vraag aan de mamma`s in de grote stad

Discussie in 'De lounge' gestart door janna76, 17 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hallo meiden,

Ben hier even een klein beetje geschrokken. Zat een artikel te lezen in een oude viva was het geloof ik en dat ging dus over kinderen die dachten dat melk uit de fabriek kwam. En dat groentes daar ook gemaakt werden.:$:(
    Das voor mij een boeren moeder uit drenthe heel lastig te begrijpen.(maar dat ligt waarschijnlijk puur aan mij hoor. Dit is echt geen aanval!)

Maar nu vroeg ik me dus af. Stel je woont bijvoorbeeld midden in het centrum van Amsterdam. Hoe leren jullie dan je kinderen dat melk uit de koe komt. En dat die aardappel word geteeld door een boer?

Mischien een beetje rare vraag hoor, maar ik werd een beetje simpel van die mamma`s uit dat artikel. En ik vroeg me af hoe jullie Intiligente;) stadse mamma`s dat doen.

Liefs Janna

2. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Dus als ik het goed begrijp vraag je je eigenlijk af of wij , de moeders uit de stad , de kinderen wel vertellen waar bijv. melk of groenten vanaf komen ? En hoe wij dat doen .. Nou bij de kinderboerderij hier heb je een koe en die mag je melken dus dat is al heel makkelijk om uit te leggen , en groentes kan je toch ook uitleggen dat het in de grond of aan planten groeit ... Hoop je vraag zo beantwoord te hebben :)

3. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

9 mei 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Melk komt toch uit een pak of een fles??
    En groenten komt van de supermarkt.
    Nee sorry geintje.

Dat leg ik uit door boekjes te lezen, maar zeer zeker ook door lekker te wandelen in de polder, fietsen.
    Maar heb het gevoel dat ik niets hoef uit te leggen, dat ze het al weten. Eitjes van het kipje, melk van het koetje.....

In dat artikel zullen ze wel dames voor ingehuurd hebben, net zoals met dat programma toen op de tv. Anders weet ik het ook niet.
    Iedere nederlander, weet dat toch wel lijkt me.

Groetjes
    Yvonne

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hahaha...nou, ik denk echt dat het een kwestie van opvoeden is hoor! Overal heb je een kinderboerderij en kan je leuke dingen ondernemen op het plattere land.
    Amsterdam ligt zo dichtbij "boeren" plaatsjes!
    Met 15-20 min kan jij koeien zien hoor :D

Denk dat dit hetzelfde is als de stelling dat kinderen van werkende ouders dikker of ongezonder zouden zijn dan van ouders die fulltime thuis zitten.
    Het is maar net wat je ze leert!

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ow, ik kom uit de Randstad en woon nu in de provincie Grunn :D

6. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

ik dacht ook dat de melk uit een fabriek kwam!

hhahaha nee hoor gekheid, gewoon ze leren dattoch vanzelf via kinderboerderij boekjes en dat soort dingen.

denk nou niet echt dat mensen dit echt denken hoor?

7. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ik denk ook dat dit puur aan de opvoeding ligt!
    Ik woon ook in Amsterdam en ik leg mijn dochter precies uit waar groente, fruit, melk, kaas en al die andere dingen vandaan komen. Hier hebben ze vanuit school ook schooltuinen dus leren ze dit ook echt zelf om het te telen.
    Verder hebben we hier een geitenboerderij in het Amsterdamse Bos en daar worden de geiten gemolken en kan je dus goed zien waar 'melk' vandaan komt, en natuurlijk leg ik bij dat wij koeienmelk drinken en dit dus ook bij koeien gedaan worden.

Het is net wat je belangrijk vind om aan je kind te leren en hoe je het ze aanleert. Leer je dat engeltjes huilen en het daarom regent of vertel je wat anders? Om even een voorbeeld te geven.
    Ik persoonlijk ben iemand die altijd waarheid verteld. En ik probeer dit zo goed mogelijk op een begrijpelijke manier uit te leggen!

8. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Okee, Super.
    Zat al even te denken van het kan toch niet dat???
    Nee,
    Toch even vragen.

Hihihihi Sorry. Mischien dat ze hier inderdaad mensen maar wat hebben laten zeggen. Vond het al zo onnozel.:D

9. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Vind het wel een leuk topic trouwens, want ik vraag het me ook wel eens af hoe dat nou kan (heb dit onderwerp al vaker gehoord namelijk).

10. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Kinderboerderij, boekjes, school, excursies. Zo heb ik het vroeger geleerd.

11. Cupcake

Cupcake Bekend lid

27 aug 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL
    laat ik aan school over .

12. Cupcake

Cupcake Bekend lid

27 aug 2009
    555
    0
    0
    NULL
    NULL
    geintjuh he ;)

Nee hoor lekker over de kinderboerderij wandelen. En ik woon in schiedam. Maar wij hebben hier weiland en daar staan ook de koeien en de kippen hoor.

Ik kan me het toc echt niet voorstellen dat ze kinderen leren dat melk uit de fabriek komt.

( en een klein beetje gelijk hebben ze wel ;) )

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik snap ook niet waar dat vandaan komt..
    Ik kom uit de stad en ik weet toch ook waar melk vandaan komt?!
    Rij 10 min en je vindt wel een weiland..

14. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

hihi, ik heb het vaker gehoord ja.
    Maar goed, kinderlogica is niet altijd te volgen he...
    Je kunt je kindje verteld hebben dat melk uit een koe komt, een ei uit een kip en vlees van de beesten. Maar nog blijft dat een moeilijk tastbaar iets, want ja. Hoe zit het dan met chocomel en frikandellen en boterhamworst???

15. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Mischien is het ook wel een verschrikkelijk broodje aap verhaal.
    Maar als je iets vaak genoeg hoord en als je dan ook nog zo iets zots leest? Tja, dan ga je je wel eens achter je oren krabben he??

(o,ja en chocolademelk komt hier van de bruine koetjes;):D)

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Het is absoluut geen broodje aap verhaal. Er zijn echt genoeg kinderen die niet weten dat melk van een koe komt etc.

Ik woon zelf in de randstad (vlakbij Den Haag). En zie het hier wel vaker in bepaalde wijken. Het ligt geheel aan de opvoeding. Mijn vriendin is lerares op een basisschool en de meeste ouders van kinderen bij haar in de klas vinden dat de school dit aan de kinderen moet leren en niet zijzelf.
    De meeste hier gaan naar een kinderboerderij etc. Maar er zijn genoeg ouders die dit soort dingen helemaal niet doen met hun kinderen (ervaring uit mijn omgeving).

17. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Zal wel een verschil van instelling zijn dan hoor.
    Ik vind dat IK (en papa) als eerste de kinderen dingen moeten leren. En alles wat wij niet zelf kunnen of wat op den duur beter door de school gedaan kan worden kan dan overgenomen worden als ze op school zitten. Maar ik controleer vaak zat WAT ze nou eigenlijk leren. En vaak vul ik dingen nog aan. Of vragen ze wat wij er dan van weten.
    Maar goed ik ben dan ook zon moeder die met haar kinderen vele museums al bezocht had voor ze ook maar de eerste klas van de basis school gezien hadden... Want dat vind ik dan zelf ook altijd erg leuk en boeient (en nee heb ze niet schoppent en huilent door die musea's getrokken...ze vroegen soms zelfs of we nog eens naar de mummies ofzo gingen kijken ;) ). En leergierigheid zit in het karakter maar kan je ook aanmoedigen!
    Ik vind het juist het leukste wat er is om je kinderen dingen te leren en te laten zien. DAT is waar ik kinderen voor heb gekregen!
    Dus ook dat die melk uit de koe komt. En ook dat er eieren bij de kippetjes liggen en nee die eten ze niet op...daar komen kuikentjes uit! En dan natuurlijk rond pasen die kuikentjes bekijken!
    Ik ben zelf geboren en getogen Eindhovenaarse. En ook ik wist dit al heel jong allemaal. Dat vind ik echt bij de opvoeding horen hoor!
    Kan me ook niet voorstellen dat dit bij heel veel kinderen zo is. Denk dat dit een leuk verhaal was om aan te dikken oid. Of iig alleen bij bepaalde bevolkings groepen?

18. mendie

mendie Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.645
    0
    0
    den haag
    ik kan me niet eens herinneren hoe ik dat te weten ben gekomen..ik heb t zeg maar gewoon altijd geweten. dat zijn echt van die standaard dingen die iedereen toch wel hoort en echt sowieso hoort te weten.

als je een boekje leest als klein kind ( wordt voorgelezen) en er staat een koe, vragen ook altijd mensen: en wat doet de koe?
    antwoord: die zegt boeeeeeeeeee

op die manier praat je er automatisch over lijkt me.

( om dus maar even een voorbeeld te geven he)

19. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Mijn moeder heeft vroeger wel boerderijlessen gegeven op basisscholen, maar ze kwam toen wel verbaasd thuis. Er waren meerdere kinderen die voor het eerst van hun leven kuikentjes zagen en inderdaad hoorden dat die uit eieren kwamen. En dan kwam ik uit een 'dorp'...

Ik heb het zelf allemaal heel natuurlijk meegekregen, door wandelen inderdaad en de (kinder)boerderij. Ooit (toen ik 3 was o.i.d.) heb ik met mijn moeder een koe zien bevallen, en die koe ging daarna het kalfje schoonlikken. Toen zei ik tegen mijn moeder: dat deed jij ook bij mij he, toen ik geboren was :D

20. koala28

koala28 Niet meer actief

Ben het helemaal met je eens. M'n ouders hebben mij en m'n zusje ook van alles geleerd en naar toe genomen. En dat ben ik ook van plan met mijn kind.

Deel Deze Pagina