Trouwen onder huwelijkse voorwaarden???

Discussie in 'De lounge' gestart door gelukkig, 19 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    sociaal pedagogisch werker
    Wij willen gaan trouwen onder huwelijkse voorwaarden!
    Zou er graag wat meer over willen weten. Heb wel net op internet info. gezocht en offertes opgevraagd, maar begrijp daar niet veel van, misschien zijn hier meiden die ook onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.
    Wij willen niet in gemeenschap van goederen trouwen omdat mijn vriend een eigen bedrijf heeft gehad en daardoor schulden heeft gemaakt. Nu zijn de schulden gelukkig zo goed als afbetaald maar toch willen we graag onder huwelijkse voorwaarden trouwen.
    Omdat je dit bij de notaris moet vastleggen kost dit geld.
    Wat waren julie ervoor kwijt?
    En wat kan je allemaal vast laten zetten?

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het is best wel flexibel. Wij hebben bijvoorbeeld nog extra opgenomen dat in het geval van een scheiding, er in principe co-ouderschap komt. Ook staat er dat ons inboedel 50/50 wordt verdeeld, maar erfenissen onder de naam van de gegadigde blijft. Bij faillissement kan er niet aan het salaris van de ander worden gezeten waardoor we altijd verzekerd zijn van 1 inkomen. Etc. Je kunt er echt veel in kwijt ;)

Wij waren denk ik zo'n 700 euro kwijt?

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij zijn ook onder huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat mijn man een eigen bedrijf heeft. Wij hebben alles samen, met uitsluitsel van de praktijk. Ons huis en inboedel ed is dus van ons samen (dus geen cd van jou, cd van mij).

Ik zou goed naar de verschillende prijzen bij verschillende notarissen informeren, kan een hoop schelen. Kijk anders eens op: www.degoedkoopstenotaris.nl

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wij hebben nogal slechte ervaringen met financieel adviseurs en notarissen dus ik zou eerder kiezen voor iemand die je vertrouwt maar misschien wat duurder is. Kan je een hoop gezeik en geld besparen op de lange termijn.

5. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ben ik even blij dat ik niet getrouwd ben (scheelde niet veel trouwens :p)
    Teveel gedoe voor mij, die papiertjes. Alhoewel het dan wel duidelijk zwart op wit staat.

6. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    @ Assi, of je nou trouwt (wel/geen huwelijkse voorwaarden) of een samenlevingscontract op laat stellen, of testamenten laat opstellen etc. etc., als je samen kinderen hebt, samen een huis of gewoon samen een huishouden dan komt er altijd wat papierwerk bij kijken. Tenminste, wel als je het goed en officieel geregeld wilt hebben. 't Zit 'm niet zozeer in het 'trouwen'.

7. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    sociaal pedagogisch werker
    Precies, en wij wonen al bijna 6 jaar samen in een koophuis dat we samen hebben gekocht, en we hebben nog steeds niks geregeld op papier.
    Dus stel dat we uit elkaar gaan of een van ons overleid hebben we best een groot probleem.
    Ook hoorde ik pas dat het verstandig is om voor 1 jan. 2010 wat op papier te regelen omdat dat voordeliger is voor je belastingaangiftes enz.
    Maar heb net nog wat site's bezocht, geregistreerd partnerschap klinkt ook leuk.
    Kun je dan ook bij een notaris vast latten zetten dat zijn schulden, mijn schulden niet zijn enz.?
    We zijn gewoon ff aan het informeren, wat het beste bij ons past en niet te duur is.

8. Wennos

Wennos Actief lid

16 feb 2009
    103
    0
    0
    Ik zou gewoon een afspraak maken met een notaris en de vragen die je nu stelt aan hem/haar stellen. Deze afspraak is vaak gratis, alhoewel men er dan wel vanuit gaat dat je de contracten dan ook bij hem afsluit. Vaak kun je bij een notaris nog korting bedingen (helemaal als je meer zaken laat vastleggen, zoals bijv. testamenten).

Wij hebben 2 jaar geleden een samenlevingscontract, testament en koopovereenkomst bij de notaris afgesloten. Weet zo niet meer wat we daarvoor kwijt waren (vast bedrag), maar we zijn daar 3 keer geweest om e.e.a. door te spreken. Daarnaast afgelopen maand nog een keer afspraak gehad om te kijken of we alles goed geregeld hadden ivm de komst van ons eerste kindje. Hier hoefden we ook niks voor te betalen.

Deel Deze Pagina