje of een groot/klein hoofd.
    Nou kan dat laatste wel van toepassing zijn hier aangezien zijn hoofdje 3 weken achterloopt.

Nu vond de vk bij de laatste controle dat hij helemaal wat kleiner aanvoelt dus gaan we over twee weken even verder kijken of we groei echo's moeten gaan doen enz maar dat ter zijde...

Nu vroeg ik me af want dat heb ik helemaal niet gevraagd, tot wanneer ze goed kunnen draaien of ik daar zelf iets aan kan doen en of een thuisbevalling mogelijk is met een dwarsligging ?

Ik weet bij een stuitligging dat het wel kan maar pijnlijker zal zijn.

Ze vertelde wel dat als t zo blijft ze met 35/36 weken gaan proberen te draaien als er niet te veel risico's zijn maar ze zei ook dat slechts 60 procent goed blijft liggen.

Oh en kan ondanks de stuit of dwarsligging de baby even goed indalen? Ik heb namelijk t idee dat ik indalingspijntjes heb.. Soort trekkend en ongie gevoel met wat steken tussendoor..

Voor nu maak ik me verder helemaal geen zorgen aangezien t nog vroeg is maar heb toch deze vragen haha.

Wil heel graag thuis bevallen en zou toch stiekem wel hard moeten huilen als ik naar t zkh moet hihi

2. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Nou moet ik ook wel zeggen dat dit behoorlijk zeer doet zoals hij nu ligt vooral omdat z'n hoofd zo tegen de oppervlakte ligt en het daar helemaal beurs voelt vooral als me dochter per ongeluk der elleboog of iets erin poert

3. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Mijn eerste heel de zwangerschap dwars in de buik en niet een keer in hoofdligging gelegen. Met ruim 37 weken een versie gehad en in de auto draaide ze alweer terug in haar favoriete positie.
    Met 38 weken voor de eerste keer in hoofdligging en meteen ingeleid en geboren. dysmatuur geboren.

Tweede zwangerschap ook heel de zwangerschap dwars gelegen. Keizersnede gepland en de dag voor de geplande keizersnede voor de eerste keer in hoofdligging en meteen ingeleid en geboren.

Nu zwanger van de derde en ook deze ligt weer dwars in de buik nu 33 weken zwanger. En ik ga me er maar weer op instellen dat ook deze weer via inleiden geboren gaat worden of anders via keizersnede.

Een versie zal ik in ieder geval niet meer overwegen.
    Succes ik hoop dat je baby nog gaat draaien.

4. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Bedankt voor je duidelijke verhaal en ervaring!

Bij jou dus alle keren! Maar gelukkig geen ks.
    Ik hoop het ook en anders is het natuurlijk niet anders.
    Had het dysmatuur en de dwarsligging iets met elkaar te maken ? Nee toch?

5. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    En kan je dan evengoed indalingsweeen/pijn hebben?

6. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Nee dysmatuur was omdat ik bij alle zwangerschappen veel bloedverlies heb gehad waardoor de placenta achteruit ging. Je kindje daalt niet in als ze dwars liggen dus ook geen indalingspijn.

7. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Oke bedankt voor de tip
    Dan zal ik wel weer te veel gedaan hebben.
    Had jij ook veel harde buiken tijdens je zwangerschappen ?

8. Monja

Monja Lid

8 jul 2014
    74
    0
    0
    Ik kom even meespieken hier. Onze jongeman ligt ook dwars in m'n buik. Vanaf het begin al, schijnt wel lekker te liggen zo, dus, haha. Hij ligt nu idd ook met z'n hoofdje rechtsboven en bijna diagonaal met z'n beentjes naar linksonder. Zijn ruggengraat tegen die van mij aan, zeg maar. Ben heel benieuwd of hij zich nog gaat draaien.

9. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Ja helaas veel harde buiken. Had ze ook al vroeg.

Vanaf dit termijn soms een paar uur achterelkaar om de vijf minuten en dan houdt het weer op.
    Gynaecoloog vertelde me dat ik een extreem gevoelige baarmoeder heb. Of zoals ze zegt in jip en janneke taal je buik vind het niet fijn om zwanger te zijn.
    Heeft wel bij beide het resultaat gehad dat ik met 38 weken al 3 cm ontsluiting had.

10. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ik weet niet of het veel zegt, maar mijn kleintje lag met 28 weken nog dwars, met 30 weken met het hoofdje bovenin en met 32 weken met het hoofdje beneden en (bijna geheel) ingedaald. Er kan een hoop gebeuren in een paar weken tijd!

11. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Laten we t hopen zeilbootje!

12. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Hier ligt hij met z'n rug naar mijn buik toe dus echt schoppen voel ik niet maar voor veel gedraai met z'n hoofd en billen haha

Ik hoop het voor ons, wil echt geen ks!

13. topper12

topper12 Niet meer actief

Don't shoot the messenger :)

Maar ga er maar vanuit dat je met een dwarsligging niet thuis mag bevallen (volgens mij mag je niet eens natuurlijk bevallen met een dwarsligging, maar dat weet ik niet zeker. In geval van stuitligging moet je ook in het ziekenhuis bevallen (zodat ze alles goed in de gaten kunnen houden en direct kunnen ingrijpen indien nodig)

Ga voor je duimen dat de kleine een andere positie gaat kiezen :)

14. mamsam

mamsam Bekend lid

25 mrt 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    zl heeft hier ruim een week in een dwarsligging gebivakkeerd, met 35+4 zich los gewurmd maar gelukkig lag meneertje gisteren weer met zijn hoofd naar beneden. thuis bevallen mag idd niet. maar de gyn zei tegen mij we gaan voor een natuurlijke bevalling, desnoods parkeer ik hem in een wee voor de uitgang. het zal wel aan de gyn liggen hoor. ik ging ook direct van een ks uit, vooral omdat mijn vorige bevalling ook een ks werd.

15. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    ohhw,dat zou ik wel heel jammer vinden :(
    maar goed we gaan er gewoon vanuit dat hij bij de volgende controle,of misschien de controle daarop gewoon gedraaid is :p haha
    J. lag nu al mooi en ging al indalen, met 32 weken lag ze al vast!

had daar stiekem nu ook op gehoopt ;)

16. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Wij zitten nu gewoon bij de vk, maar die zal ons miss tegen die tijd dan wel doorsturen mocht hij nog niet gedraaid zijn.

Ga er gewoon vanuit dat hij dat wel doet, meestal gebeurd dat wel toch?

Had jou zoontje ook een kleiner hoofd door miss de dwarsligging?
    hier loopt het hoofd ruim 3 weken achter en daarom zou het kunnen dat hij zo ligt zei de vk

17. mamsam

mamsam Bekend lid

25 mrt 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    andere zoon is pas met 37 weken vanuit stuit gedraaid, zonder een versie. denk inderdaad dat ze je door gaat sturen als ie zo blijft liggen.

beeb hier heeft geen klein hoofd, loopt juist zo'n twee weken voor. was dus ook echt een raadsel hoe hij zich los heeft kunnen wurmen want hij lag best al diep. hoop gewoon dat hij het niet weer in zn bolletje haalt om te draaien. heeft de vk nog niet doorgestuurd voor een liggingsecho? je weet nooit wat voor toeren ze uithalen daarbinnen hihihi

18. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Nee nog niet, maar ze kon voelen hoe hij lag en dat voelde ik zelf ook wel haha de kant waar hij met zn hoofd ligt voelt helemaal beurs, hij ligt erg aan de oppervlakte zeg maar.

Bij de pret echo met 29+4 lag hij ook dwars kon ze toen zien,maarja dat was gewoon voor de lol een echo.

Omdat de vk ook denkt dat ie niet zo goed groeit had ze het vorige week wel over een groei echo, maar ze wilde deze twee weken nog even aankijken want misschien zat hij wel net voor een groeispurtje ofzo.
    Denk als hij dan ook nog dwars ligt dat ze ons wel doorstuurt of misschien pas met 35-36 weken..

19. mamsam

mamsam Bekend lid

25 mrt 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja zou best kunnen. ben de vorige keer doorgestuurd ook vanwege hoge bloeddruk, was met 35 weken. werd opgenomen en zoon is in het ziekenhuis goed gaan liggen. geloofde ze me niet smorgens met de ctg.... gyn zou bij jou wel eerst een versie voorstellen hoor, bij mij zag ze dat niet zitten ivm het wurmen ;)

20. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    ben benieuwd, bij de volgende controle ben ik bijna 33 weken.
    ik zou graag dan een draaipoging willen idd, omdat ik dus thuis wil bevallen haha:p

Deel Deze Pagina