Voor je kunt testen of een kind dyslexie heeft, moet je kind 1,5 jaar leesonderwijs hebben gehad. Dus voor je dyslexie kunt vaststellen, zit je kind minstens in groep 4 (en dan op zn vroegst januari). Een kind moet 3 keer een E-score hebben op de DMT (drie minutentoets) EN minstens een half jaar lang extra hulp (minstens een uur in de week) voor er een onderzoek mag worden gedaan. Eerder kan school nog geen onderzoek aanvragen. Als je kin vooral zwak is in spelling, moet hij 3keer een e-score daarvoor hebben gehaald EN bij de 16% zwakste lezers horen. Ook als je naar een particuliere praktijk gaat, zijn dit de criteria. Dus zelf een onderzoek aanvragen heeft niet zoveel zin. Dyslexie gaat nooit over, maar je kunt met veel oefenen wel een betere lezer worden (andere aanpak, speciale dyslexiebehandeling). Op het VO gelden andere criteria en regels, dus daardoor kan het komen dat een kind wat op de basisschool net 'te goed' was voor een onderzoek, op het VO soms alsnog de diagnose krijgen. Dit ligt dus niet aan de basisschool!
Ik betwijfel of het klopt wat die juf zegt. Wij zitten in dat traject, maar niet voor dyslexie maar dyscalculie (maakt verder niet uit, want de eisen/richtlijnen zijn hetzelfde) En tot er een echte diagnose is moeten leerkrachten de leerling bij het klasniveau proberen te houden. Immers, zonder verklaring is er officieel enkel sprake van "een achterstand" en die moet weggewerkt worden. Maar op het moment dat er een verklaring is kan het klasniveau volledig losgelaten worden en krijgen deze kinderen hun eigen leerlijn. Blijven zitten hoeft niet en is ook onnodig, dat helpt namelijk niet bij dyslexie/dyscalculie. Kind werkt met leerlijn op eigen niveau. Scheelt een hoop frustratie. En er kan vastgesteld worden vv dat het behaalde niveau eind groep 8 bv niveau groep 6 is. Ik zie dus zeker wel de meerwaarde van een verklaring. Meer tijd op toetsen e.d. is ook een belangrijk voordeel en het kost heel veel tijd als je dat dus nog moet gaan testen op het moment dat dat nodig is.
Dat ging inderdaad redelijk goed. Wat ik van de dyslexie behandelaar heb begrepen kan hij erg goed onthouden. Ook ligt zijn IQ hoger dan gemiddeld. Deze twee bij elkaar maakt dat hij goed zijn 'beperking' kan compenseren. Was dit niet het geval, dan had hij veel meer problemen gehad. Maar hij vind het rekenen inderdaad ook lastig door het lezen. Sinds begin groep 5 heeft hij een eigen iPad in de klas waarmee hij teksten kan laten voorlezen. Met een app scant hij de tekst en dan wordt die tekst voorgelezen. Dat werkt heel goed! Hij werkt nu ook met een eigen leesplan, zoals Tuc ook zegt. Het is voor mijn zoon absoluut een meerwaarde dat hij die verklaring heeft! Hij krijgt nu op een andere manier de stof aangeboden en hij gaat echt vooruit. Dat was nooit gebeurd als hij niet in het behandelprogramma zat.
ja inderdaad de juf heeft wel de middelen ingezet. als zijn leeshandicap niet erkend wordt dan ziet de juf alleen maar achterstand waar ze extra inzet moet doen om die weg te werken. maar in jouw geval is het goed geregeld. inderdaad in gr5 moet de leerling heel veel lezen en begrijpen om mee te kunnen komen, in vele vakken ook geschiedenis aardrijkskunde en rekenen. ze moeten alles zelf lezen en zelf beginnen met de werkjes.
Als het lezen achterblijft dan heb je daar met andere vakken last van. Ik snap dat je dan met een verklaring verder komt in hulpmiddelen en begeleiding etc. Bij mijn zoon is het enkel spelling wat zeer zwak is. Dat heb je niet nodig om een tekst te begrijpen. En in groep 4 in elk geval nog niet om overige vakken goed meete kunnen doen. De vraag van ts was of er meer kinderen zijn met dyslexie, die wel goed meekomen met lezen. Bij ons dus misschien het geval. Maar nog niet getoetst, en ook nog geen behoefte aan een toets op dit moment.
Hoi Ben je op de hoogte dat je met dyscalculie verklaring bepaalde vervolg opleidingen niet kan doen. In tegenstelling tot dyslexie is bij dyscalculie het niveau werkelijk anders. Omdat de toetsen aangepast zijn. Bij dyslexie is dit niet het geval.
Jammer deze opmerking. Ik lees dat de drie E'tjes een harde eis zijn, ook als je het particulier regelt maar dat is krom want als je kind drie E'tjes heeft laat je het toch vergoeden? Zou raar zijn als een kind dat telkens d'tjes haalt niet onderzocht mag worden. Van de mensen die nog wachten op een onderzoek ; wat moeten jullie thuis extra doen voor school?
Ik bedoelde het ook niet zo cru, terwijl dat er wel stond. Sorry! Dit is wat er vergoed wordt; Leerlingen die tot de 10% zwakste behoren wat betreft lezen (E-score), of die tot de 16% zwakste behoren op lezen (D-score) én de 10% zwakste op spelling (E-score), mogen naar de zorg worden doorverwezen, mits de scores zijn vastgesteld in opeenvolgende meetmomenten en na extra begeleiding. Heeft jouw kind in november een toets gehad op school? Hiermee konden ze een voorselectie maken van de kinderen die al 'verdacht' waren en alvast aanmelden bij een dyslexie centrum. Wel moest er gewacht worden op de derde E... Tot de aanvraag definitief in ontvangst werd genomen. Ik doe thuis niets extra's (afgezien van het samen lezen bij het naar bed gaan). Onze school vind dat school school moet zijn en thuis thuis (in gr 4). Wel heeft mijn zoon vanaf half gr 3 extra ondersteuning, ondersteuning die je ook volgt als kinderen mogelijk dyslexie of andere achterstand krijgen, dat is nu al 1 jaar. Volgende week donderdag heeft T zijn kennismaking gesprek en in de weken erna 2x een ochtend testen.
Ben niet boos hoor Eigenlijk gek al die 'harde eisen' . Het zou voldoende moeten zijn als school dyslexie vermoed obv prestaties op school. Er zijn toch ook scholen die niet meedoen aan de cito? En eerlijk gezegd kan ik me daar prima in vinden. Maar ook op die scholen zullen kinderen zitten met dyslexie. En die zouden dan geen diagnose kunnen krijgen omdatze geen slechte toetsscores hebben. Maar goed... Dat zijn dan weer theorie tjes in mijn hoofd die verderweinig toevoegen aan de discussie