Iemand hier ervaring mee? Ik heb het sinds een paar dagen en dan vooral tussen m'n tenen van 1 voet en aan de zijkant van een pink. De jeuk is niet te harden.... Foto's naar de huisarts zijn gestuurd en ik krijg per morgen een hydrocortisoncreme. Iemand hier ervaring mee? Ik hoop echt zo dat de jeuk snel minder is want hier word ik echt niet goed van. En mocht iemand hier ervaring mee hebben, heb je dan ook enig idee wat de oorzaak was? Ik heb zelf geen idee en ik heb dit ook nog nooit gehad.
Ofwel: blaasjes eczeem. Ik ben bekend met erg veel soorten eczeem, maar blaasjes eczeem is erg moeilijk te behandelen. (Ik heb zelf chronisch blaasjes eczeem) Eigenlijk kan je er bijna niet achterkomen waar je nou precies op reageert als het chronisch is/word krijgt het ook echt een cyclus van opkomende blaasjes, krabben, uitbreiden, handen/voeten kapot en vervolgens weer genezen om 2 weken later weer van voorafgaan te beginnen. De zalf die jij hebt gekregen moet je echt goed smeren, de huisarts zegt vaak dat je heel dun moet smeren, maar dat valt allemaal wel mee en zorg dat je de plek eromheen ook goed insmeert. Zorg dat je handen en voeten eigenlijk de hele dag door een vettig laagje hebben, dus smeer met vaseline van de apotheek. Die heb je er vast bij gekregen. En gebruik nooit de hydrocortisoncreme direct na het douchen, gebruik dan de vaseline. ‘S nachts kan je misschien je voeten dik insmeren met vaseline en dan sokken eromheen doen voor je handen kan je katoenen handschoentjes kopen en die zo ook in de nacht behandelen. Dan trekt de huid de volgende dag een stuk minder.
Dit is vaak veroorzaakt door een schimmel. Toevallig gedoucht bij de sportschool,of in een zwembad gezeten? Het is echt super vervelend, hopelijk helpt de zalf!
@Ysabella wel grappig, ik heb het precies andersom. Ook veel eczeem en bij mij is het droge eczeem bijna niet weg te krijgen, en blaasjes eczeem gaat bij mij met miconazolnitraat zelfs al weg. Bijzonder hoe verschillend lijven kunnen reageren
Dan ben je één van de weinige want vaak heb je bij deze eczeem (als je het in ernstige mate hebt) licht therapie nodig. Wel echt super dat het bij jou zo snel wegtrekt. Droge eczeem is ook vreselijk, mijn jongste zoon heeft dat over zijn hele lichaam en wat ik ook doe en welke sterke Hormoonzalf ik ook mee krijg (we hebben al 5 soorten zalven gehad) het-gaat-niet-weg.
Ach wat sneu. En herkenbaar, ik heb dit ook als 'cadeautje' aan mijn kinderen gegeven. Allemaal een atopische constitutie. Ik heb uiteindelijk voor iedereen in huis een optimale smeer verhouding gevonden. Maar dat betekent wel dat ik meer zalf heb dan de apotheek op voorraad heeft Dus het advies, ondanks dat je daar nu niets aan hebt: gewoon alle combinaties blijven proberen.
Precies wat ik wilde zeggen. Vaak een uiting van zwemmerseczeem. Langdurig 2x daags met schimmelcreme smeren. Voeten goed drooghouden.
Ik heb het chronisch, blaasjeseczeem. Ik heb hier een hormoonzalf en vette creme liggen. Die hormoonzalf mag ik alleen gebruiken bij een ernstige uitbraak. Bij mij helpt die andere zooi helemaal niet. Ik ben nogal het type wat bijv. puistjes uitknijpen heel leuk vind dus die velletjes wegtrekken als de blaasjes geheel uitgedroogd zijn vind ik heerlijk.
sorry off topic maar waarom is dat? Ik heb of eczeem of psoriasis op mijn gezicht (voorhoofd en naast neusvleugels) en smeer nu met de hydrocortisone crème die man had gekregen voor zijn uitslag (we hebben nog 4 soorten hormoonzalf liggen daarvan allemaal nieuwe tubes) dus dacht begin met de lichtste 2x per dag voor ik naar de huisarts ga (en die me waarschijnlijk deze ook gaat geven) maar ik smeer dus 2x per dag direct na het douchen, vandaar mijn vraag.
Ik heb het ook een tijdje gehad, nu heb ik geen blaasjes meer, maar van die plekken waar de huid kapot gaat. Dus gelukkig ook geen jeuk meer, alleen pijn/branden. Volgens mij de volgende fase? Ik heb het in periodes van stress.. gelukkig is het bij mij niet zo erg, ik heb nooit hormoon zalf gebruikt, bij mij verdwijnt het altijd vanzelf weer, ik houd het alleen vet. Volgens mij is het een reactie van het lichaam zelf, je kan het niet ‘oplopen’, zoals bijv zwemmerseczeem.
Thnx voor je uitgebreide reactie! Ik heb de zalf net voor het eerst gesmeerd en heb idd een goede laag gesmeerd. De grootste blaasjes zijn inmiddels kapot (door het wrijven en krabben) maar het voelt nog wel erg dik. Hopelijk helpt de zalf snel.
Ik heb al 100 jaar niet gezwommen en ook bijna net zo lang niet gesport dus daar komt t in ieder geval niet vandaan
Ik heb hydrocortisoncreme gekregen. Ik zwem nooit dus het is geen zwemmerseczeem. Maar ik heb m'n voeten net na het douchen ook maar goed droog gefohnd haha en ik doe overdag zo min mogelijk sokken aan zodat het een beetje kan luchten.
Als je uit de douche komt is je huid een stuk kwetsbaarder als je dan hormoonzalf smeert maak je de huid onnodig dunner en misschien wel kapot. (De hormoonzalf zorgt uit zichzelf al voor dat je huid dunner word dus je wilt het niet dubbel op) De pijn en jeuk is echt heel erg naar, ik hoop dat de zwelling snel verdwijnt, bij mij duurt dat 3 dagen als ik 2 keer per dag de zalf smeer. Ik weet niet of jij handschoenen gebruik met schoonmaken, maar dat scheelt ook een hoop!
Nah, volgens mij heb ik precies dit. Crème hielp niet. Ik heb al zo lang ik me kan herinneren gedoe met mijn voeten, maar nooit deze term eraan gekoppeld. Ik ga de ervaringen en adviezen ook eens lezen.
Zwemmerseczeem is een andere benaming voor een schimmelinfectie. Je hoeft dus niet te zwemmen om dit te hebben
Nee, ook niet. Maar ik hoorde gisteren via m'n tante dat zij dit ook wel eens heeft gehad en mijn moeder veel vaker. Het zal dus ook wel een familiedingetje zijn.
Ik heb het helaas jaarlijks in het voorjaar onder mijn voeten, die jeuk is echt verschrikkelijk! Ik heb nog liever wat muggenbeten. Bij mij komt het trouwens niet door een schimmel, dat heeft de dermatoloog goed uitgezocht. Zalf werkt bij mij ook niet altijd, soms prik ik met een (nieuwe) naald de blaasjes aan 2 kanten door, en duw ze dan goed uit. Er komt dan een soort slijmerig achtige substantie uit. Daarna goed ontsmetten. Meestal ben je dan wel van de jeuk af.