woekerende klimplant

Discussie in 'De lounge' gestart door laravelk, 22 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Een klein beetje thuis in tuinonderhoud ben ik wel maar hier is al jaren niets meer gesnoeid en ik zie door de takken de planten niet meer.
    De tuin heeft een klimplanten"probleem", de clematis, kamperfoelie en (vermoedelijk) bruidssluier zijn gaan woekeren. De eersten kan ik wel aan maar de laatste is een drama, groeit deels over het rieten dak en door de "muur" van de stal. Ik heb geen flauw idee hoe ver ik m terug mag of moet snoeien, de muur en het dak worden er niet vrolijk van zo. Wie weet raad?

Bijgevoegde bestanden:

2. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Gewoon helemaal terugsnoeien, groeit wel weer aan.

3. Aylen

Aylen Niet meer actief

Die kun je nog wel tot de grond wegsnoeien, geen probleem. Volgende zomer komt hij weer tot het dak. Met warm en vochtig weer kunnen ze een meter per week groeien.

4. Astre

Astre Niet meer actief

En de bruidssluier zou ik zelfs proberen uit te roeien. Dit is een ontzettende woekeraar en kan je hele dak kapot maken.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Inderdaad, die bruidsluier is een enorme woekeraar, zou hem ook helemaal uitroeien. Wij hadden zo'n ding ooit over onze schutting groeien en dat werd zo'n enorme bos, dat de schutting zelfs een beetje scheef ging hangen.

6. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Dit!

7. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Bedankt, ik ga kijken wat we doen, ik betwijfel of we hem wegkrijgen, zal vanmiddag een foto langs de binnenkant maken maar helemaal terugsnoeien doe ik dan sowieso. Kan ik nu snoeien of moet ik tot het voorjaar wachten?

8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hij ligt overigens grotendeels op stalen golfplaat (en het is mijn stal niet). Ik denk dat het een kale boel wordt als we hem weghalen, suggesties voor een andere mooie klimplant?

9. Aylen

Aylen Niet meer actief

Je hoeft niet te wachten tot het voorjaar, klimplanten kun je prima snoeien in het najaar. Bij de bruidssluier maakt het helemaal niet uit, die MOET je het hele groeiseizoen door snoeien. Met de clematis en de kamperfoelie moet je wachten tot ze uitgebloeid zijn.

10. Imensa

Imensa Niet meer actief

Waarom helemaal uitroeien. Als je hem goed bij houd (elke jaar dus flink terug snoeien ) is er niets aan de hand.

11. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik moet het dak op, het zit muurvast.
    Dit is binnen:

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina