Roken tijdens de zwangerschap: stress is nog schadelijker voor het kind, toch? - RTL Nieuws Ook hier wordt soms beweerd dat rokers van de verloskundige 'mogen' doorroken vanwege stress. Maar dit artikel ontkracht dat maar weer eens. Stoppen is echt beter!
Dat geloof ik ook niet inderdaad. Je denkt dat stressverlichtend werkt om te roken, maar in feite onderwerp je je lichaam juist aan stress. Wel mooi ergens. Dat ik in twee artikelen nu zie wat ik eerder al opperde hier op het forum. Zo is er nu een campagne + dit onderzoek, maar dit met doel om hulp te verlenen. Niet om af te zeiken of te bekritiseren. Echt veel beter.
Schokkende cijfers en al helemaal onder de laagopgeleiden! 😱😳 1:5 blijft doorroken, wtf?! En zorgverleners die de 'moeder' adviseren om maar vooral te blijven roken want stress zou nóg schadelijker zijn, dat is iets wat de zwangere zichzelf wijsmaakt want dat zal een arts of verloskundige nooit beweren, simpelweg omdat het dus kolder is. En iemand met een normaal IQ kan dat zelf ook wel bedenken lijkt mij, dus wie houd je dan voor de gek. Jezelf én je kindje. Het is verschrikkelijk triest maar blijkbaar hard nodig dat er weer eens een campagne gelanceerd wordt, ik zou echter wel willen weten hoe effectief zoiets nu is in absolute cijfers. Wellicht zou het toch meer zinvol zijn om op een andere wijze dmv een hardere aanpak een rokende zwangere vrouw te 'dwingen' te stoppen met roken? Tenslotte moet het kind de rest van zijn/haar leven (als het al niet voortijdig overlijdt) de gevolgen dragen van de onverantwoorde/egoïstische keuzes van de moeder. ALS alleen een harde aanpak nuttig blijkt te zijn dan moet dat maar gewoon en wordt het de hoogste tijd dat de overheid maatregelen gaat invoeren om het ongeboren kind te beschermen. Niks softe en betuttelende aanpak en handje vasthouden omdat het zo moeilijk is om te stoppen voor 'moeders'....het welzijn van dat arme ongeboren kindje zou ten alle tijden vóórop moeten staan. 😞
Ag kom op zeg. Gaat dan dat ook gebeuren in het geval van overgewicht? Of in het geval van de inname van caffeine, bijvoorbeeld. Dat zijn ook trouwens twee zaken die bewezen nadelige gevolgen kunnen hebben voor je ongeboren kind. In het geval van flink overgewicht zijn deze gevolgen zelfs (bewezen) net zo erg als roken. Waarbij trouwens nog altijd in beider gevallen wordt gesproken over MOGELIJKE negatieve gevolgen. Over het bovenstaande zeg ik trouwens niet dat ik het niet met je eens ben hoor. Ik geloof ergens ook niet dat er anno 2016/ 2017 nog gezegd wordt dat roken beter is dan de stress van het stoppen... Vaak hebben deze dames de info van een tante's, buurvrouw haar kennis. Die tig jaar geleden ooit dit riedeltje van haar stevig rokende verloskundige te horen heeft gekregen. Om die reden is het juist super dat daar meer aandacht voor komt. Maar jouw reactie is ook een prachtig schoolvoorbeeld van een hoop geschreeuw, waar feitelijk gezien niemand mee geholpen is. En ik snap het hoor. Het is heel gemakkelijk om je eigen oordeel te verkondigen. Genuanceerd, of ongenuanceerd. Zelfs al is het omdat je zoiets niet nuanceren kan. Maar de echte uitdaging zit hem toch echt in het boeken van resultaten. En de 'oplossing' die jij nu aankaart? Het 'harde' aanpakken van die verschrikkelijke, egoïsten... Dat zal waarschijnlijk niets anders uithalen dan een 1:5 (plus het percentage aan middenstanders en hoogopgeleiden) aan vrouwen die glashard zullen gaan liegen over wat ze uithalen in het dagelijkse leven.
Ik vind dat altijd zon typisch rokers smoesje. Een verloskundige of gyn zal dat (een goede) ook nooit zeggen (of mogen zeggen) Zo zit ik bij dezelfde vk als een roker en die dame rookt ook vanwege decstress en zei dat het mocht van de vk. Nouik heb het gewoon gevraagd aan de vk en die had een hele duidelijke mening over roken tijdens zwangerschap en die kwam niet overeen met die van m'n kennis veel rokers horen denk ik wat ze willen horeb..
De mijne heeft het echt gezegd Ik gaf aan dat ik moeite had om van de sigaretten af te blijven. Toen zei ze dat een paar per dag niet erg was. om de scherpe kantjes eraf te halen (even in het kort samengevat) Ik heb niet gerookt hoor, maar het heeft me zeker wel moeite gekost. De oudste is geboren met een dubbele longontsteking. Denk dat ik mezelf heeeeel schuldig had gevoeld als ik het advies had opgevolgd.
@warboel, vergeet de groene thee niet. Ik vind dat er hulp aan moeder moet worden geboden om iig tijdens de zwangerschap te stoppen met roken.
Dat was bij mij al lang bekend. Maar het is ook een kwestie van willen horen Roken is bewezen slecht voor een kindje in de buik. Stress niet. Een onderzoek dat naar stress en zwangerschap is gedaan, is een onderzoek op dieren (muizen). Daaruit blijkt dat als zwangere muizen in een doodsituatie terecht komen, dit negatief is op de ongeboren muis in de buik van de moeder. Dat is nogal een extreme stressvolle situatie. Onderzoek op dieren, zeker in dit soort extreme situaties, mag onmogelijk 1 op 1 worden doorgetrokken op mensen. De kortstondige mogelijke stress die stoppen met roken oplevert, is bovendien in geen gevallen vergelijkbaar bij de stress die vrijkomt bij een naderende verdrinkingsdood van een zwangere muis. Zoals in dat stuk van RTL dus al stond: bewijzen te over dat roken zeer schadelijk is voor de ongeboren baby, géén harde feiten (ondanks onderzoek) naar de gevolgen voor de baby bij stress.
Ik denk zelfs dat doorroken meer stress oplevert bij de moeder uiteindelijk. Ik ben zelf gestopt bij al mijn zwangerschappen, en vond het totaal niet moeilijk of stressvol, het was gewoon erg simpel. Je bent zwanger dus niet roken. Net als geen rood vlees en geen alcohol.
Ik kan me goed voorstellen dat doorroken ook stress oplevert ja. Zeker als je met Nikki88 in gesprek gaat. En inderdaad: het is oud nieuws. Maar blijkbaar blijft het voor sommige mensen nog onvoldoende bekend. En zeker op een forum als deze, is het denk ik niet verkeerd het toch weer af en toe onder de aandacht te brengen. Hopelijk motiveert het toch weer één of meer aanstaande moeders om hulp te zoeken en voor of nog tijdens de zwangerschap te stoppen. Ik denk trouwens dat eerlijk en oprecht informeren en hulp bieden veel meer zin heeft dan dreigen en mensen als slechte 'moeder' weg te zetten. Daarmee drijf je mensen alleen maar van je af en zullen ze je gaan vermijden of liegen of gewoon niet meer luisteren. Roken is een verslaving die de gedachten van de verslaafde echt beïnvloed. Ze kunnen op dat gebied gewoon niet helder nadenken. Ik geloof serieus dat de verslaving objectieve gedachten over die verslaving gewoon blokkeert. En ik denk niet dat je daar met 'grof geweld' doorheen komt. Alleen heel veel geduld. En ik denk dat de liefde die een moeder voelt voor haar kind daarbij ook best ingezet kan worden. Niet door schuldgevoel aan te praten, maar wel door duidelijk te maken wat wetenschappelijk bewezen is. En hulp aan te bieden.
Idd, een smoesje dat vele vrouwen van elkaar overnemen. Er zullen gerust artsen of andere deskundigen zijn die het advies hebben gegeven, maar als je zelf een beetje nadenkt weet je dat het niet klopt...
Ik heb ooit een onderzoek gelezen over stress en roken; mensen die roken zeggen vaak dit ter ontspanning te doen, omdat ze veel stress ervaren. Maar juist die mensen ervaren méér stress zodra de nicotine is uitgewerkt dan mensen die niet roken. Roken is stressgevend. Het argument dat 'stoppen te stressvol' is gaat dus nooit op, roken zelf is juist stressgevend.
Zelf ook enorm zitten rommelen met roken toen we aan het proberen waren en ook toen we al in de mmm zaten. Het lukte me af en aan om te stoppen, maar stress (ongesteld worden, negatieve test) was voor mij helaas de reden om weer te beginnen. Wel altijd in gedachten gehouden dat ik zeker zou stoppen als ik zwanger zou zijn, met in mijn achterhoofd hoe makkelijk het ging als het wel lukte (cold turkey, van de ene op de andere dag). De dag van mijn positieve test ben ik dus ook direct gestopt, zonder problemen, aangezien ik maar naar de test hoefde te kijken en wist waar ik het voor deed (en doe). Stress heb ik daar gelukkig niet bij ervaren, zoals anderen dat misschien wel voelen. Het is een nare en moeilijke verslaving, waar je maar lastig helemaal vanaf kunt komen. Ik ken mensen die 20-30 jaar zijn gestopt en nog steeds af en toe een moment hebben dat ze echt zin hebben in een sigaret. Zelf ben ik gezegend dat het makkelijk is om te stoppen zonder veel gedoe, maar ik heb nu ook nog af en toe momenten dat ik denk "Nu zou een sigaret wel lekker zijn" en weet ook niet hoe het gaat zijn als ons kindje is geboren en als ik klaar ben met borstvoeding (wat ik heel graag wil gaan proberen)....
Exact dit. Wat mensen heel vaak vergeten is dat nicotine heel, heel verslavend is: zowel lichamelijk als geestelijk. Deze verslaving wordt niet direct tenietgedaan zodra een vrouw een positieve zwangerschapstest in haar handen heeft. Vrouwen zijn geen opperwezens die hun lichamelijke en geestelijke verslavingen direct opzij kunnen zetten zodra ze erachter komen dat ze zwanger zijn. Zo werken verslavingen niet en zo werkt het mensenlichaam niet. Maar zo wordt er wel vaak gedacht. Nicotineverslavingen worden buiten het kader van zwangerschap altijd heel serieus benaderd en het feit dat het moeilijk is om hier vanaf te komen wordt ook erkend. Maar zodra het een zwangere vrouw betreft, dan staan de oordelen klaar en dan lijkt het alsof het wordt vergeten dat de vrouw met een serieuze verslaving kampt. Daarom gaat de vergelijking van een ander lid hierboven met het stoppen met rood vlees en alcohol niet op. Rood vlees is geen verslaving en vrouwen die zwanger zijn, zijn over het algemeen geen alcoholisten en kunnen alcohol dus veel makkelijker opzij zetten. Vandaar dat ik inderdaad ook voor hulp ben zonder een veroordelende ondertoon. Dat is niet alleen moreel gezien de juiste oplossing, maar ook het meest effectieve vermoed ik. De meeste vrouwen die ik ken of heb gekend die zwanger zijn/waren en een nicotineverslaving hadden, hadden het er zelf ook moeite mee dat zij niet direct konden stoppen. Ze wilden het wel, maar het blijft een verslaving waar je moeilijk van de een op de ander dag vanaf komt. Dan vind ik het onredelijk (en ineffectief) om deze vrouwen nog een trap na te geven en hun (toekomstige) moederschap in twijfel te trekken. Ik denk dat we met oprechte hulp veel verder kunnen komen. NB: het bovenstaande verhaaltje gaat uiteraard niet op voor zwangere vrouwen die geen enkele poging ondernemen om te stoppen met roken.
Ik denk dat het belangrijk is dat er eens een goed filmpje wordt gemaakt voor de rokende zwangeren zodat ze zélf zien wát er met de baby gebeurt op het moment dat ze een sigaret opsteken. Ik geloof dat de hartslag van de baby versnelt omdat ze minder zuurstof krijgen? Alleen dat gepraat van 'je moet dit of dat niet doen' zet blijkbaar geen zoden aan de dijk aangezien er nog zoveel zwangeren blijven roken. Zoiets als dit maar dan een echt filmpje zeg maar met alleen harde feiten erin en echte echo beelden, en dat een zwangere die op controle komt bij de vk en aangeeft dat ze rookt, dat filmpje te zien krijgt. https://youtu.be/WRAwKx_wX9g