Onze dochter is nu twee en we twijfelen een beetje of we wel of niet aan Sint willen gaan doen. We willen sowieso wel meedoen met de cadeautjes, want het lijkt me zo zielig als iedereen iets krijgt en zij niets. Ze mag ook best af en toe haar schoentje zetten, zodat ik er een kleinigheidje in kan doen, maar eigenlijk willen we liever niet tegen haar zeggen dat het echt Sint en Piet zijn die de cadeautjes geven en dat ze echt bestaan en uit Spanje komen, etc. We voelen ons hier gewoon niet zo heel relaxed bij. Ze is nu natuurlijk nog heel erg jong, dus dit jaar is het misschien nog niet zo'n issue (ze is er ook nog steeds van overtuigd dat haar beer best kan praten, al doet hij dat nooit waar ze bij is ), maar we vragen ons toch al af hoe we dit in de praktijk het best kunnen aanpakken op een manier dat Sinterklaas nog wel een leuk feestje voor haar blijft. Zijn er hier nog meer ouders die hun kind nooit echt in de Sint hebben laten geloven? Hoe pakten jullie dit aan? Hoe maakten jullie het feest toch nog leuk voor jullie kids?
Wij doen er aan mee. Maar ik zou er zeker niet over liegen tegen mijn dochter. Als ze er naar vraagt geef ik haar een eerlijk antwoord.
Geen ervaring mee. Waarom wil je dat niet? Overigens wat je ook verteld, het is denk ik wel belangrijk dat je dochtertje begrijpt dat dit niet aan de grote klok gehangen moet worden. Ik zou als moeder niet bepaald gecharmeerd zijn als een 2-jarige even komt vertellen aan mijn dochter dat de Sint niet bestaat ... Dus dat is wel een afweging wat je moet maken. Hoe wil je dat aanpakken?
Ja wij. De kids weten hoe het zit ( de oudste tenminste), maar we vieren het wel. Bij vragen zijn we eerlijk, maar we zetten wel de schoen, gaan naar de intocht en op 5 dec staat er ineens een zak voor de deur. Voor onze dochter is het gewoon echt, alleen af en toe vraagt ze even 'zwarte piet is geschminckt he?' Of zoiets. Ik ben zelf ook zo opgegroeid en het was echt niet minder leuk. Wel minder spannend en nu bij mijn dochter ervaar ik dat alleen als iets positiefs Op het moment dat die beste man voor hun neus staan, geloven ze heilig hoor. Wij gaan heel relaxed de sinttijd in en hebben er weer enorm zin in.
Over het wel of niet vertellen aan andere kinderen.. Onze dochter weet dat sommige kinderen niet weten dat het een spel is, en dat zij het niet mag verklappen. Of dat wel of niet gebeurt, tja.. Er worden onder kinderen wel ergere dingen verteld hoor, en als het geloof van het kind groot genoeg is zal die wijsneus van mij hun geloof echt niet teniet doen.
Dan nog zou ik niet gecharmeerd zijn als ik een huilend kind thuis krijgt omdat een of ander wijsneus het nodig achtte om dat zaadje te planten. Daarbij vind ik het niet aan een ander om mijn kind te vertellen dat Sint niet echt niet. Dat kan ik prima zelf doen.
Ik zou echt woest zijn als een ander kind het aan mijn kind zou verklappen. Zeker op jonge leeftijd. Ik kan echt kwaad worden om jouw opmerking :x
Hier doen we ook niet aan Sinterklaas en ik vertel idd dat het gewoon een meneer is die verkleed is. Tja ieder zijn eigen mening toch... Ze weet wel dat andere kindjes wel denken dat Sinterklaas echt bestaat. Ze houdt haar mond, maar zou ze per ongeluk iets zeggen. Niet leuk voor die kindjes maar ik heb toch echt mijn eigen ideeën en principes en daarvan verwacht ik ook niet dat iedereen zich daar maar aan houdt omdat ik dat doe. Hier zetten we ook geen schoentjes op.
Alle andere kinderen praten erover en vertellen wat er in hun schoentje zat. Jouw dochter krijgt niks... Alle andere kinderen vertellen wat ze van Sinterklaas hebben gekregen. Jouw kind krijgt niks... Alle andere volwassenen hebben mooie herinneringen aan Sinterklaas. Jouw kind niet... Ja ik ben heel serieus.
Tja. En elk jaar is komt dit onderwerp terug. En elk jaar worden er (dezelfde?) mensen boos om. Ben ik dan heel idioot als ik denk: ' het is 'maar' sinterklaas hoor'? Nu zit mijn dochter op een school waar ze niet aan sinterklaas doen en gaan wij niet naar sinterklaas op het werk en bij de intocht zoeken we een rustig plekje op. Dit allemaal om te voorkomen dat andere kindjes onze gesprekken opvangen. (Nouja, niet de school, die is gekozen om andere redenen uiteraard) Ik zou het echt vervelend vinden als ze het verklapt, maar come on.. Het gaat over Sinterklaas. Waarvan we trouwens allemaal weten dat die beste man thuis gewoon zijn pak uittrekt. Natuurlijk is het een onschuldig kinderfeest en wij vieren het heerlijk (op onze eigen manier) mee. Laten we niet vergeten dat kinderen onder elkaar al erg crue kunnen zijn he? Zullen we ons daar eens druk om maken? Over pesten, buitensluiten, gemeen doen etc op grond van uiterlijk of geloof? Als je je al woest kunt maken over een opmerking over sinterklaas, dn vraag ik me af wat je gaat doen als je kind een keer niet mee mag doen, of als ze op basis van haar geloof wordt uitgelachen. Ben ik werkelijk zo idioot als ik denk: 'maar' sinterklaas. En daarnaast vraag ik me af hoe het je uitlegt dat sommige kindjes niks krijgen met sinterklaas? Hun schoen niet (mogen) zetten? Etc
Ik vind het ook wel zielig eigenlijk. En nee, niet omdat ze geen sinterklaas viert. Maar omdat andere kinderen het wel doen en zij dan als enige (want het zijn maar heel weinig gezinnen die het niet vieren) niets gekregen heeft. Zij is dan wel degene die op school zonder kadootje staat zeg maar. Je maakt voor mijn gevoel nu al een outcast van je kind op die manier. Puur mijn mening hoor!
Zou zelf ook not amused zijn als een ander kindje dit zo zou vertellen, vind dat aan onszelf. Maar waarschijnlijk vindt mijn dochter het alleen maar jammer voor het andere kindje dat die dan geen kadootjes krijgt en is ze het snel weer vergeten Ze vindt het veel te leuk. Overigens liegen we niet bewust voor hier, maar laat het veelal aan haar eigen interpretatie over als ze met een vraag komt. 'Wat denk jij?' Komt ze er niet uit hebben we het er samen verder over. Want Sinterklaas die door de schoorsteen komt die we niet hebben gaat mij te ver. Dus regelen papa's en mama's dat voor de kindjes bijv.
Wow, ik had niet verwacht dat er zo snel al zoveel reacties zijn van mama's die ook niet doen alsof. @Taliaa: Zoals jij het beschrijft klinkt het precies zoals wij het willen . Wel gewoon het feest vieren, maar gewoon eerlijk de vragen beantwoorden. Mijn dochter is ook vrij snel gespannen en onder de indruk, dus ik denk eerlijk gezegd dat zij die extra spanning ook goed kan missen. @Strijkkraal: Ik ga haar ter zijner tijd uiteraard op haar hart drukken dat ze niets tegen andere kindjes moet zeggen. Ik ga er nu ook absoluut geen punt van maken dat de Sint niet bestaat, het is meer dat als ze straks vragen heeft dat ik deze gewoon eerlijk wil beantwoorden. De reden hierachter is dat we gewoon zoveel mogelijk eerlijk willen zijn tegen mn dochter. Toen ik er zelf als 6 jarige achter kwam dat de Sint niet bestond, vond ik het maar stom dat mn ouders me al die jaren hadden laten geloven. Het zal ongetwijfeld aan mijn persoonlijkheid hebben gelegen, maar ik vond het echt niet leuk en ben er best lang boos om geweest. M'n man heeft het net zo ervaren. Ook geloof ik oprecht dat het ook een heel leuk feest kan zijn als als je de waarheid kent. We maken het nog steeds gezellig, zingen liedjes, gaan naar de optocht kijken en ze krijgt cadeautjes.
Als je haar er niet in wil laten geloven, waarom zou je dan wel een schoentje willen laten zetten? Dat is dan toch niet nodig? je geeft het toch zelf aan haar, want het komt niet van sint en piet. Vroeg het me af hoe je de schoen gaat verklaren
Voor ons als volwassenen is het "maar" sinterklaas maar voor kinderen is het DE sinterklaas! Ik vond het als kind geweldig (nu nog eigenlijk). En ieder kind komt er vanzelf achter dat het nep is maar dan nog. Ze mogen als kind toch lekker hun fantasie gebruiken? Daar hoort sinterklaas voor mij ook bij.
Dat staat er helemaal buiten. Kinderen moeten nog leren hoe ze met elkaar moeten omgaan. Daarbij maken ze fouten (pesten etc) en het is de taak van ouders en leerkrachten om ze goed gedrag te leren. Fouten maken mag maar hoe lossen ze het op? Wat leren ze ervan?
Vroeg ik me inderdaad ook af ja. Waarom niet laten geloven maar wel die schoon en wel naar de intocht? Naar een intocht van een verklede man die helemaal niet bestaat met gesminkte mannen ernaast?