Dyslexie test

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamameer, 19 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Dames,

Mijn zoon gaat een dyslexie test krijgen. Hij loopt qua lezen erg achter vooral in het tempo lezen, ook hakt en plakt hij nog alles.
    Hij herkend de woorden niet als woord, maar moet bij ieder woord alle letters lezen (hij zit voor de 2e keer in groep 3 en heeft nog steeds niveau avi start) en ook op reken gebied zijn wat aanwijzingen die kunnen duiden op Dyslexie, zoals moeite met automatiseren.
    Nu had de juf het erover dat pas na 3x een slechte cito ze een dyslectie test kan gaan laten afnemen en er daarna pas een traject kan worden opgestart om hem te helpen.

nu vroeg ik me af zijn er hier dames met kinderen die dit traject in zijn gegaan. Hoelang duurde dit bij jullie voordat je de nodige hulp voor je kind kon krijgen.

en ook hoe leggen we ons kind uit wat dyslexie is. Ik weet dat het iets is wat helemaal niet erg is, en mijn zoon is niet dom ofzo. Hij heeft andere hele mooie eigenschappen en is super creatief. Maar het is wel fijn om hem te kunnen uitleggen dat wat hij misschien heeft iets is wat hem zijn hele leven wel zal blijven bezig houden.

en hoe kun je hier als ouder het beste mee omgaan. Want dit zal ook voor ons als gezin de nodige input en aandacht vereisen.

alle tips en ervaringen zijn welkom!

2. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Je moet inderdaad 3 slechte Cito uitslagen hebben. Hoe laag precies weet ik niet meer, al tijdje geleden. tip: vraag of school de Cito’s van taal als eerste willen doen en het dossier snel klaar willen maken om zo snel mogelijk in te dienen bij gemeente voor beschikking. Dan ben je de mute voor zeg maar. Dit heeft er bij ons voor gezorgd Dat beschikking snel binnen was, zo oogde test.

mamameer vindt dit leuk.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Kijk goede tip! daar ga ik achteraan!

4. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.801
    4.582
    113
    Misschien een domme vraag, maar een beschikking waarvoor?

5. Lenainlove

Lenainlove Actief lid

8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Als hij voor de 2e keer groep 3 doet, dan heeft hij inmiddels al cito's achter de rug, toch? Hangt een beetje van je school(beleid) af enzo, maar als ze al vroeg cito spelling doen, dan zit je zo aan 3x lage scores (E-scores) spelling en technisch lezen.

Het gaat overigens wel altijd om vergóede dyslexietesten, als je het zelf wilt betalen, kan het altijd. Weet niet wat het kost, anderen misschien wel.

Uitleggen aan je kind? Iets in de trant van zwevende/ dansende lettertjes, waarbij het meer moeite kost om de woordjes te ontdekken (waar ze bij anderen stil staan) misschien? En vooral ook op het hart drukken dat hij echt wel zal leren lezen, alleen (nu) een beetje langzamer en met meer moeite! Dat laatste is voor sommige dyslecten ook fijn om te horen. dat anderen erkennen dat ze er veel moeite voor moeten doen.

Overigens spreek ik niet uit persoonlijke ervaring, maar heb jarenlang als juf gewerkt ;)

mamameer vindt dit leuk.
  6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ik ben Belgische dus hier loopt alles volledig anders maar mss kan je al een leesliniaal aankopen.
    Mss helpt het een beetje.

mamameer vindt dit leuk.
  7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij hebben het hele traject doorlopen. Onze dochter is pas de tweede keer in groep 5 getest.
    Belangrijk is dat bewezen kan worden dat extra oefenen niet helpt. De school kan dan bijvoorbeeld RT aanbieden of jullie de opdracht geven intensief te oefenen. Wij hebben bijvoorbeeld een half jaar lang huiswerk meegekregen en onze dochter heeft meegedaan met een leestraject van 10 weken.
    Daarna formulieren invullen en wachten. Testen, wachtlijst en uiteindelijk een maand of 5/6 later mocht ze starten met de training. Ook dat traject is er een van bloed zweet en tranen. Positief blijven, erkennen en steunen is belangrijk.

mamameer vindt dit leuk.
  8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik lees mee. Zoon zit inmiddels in groep 4 en we trekken al ruim een jaar aan een dood paard.
    We oefenen al een jaar bijna elke dag en ook op school krijgt hij extra begeleiding, maar hij scoort net niet slecht genoeg voor een dyslexie test.

mamameer vindt dit leuk.
  9. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Ik heb zelf dyslexie en vertelde altijd dat bij mij in mijn hoofd de letters een groot feest hebben en allemaal door elkaar floepen. Daardoor zie ik niet gelijk wat er staat en moet ik erg nadenken als ik iets opschrijf

Inmiddels mezelf veel trucjes aangeleerd waardoor ik nu zelfs met klanten en leveranciers durf te mailen. Heb hier zelf gelukkig nu (ben35) genoeg zelf vertrouwen voor

mamameer vindt dit leuk.
  10. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Wij hebben het in gr 4 destijds uitgelegd dat er in mijn zoons hoofd alles met elkaar verbonden is, dus er zitten schrijfletters en praatletters in zijn hoofd en dit zijn niet verbonden met elkaar en dat gebeurt en dat hij daardoor moeite heeft met lezen en onthouden.
    En dat er scholen zijn die hem daarbij kunnen hebben en dat heel veel mensen dit hebben.

Toen mijn zoon de uitslag kreeg, danste hij door de kamer en riep; zie je wel ik ben niet dom!!
    Hartbrekend en tot op de dag van vandaag is zijn zelfvertrouwen erg laag :(

Heeft hij extra ondersteuning gehad met lezen en hebben alle documentatie al op orde die de dyslectie onderzoekers nodig hebben? Ze hebben 3x cito E nodig en als ze dan nog alles bij elkaar moeten zoeken incl wachttijd kan hij zijn dat het potje voor volgend jaar al op is.

mamameer vindt dit leuk.
  11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Dames dank jullie voor jullie antwoorden. Ze hebben nu als het goed is 2x een cito gedaan en in januari is de 3de keer. Hij krijgt al sinds begin dit jaar intensieve extra lessen van de remedial teacher om de klanken te gaan herkennen. Daar heeft hij ook extra lees oefeningen voor. Dus ze werken echt aan tempo lezen. Fijn om wat verhalen te horen, tips te lezen van jullie en goed om te weten dat we dus wel even zullen moeten wachten op verdere hulp.

12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    poeh dat lijkt me wel heel rot, dat je dan dus net de nodige hulp niet krijgt.

13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    ja hij moet zijn 3e slechte cito in januari gaan maken. Goed om je verhaal te lezen. Jammer dat we dus misschien nog lang moeten gaan wachten. Dat is wel heel vervelend...:(

14. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    remedial teacher is begin dit jaar al gestart met extra oefeningen. En bedankt voor je eerlijke woord dat het wel veel energie van ons allemaal zal gaan kosten!

Lynx vindt dit leuk.
  15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    In januari krijgt hij de 3e cito. Dus die moet of zal waarschijnlijk weer laag zijn. en bedankt voor je stukje over Hoe het uit te leggen.

Lenainlove vindt dit leuk.
  16. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Oja misschien ook nog een tip, dochter heeft alleen blokletters geleerd en schrijft dus niet aan elkaar. Te verwarrend Om beiden te leren.

iemand vroeg naar beschikking, gemeente vergoed de jeugdzorg. Dus gemeente moet akkoord (beschikking) geven.

mamameer vindt dit leuk.
  17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hij kan getest worden als hij anderhalf jaar leesonderwijs heeft gehad, wat ingaat begin groep 3, hij een half jaar extra begeleiding heeft gehad en inderdaad zoveel slechte citoresultaten heeft.
    Bij ons heeft het 2 jaar geduurd, wat een gedoe en gezeur. Ze bleek inderdaad toch dyslexie te hebben.

mamameer vindt dit leuk.
  18. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    @mamameer, ik denk dat school dan na de toetsen in januari het dossier voor dyslexieonderzoek klaar kan maken. Ze moeten er alleen wel op letten (maar ik neem aan dat school dat doet ;)) dat ze bij lezen de doublure doortellen (dus beoordelen alsof je kind in gr 4 zit). Hij heeft namelijk al een jaar langer leesonderwijs gehad.

Verder, het is heel frustrerend als je kind net 'te goed' scoort voor dyslexieonderzoek. Aan de andere kant bestaat het behandeltraject ook vooral uit heel veel oefenen. Kilometers maken. Dus in die zin is het niet zo dat je dan pas verder kunt komen qua lezen.

van Klokhuis is er een heel mooi filmpje over wat dyslexie is. Verder merken kinderen vaak zelf ook wel dat lezen/spelling lastig voor ze is. Ik zou dus daar vooral bij aansluiten: 'lezen is heel lastig voor jou. Dat betekent niet dat je dom bent (denken ze echt heel vaak!), maar in jouw hersenen werkt het een beetje anders. Daarom moet jij er veel harder voor werken om te leren lezen. Maar we gaan jou helpen'.
    Verder zou ik proberen om zoveel mogelijk plezier in lezen/verhalen te houden. Dus zelf ook blijven voorlezen, luisterboeken aanschaffen etc.

mamameer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina