Wij hebben sinds een paar maand een dynamisch energie contract. Ben er tot nu toe super tevreden over. Zit nu toch heel erg te twijfelen tussen dynamisch laten of toch weer over te stappen en voor 1 jaar vast te zetten. De winter komt eraan, dus tja zeg het maar. Man is er niet heel erg mee bezig en zegt; lekker dynamisch laten. We zien wel wat er gebeurt. Geld voor bijbetalen is geen probleem, maar eigenlijk wil je natuurlijk niet bijbetalen. Zijn er hier mensen die bewust dynamisch blijven en zo ja; waarom? Ik wil deze week beslissen en eventueel per 01-12 overstappen.
Hier ook sinds dec 2022 dynamisch en ik laat het zo. Ik vind het nog steeds superhandig qua stroomtarieven etc.
Ik stond voor dezelfde keuze. Ben voor gas onlangs overgestapt naar een andere energieleverancier (vast contract 1 jaar). Voor elektriciteit ben ik gebleven, hiervoor hebben we dus nog steeds dynamisch.
Ik heb een dynamisch contract en laat het zo. Bij mijn contract wordt mijn teruglevering niet maandelijks afgerekend maar gewoon jaarlijks. Ik probeer wel op te letten qua vaatwasser, wasmachine en de droger alleen te gebruiken tijdens de goedkopere tijden maar met een gezin lukt dat natuurlijk niet altijd.
Wij laten het ook zo. Het kan natuurlijk twee kanten op. Maar door de berichten dat het weer een natte en milde winter gaat worden nemen we het risico . Mocht het gas wel in eens duur worden zal dit gaan om ongeveer 2 misschien 3 maanden in de winter als het ook 3 maanden dan een hele erge strenge winter wordt.
Wij hebben nog variabel, dus vast bedrag wat per paar maanden kan wisselen. Dit omdat we grote veranderingen hebben doorgevoerd qua energie. Gas is er net af, en we hebben een extra bups zonnepanelen. Wij kijken deze winter even hoe het gaat qua verbruik, en zullen dan beslissen wat we doen. Die overproductie nu is omdat we gelijk hebben voorbereid om, wanneer we het geld bij elkaar hebben, over te stappen naar een elektrische auto met eigen laadpaal.
Wij blijven, nog t/m 31 december prijsplafond ook. Mocht het heel duur worden dan is dat zo, meestal is dat maar een korte periode.
Dynamisch blijven wij voorlopig. Ik denk niet dat het gas ineens super duur wordt want dan zouden ze nu ook geen 3jarig contracten aanbieden.
Mijn vriend heeft gekeken naar Vattenfall.Als we een nu een contract afsluiten dan is het 200 euro goedkoper op jaarbasis dan wat we afgelopen jaar dynamisch hebben gehad, maar de tarieven lagen afgelopen jaar veel hoger dan nu. Wij laten het dus ook dynamisch (met de verwachting dat de tarieven niet zo hoog worden als afgelopen jaar), dan halen we die 200 euro vrij gemakkelijk.
Een familielid van mij heeft een eigen energiebedrijf, voornamelijk voor grootverbruikers. Alleen familieleden kunnen daar een klein contract afsluiten.
Wij gaan voor vast. Gaan hem vandaag afsluiten voor 1.19 per m3 en 0.30 per kwh bij Vattenfall. Zit nu variabel en betaal nu ruim 14 cent per m3 gas en 7.5 cent meer per kwh bij eneco. En aangezien eneco de enige leverancier is die maar blijft verhogen, ben ik er nu klaar mee.
Ik blijf dynamisch. Ik ben er niet bang voor dat gas ineens gigantisch omhoog gaat. En dat weten die energiemaatschappijen ook anders bieden ze echt geen "goedkope" meerjarige contracten aan Dat doen ze echt niet om hun kanten te helpen hoor. Ze verdienen er gewoon goed aan. Vooral met een 3 jarig contract betaal je over het algemeen 3 jaar lang teveel. Die tarieven zijn allang bekend, het gas hebben ze namelijk allang ingekocht. En ALS het ineens veel duurder zou worden dan is dit alleen voor een paar wintermaanden.
Als wij dynamisch konden had ik dat ook gedaan, maar geen slimme meter dus variabel bij Eneco, die de prijzen weer omhoog heeft gedaan. Dus 3 maanden lang aan een veel hogere prijs. Prijzen die Vattenfall nu heeft heeft eneco al 2 jaar niet gehad. Scheelt me dik 100 euro pm nu dus vind nu wel best
Bedankt voor jullie reacties. Wij zijn tot nu toe met dynamisch veel minder geld kwijt dan ooit tevoren, dus bevalt goed zoals ik al zei . Rekening houden met de uurtarieven gaat best goed moet ik zeggen. Man maakt daar ook wel steeds meer een sport van. Ik denk dat ik voor nu de verleiding tot een soort van “zekerheid” ga weerstaan en dat ik het toch maar zo laat. Dan zien we wel wat er de komende maanden gebeurt.
Als ik vergelijk is vattenfall juist duurder? Eneco 0,38 voor stroom en 1,32 voor gas. Vattenfall 0,49 voor stroom en 1,78 voor gas Beide incl de overheidsheffingen. Ons vaste contract bij eneco loopt af en ik blijf steeds bij Eneco uitkomen. Vattenfall toont heel sneaky niet de prijzen incl overheidsheffingen. Bij gas komt er bij Vattenfall namelink nog 0,59 cent per m3 bij en bij stroom 0,15 per kwh. Dan kom je dus op 0,49 en 1,78 uit.
Vattenfall is 1 van de goedkoopste. Die vragen geen 1.78 en 0.49 cent. De berekening op hun site klopt gewoon. Jij kijkt naar de opbouw van de kosten. Je moet de bovenste prijs aanhouden , dat zijn namelijk de leveringskosten en heffing bij elkaar opgeteld. Zie foto: de oranje omcirkelde prijs is de prijs die je betaald. Dat zijn de gele prijzen bij elkaar opgeteld. Daarom staat er bij oranje prijs ook "totaal" Dat is het bedrag incl heffingen. Zo ook bij gas: oranje prijs is de prijs incl heffingen, dat zijn de gele prijzen bij elkaar opgeteld. 1.19 per m3 dus. Als ik de berekening doe via gaslicht.com kom ik hierop uit als eindbedrag.