Onze middelste wordt bijna 9. Speelgoed hebben we al genoeg en ze is sowieso geen speelgoedkind. Op vakantie en bij anderen vindt ze het heerlijk om het cavia's enz te zitten. Nu hebben wij zelf niets met huisdieren, maar na wat inlezen lijkt een hamster ons wel een goed idee. Hebben jullie tips voor ons? Ik las dat je cavia's met zn twee moet houden, maar dat dit voor hamsters niet uit zou maken? Kunnen we de kooi op haar kamer zetten of maakt dat teveel herrie s nachts? Kun je met hamsters net zo 'knuffelen' als met cavia's?
Hamsters zijn nachtdieren. Overdag slapen ze meestal dus of dat nou echt leuk is... 's nachts kunnen ze als een malle in zo'n molentje gaan rennen dus op een slaapkamer lijkt me dat niet zo handig. Sowieso niet heel fris.
Een hamster was ons idee (vooral uit praktisch oogpunt ), maar een cavia houden we ook nog in ons achterhoofd. Kamer wordt overdag gelucht en is behoorlijk groot, dus daar zie ik verder geen problemen.
Wij hebben een hamster. Deze is totaal niet tam, dus als je er één koopt, dan liefst bij iemand die ze al handtam gemaakt heeft. Een hamster leeft liefst solitair heb ik begrepen. Wat ze nodig hebben is een kooi waarin ze ook goed kunnen graven en een rad. Ze maken graag nestjes. Onze hamster vind de hamsterbal ook leuk. Ze worden niet zo oud, zo'n twee - drie jaar. Onze hamster wordt bijna twee en vertoont al ouderdomsverschijnselen, zoals moeilijker lopen, dunnere beharing achter de oren. Ik zou de hamster niet op haar slaapkamer zetten. Ze rennen 's nachts in het rad en dat maakt echt herrie. Bovendien ruikt het toch altijd een beetje. Verder vind ik hamsters gewoon grappige beestjes en kijken wij er graag naar.
Een vriendin van mijn oudste heeft een hamster. Ze heeft hem handtam gekocht (zeker aan te raden inderdaad!) en ‘speelt’ er veel mee. Eten geven (ook ‘snoepjes’; pitjes, groente, fruit ed), parcourtjes en speeltjes maken, enz. Deed ik vroeger ook met een vriendin die een hamster had. Of een hamster stinkt of ‘niet fris is’ hangt van zoveel dingen af, sowieso van hoe je er zelf in staat. Onze dieren leven ook binnen, voornamelijk in de woonkamer. Genoeg mensen die dat ook ‘vies’ vinden. Niet mijn probleem. Ik houd van dieren en zolang je goed stofzuigt en het hok ed op tijd verschoont, dan vind ik ze/het (de omgeving, zeg maar) niet viezer dan de mens.
Ik zou alleen een huisdier nemen als je er zelf ook echt zin in hebt en niet omdat je dochter niks anders kan verzinnen wat ze wil. Want de kans is groot dat ze er na enige tijd ( een voordeel een hamster wordt meestal niet oud, een cavia kan 7 worden) niet meer naar omkijkt en dat jullie er voor moeten zorgen. Dochter wil een hond, prima als ze op zichzelf woont . Wij hebben 2 cavia’s al jaren inmiddels dier 3 en 5 omdat wij het goed vinden dat ze met huisdieren opgroeien. Maar je moet toch 2x per week de kooi schoonmaken, letten op dat ze eten en drinken hebben. Onze kinderen voeren als ik het vraag, maar niet uitzichzelf. Geeft niks ik zorg voor ze dus ze verhongeren niet. Erg tam zijn ze niet, ze hebben liever eten dan een knuffel of aai sessie. Maar vals zijn ze ook niet en rennen ook niet weg voor je. Ze komen altijd kijken of je iets hebt als ze je zien. Ik heb weleens beneden op de bank geslapen en dan merk je dat ze s nachts absoluut niet stil zijn.
Wij hebben een hamster. Niet handtam gekocht, maar handtam gemaakt. Is helemaal niet zo moeilijk. Op internet kun je er info over vinden. Hij is nu ook vaker overdag wakker. Ze leven alleen (de Russische dwerghamster tenminste) die kun je dus niet samen met nog eentje in het hok doen. Ze worden zo’n 2,5 a 3 jaar oud. Zorg dat hij/zij genoeg ruimte heeft, graven vinden ze ook leuk. Zeker een radje in het hok en een huisje waar hij/zij zich terug kan trekken. Wij hebben een huisje maar ook een pantoffel erin. Daar heeft hij zelf eenzaat in gemaakt en daar ligt hij nu onder te slapen.
Bij ons heeft een hamster een electrakabel doorgeknaagd, gelukkig liep het goed af (niet voor de hamster helaas). Ik begin niet meer aan knaagdieren, wij hebben nu raskatten, vinden wij veel leuker.
Ik vind katten en honden echt 3000 keer leuker dan knaagdieren of konijnen ed. Maar goed, ik houd van dieren. Maar een hamster of konijn ofzo moet ook gevoerd en het hok moet verschoond ed, dan kun je beter een dier hebben waar je 'echt wat aan hebt' in mijn ogen. Maar goed, dat is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur. Genoeg mensen die knaagdieren of konijnen fantastisch vinden en katten en honden ed niet.
O nee! De hamster liep bij ons wel door de kabelbuizen daar onder de grond daar maar niets doorgeknaagd. De kat vertelde ons dat hamster daar zat: hij bleef voor de meterkastdeur zitten en bleef maar staren. Bakje voer laten zakken in een visnet en maar geduld hebben.
Bij elk dier vind ik dat iedereen er 100% achter moet staan. Weet een kind van die leeftijd wat het inhoud om voor een dier te zorgen, elke dag en zeker wekelijks de kooi schoonmaken. Dan, dierenartskosten, eten, etc daar moet je ook aan denken. Al met al, huisdieren vinden wij super leuk maar als je er aan begint moet iedereen achter staan. >> wij hebben (ook) kippen en ook daar gaan we ‘gewoon’ mee naar een dierenarts als er iets is. De kosten voor een consult zijn vaak duurder dan het diertje zelf. <<
Wij maken de kooi 1x per week schoon. En onze cavia's slapen 's nachts, die hoor je niet dan. Cavia's zijn vaak wel lastig op te pakken, hier ziin ze goed tam, kan ze prima aaien of een plukje hooi uit hun oog halen ofzo, maar oppakken vinden ze niet zo leuk. Ze vinden het wel prima als ze eenmaal bij je zitten. We hebben ook hamsters gehad. Ik heb vroeger Syrische hamsters gehad, supertam en heb ook eens 3 mannen in een kooi gehad, dat ging prima maar zou ik niet als advies geven . Daarna ook Russische dwerghamsters gehad, ook heel leuk, wel klein en snel, maar die worden vaak makkelijk tam en je moet het met kinderen toch altijd in de gaten houden. Op de kamer zou ik niet doen, ik had vroeger ook een grote kamer maar werd gek van het geluid van het rad en het knagen aan de tralies (dat knagen doen ze niet als je zorgt dat ze zich met iets anders kunnen vermaken, maar dat wist ik toen nog niet).
Mijn kinderen van 6 en 8 hebben allebei sinds een jaar een hamster. Ik dacht, dat blijft twee weken leuk en daarna zorg ik er nog 2 jaar voor. Maar ze blijven onverminderd populair. Ze worden elke dag eruit gehaald en geknuffeld. Het zijn geen gezelschapsdieren zoals katten of honden, maar ze zijn wel tam en nieuwsgierig. Mijn zoon heeft die van hem op zijn kamer en slaapt door al het geren en geknaag heen. Mijn dochter heeft hem beneden staan, want die wordt er wakker van.
Wij hebbrn vanalles hier qua dieren. Hamster, dwergara, honden en katten. Hamster zit in een aquarium met veel grondbedekking zodat ie lekker kan graven. Google maar eens hamsterscaping. Erg leuk maar wij zien hem dus nooit want zit in zijn holletje ergens. Vanaf 20 uur laat ie zich zien. Verder wel lief en laat zich oppakken maar ik vind er verder weinig aan. Ik vind een kat dan leuker, knuffeliger en veel minder werk. Kopen als ze al zindelijk zijn. Elke dag even kattebak met schepje poep en plas uitscheppen (klontvormend kattebakkorrel) is zo gedaan en voor de rest lekker mee spelen/aaien/knuffelen.
Ik heb als kind ook een (goud)hamster gehad. Op zich wel tam want hij bleef wel gezellig zitten als je hem oppakte maar om nou te zeggen dat je er echt een band mee opbouwt, nee
Die van mijn broer is ter overname. Hij wordt er helemaal gek van. Overdag slaapt t ding altijd en 's avonds en 's nachts rent hij als een malle in het radje. Volgens hem een compleet nutteloos huisdier.
Hier hebben de kinderen allebei een cavia. Nu het kouder is, zitten ze binnen, in de zomer ook veel in hun buitenhok. ‘s Nachts zijn onze huisdieren allemaal stil, we hebben ook 2 katten, alles blijft in de woonkamer dan. De kinderen verschonen hun hok en geven ze eten en schoon water, al moet ik ze er regelmatig aan helpen herinneren. En ja, overdag geef ik ze ook groenvoer tussendoor en mijn man geeft ze een pluk hooi voor het slapen gaan. Die van mijn zoon beet soms de eerste maanden, nu niet meer.