Zwanger van dysmatuur kindje

Discussion in 'Dysmatuur' started by Jojo77, May 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jojo77

Jojo77 Lid

May 26, 2014
    10
    0
    0
    Lieve dames,

ben op zoek naar ervaringsverhalen en tips van moeders die in een soortgelijke situatie hebben gezeten (of zitten) als ikzelf nu zit. Op dit moment ben ik bijna 35 weken zwanger van een naar verwachting ernstig dysmatuur kereltje. Vanaf week 20 zat hij op de p5 grens en vanaf 28 weken was duidelijk dat hij gem. 4 weken achterloopt (asymmetrische groeiachterstand, waarbij m.n. het buikje ernstig achterloopt). Inmiddels heb ik al een periode van ziekenhuisopname achter de rug en ben ik inmiddels overgegaan op thuismonitoring, waarbij ikzelf dagelijks CTG's maak en 2 a 3 p.w. naar het ziekenhuis moet voor echo's voor flowmetingen, vruchtwaterbepaling en om de 10 dgn groei. Ons kereltje volgt zijn eigen groeicurve en werd vandaag geschat op 1378 gr. Hij is goed bewegelijk en laat mooie CTG's zien, de druk op de navelstreng is soms verhoogd en dan weer goed, de vaten in de hersenen soms verwijd en dan weer niet (het beeld op de flows wisselt). Het is voor ons volledig koffiedik kijken hoe lang hij het nog in de buik naar zijn zin zal hebben. Al met al een onzekere periode, waarin we m.n. aan het wennen zijn aan het idee van een couveusekindje en wat er bij een dysmatuurtje allemaal bij komt kijken. De oorzaak van zijn groeiachterstand is niet bekend. Vermoedelijk ligt het aan mijn placenta (geen zwangerschapsvergiftiging, ben zelf kerngezond). Graag hoor ik (positieve) ervaringsverhalen. Ook ben ik benieuwd wanneer bij jullie het omslagpunt werd bereikt, dat de kleine beter af was buiten de buik.

2. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Wat heftig jojo! Bij mij is er in de 27e zwangerschapsweek ook een groeiachterstand geconstateerd. Uiteindelijk zat ook hij op de P5 lijn. Hier was het plan hem te laten zitten totdat er geen groei meer in zat. Bij mij was de flow in de navelstreng en placenta wel goed maar ik had wel iets weerstand in de vaten naar de baarmoeder.

Met 32 weken begon mijn bloeddruk op te lopen. Toch een pre eclampsie ontwikkeld. Met 32+6 zijn de weeen spontaan begonnen en is de kleine geboren met 1265 gram. Een paar dagen ervoor op de echo geschat op 1140 gram. Dus dat was wel positief. Nu is hij qua zwangerschapsduur 39+1 en weegt inmiddels 2390 gram.

Wat misschien wel 'fijn' is om te horen is dat de neonatoloog tegen mij zeidat alhoewel gewicht natuurlijk wel belangrijk is, is uiteindelijk de zwangerschapsduur belangrijker. Dit voor de rijping van de organen. Jij bent 'al' 35 weken, dat is al heel positief!

Ik wens je heel veel sterkte de komende dagen/weken. Ik weet hoe slopend en onzeker deze periode is. En hoop dat je mannetje nog even kan blijven zitten en doorgroeit!

3. Jojo77

Jojo77 Lid

May 26, 2014
    10
    0
    0
    Baukje, dank voor je reactie. We hebben ook het gevoel dat we al heel veel gewonnen hebben met de afgelopen weken, waarin hij aan gaf het toch nog naar zijn zin te hebben in de baarmoeder. Vandaag de 35 weken mijlpaal. De weerstand op de vaten naar mijn baarmoeder is idd ook verhoogd. Maar elke dag die we nu winnen, voelt goed. Fijn dat je je kindje inmiddels mee naar huis hebt kunnen nemen. Kan me voorstellen dat de afgelopen maand gevoelsmatig een eeuwigheid heeft geduurd!

4. maliro

maliro Niet meer actief

hoi,

bij mijn zoontje werd er destijds een achterstand geconstateerd. Geen goede weerstand in de vaten en slechte flow. Uiteindelijk ging het met 35 weken erg slecht met hem (hartritmestoornissen) en is hij met een spoedks gehaald. Hij woog toen 1880 gram. Hij heeft twee weken in de couveuse gelegen, de eerste week op de nicu en daarna in het streekzkh. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen maar de verwerking kwam voor mij achteraf, je beland toch wel in een achtbaan.

Bij mijn dochter werd er bij 28 weken een groeivertraging geconstateerd. Er waren volgens de gyn (in umcg) twee scenario's:
    1. Ze zou in mijn buik overlijden, dit was het meest waarschijnlijke
    2. ze zou te vroeg komen

Een enorm spannende zwangerschap kan ik je vertellen. Uiteindelijk is ze pas met 38+1 geboren (wel weer spoedks) en was ze zwaarder dan verwacht, namelijk 2250 gram. Ze zat onder de p2. Ze is nu bijna 21 maanden en nog steeds erg klein voor haar leeftijd, maar wat een heerlijk kind! (mijn zoon ook hoor, haha). Een enorm vechtertje, pittig karakter en dat heeft waarschijnlijk haar leven gered.

5. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Hallo jojo,
    Wat heftig voor jullie, daar gaat de roze wolk...
    Heel veel sterkte, het raakt mij nog steeds als ik lees dat anderen ook zoveel zorgen hebben tijdens de zwangerschap.

Ik had ook een dysmatuur kindje, op het nippertje met 37 weken geboren. Vanaf 29 weken continue controles etc. Vanaf 20 weken trouwens al uitgebreide ziekenhuis echo ivm zorgen. Ik ben ingeleid vanwege zorgen over hem en zwangerschapsvergiftiging.
    (Werd uiteindelijk na 9cm ontsluiting een spoedkeizersnede )

Ik was ook kerngezond, nooit geen hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap, achteraf bleek mijn placenta erg klein. Ik kreeg pas vrijdag een hoge bloeddruk bij een controle echo/ctg en de maandag erop is mijn zoontje geboren. Ik had toen ook eiwitten in mijn urine. Bij mij waren de ctg's onregelmatig dus daar waren zorgen over. Ook was de flow in de hersenvaten minder dus hij ging naar overlevingsstand. Tijdens de bevalling lag ik ook continue aan de ctg monitor.
    Ik vond ze allemaal heel lief in het ziekenhuis en ik ben echt goed begeleid.

Wat wil je weten?

Mijn zoontje heeft 3 dagen in de couveuse gelegen en 2 dagen in een wiegje op de couveuse afdeling. Je kan eventueel een rondleiding krijgen op de couveuse afdeling als je dat wil, dat heeft mij wel wat rust gegeven.

Praktisch: zorg voor t-shirts met knoopjes zodat je borstvoeding kan geven (of kan kolven) op de couveuseafdeling. Ook zijn er borstvoedingstopjes bij de h&m die handig zijn. Mocht je inderdaad even in het ziekenhuis moeten blijven, handcreme is heel fijn want je wast je handen heel veel, zeker op de couveuse afdeling.

Sterkte en ik duim dat je kleintje nog even blijft zitten, hoe langer binnen, hoe meer de organen zich kunnen ontwikkelen.

6. Jojo77

Jojo77 Lid

May 26, 2014
    10
    0
    0
    Dank voor jullie medeleven. Inmiddels gisteren de 36 weken grens bereikt! Flowmeting van maandag gaf aan dat hij weer flink aan het herverdelen is naar de hersenen. Ctg's waren wel goed. Afgelopen twee dagen flink lage rugpijn en een hele harde buik, werd daar zelf onrustig van, maar gelukkig is ie vandaag weer mooi soepel. De rugpijn trekt ook weg. Je komt nu toch in de fase dat je lijf alvast wat voorwerk gaat doen.

Vrijdag groeiecho, dat wordt weer een ijkpunt voor het verdere beleid.

Ben me mentaal aan het voorbereiden op de periode die na de bevalling komt, lastig is natuurlijk dat je nog niet in kan schatten hoe ons mannetje het dan gaat doen. Ik ben benieuwd met wat voor ondersteuning (sonde/infuus/evt beademing) jullie kindjes gestart zijn en hoe het eventueel opstarten en geven van de borstvoeding is verlopen. Ik heb al wel gesproken met de lactatiekundige, maar hoor ook graag evaringen uit de eerste hand.

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Super, al 36 weken :)!

Na de bevalling kreeg mijn zoontje een 9 en 10 algar score maar stortte daarna in en ging de couveuse in vanwege het niet reguleren Vd glucose.
    Hij ging in de couveuse met infuus en aan de hart/zuurstofmonitor voor 3 dagen. Dus geen sonde/beademing!
    Ik ben direct gaan kolven, eerste dagen geen goede begeleiding maar derde dag 10ml gekolfd en direct kunnen geven in een flesje.
    Daarna advies gekregen bij ontslag om even door te blijven kolven.
    Ik huurde eerst de mendela kolf en daarna heb ik de freestyle gekocht (dubbele kolf) tweedehands).
    Achteraf heeft het fulltime kolven mijn energie uitgeput en had ik veel eerder moeten proberen aan te leggen. Mijn tip is dus ook om niet te lang te kolven maar met hulp bv te geven. Het kolven helpt je productie op gang maar zelf bv geven is veel rustiger, fijner en minder vermoeiend.

Je kan eventueel een Weegschaal huren om te wegen voor je eigen geruststelling. Ik was erg bezorgd door alle stress tijdens de zwangerschap, bevalling en de couveuse dagen.

Ik zou de kraamzorg alvast informeren dat je een ervaren kraamzorg medewerkster wil die veel ervaring heeft met bv zodat ze je op weg kan helpen. Bij een keizersnede krijg je extra kraamzorguren.

Pak ook een flesje in als je die al in huis hebt zodat ze, indien je kindje even in het ziekenhuis moet blijven, gelijk daaruit leert drinken van hopelijk jou melk.
    En het kan ook zijn dat je kleintje het super doet, en direct kracht heeft om bij je te drinken. Ook hoeft een coeveuse ook echt niet altijd.

Good luck! En je bent echt al 36 weken, heel mooi!!!

8. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn dochter heeft nooit een sonde of zuurstof nodig gehad. Wel aan de monitor gelegen maar niet in de couveuse.
    Zoonlief wel maar die was prematuur.
    Beide kinderen kregen kv.

Hopelijk blijft het naar omstandigheden goed gaan!

9. Jojo77

Jojo77 Lid

May 26, 2014
    10
    0
    0
    Een korte tussenstand... Vandaag groeiecho's en flowmetingen gehad. Geschat gewicht nu met 36,5 week is 1517 gr. Hij begint af te buigen van zijn eigen curve. Ook is hij weer flink aan het herverdelen naar zijn hoofdje. Verder wel stabiel, mooie ctg's en goed bewegelijk. De knoop is inmiddels doorgehakt om as woensdag met 37 weken in te gaan leiden. Spannend! Maar geeft ook rust. Goed gesprek gehad met de kinderarts over de verwachtingen tav van de eerste paar dagen. Nu met het lange weekend voor de boeg, maar eens flink onze rust pakken en nog even genieten van het zonnetje, mijn gezinnetje en de stilte voor de storm.

10. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Spannend jojo, en nog even en je kan hem vasthouden en knuffelen.
    Ik vond het fijn dat hij er was zodat we hem veel beter konden volgen en helpen.

Succes, sterkte en hopelijk een mooie tijd met je kleintje!

11. Klets

Klets Bekend lid

Nov 20, 2013
    570
    0
    16
    NULL
    NULL
    Spannend JoJo, wel echt een klein mannetje! Fijn dat hij woensdag gehaald gaat worden. Want, net als Mira al aangeeft, vond ik het zelf erg fijn om gewoon te kunnen zien hoe het met ons kleintje ging. Dat gaf zoveel rust.

Hier ging het na geboorte (37 week) erg goed met onze kleine. Heeft eigenlijk nergens last van gehad en deed alles direct als babytje met meer gewicht. Wel zit er groot verschil met gewicht van jouw mannetje, want ons kindje was toch nog 2100. Hopelijk kun jij ook snel wat onbezorgder kunt gaan genieten!

12. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Sterkte maar ook gaan genieten volgende week! Ik vond het jammer dat onze jongen zo vroeg kwam maar het gaf idd ook rust. Hij groeit nu ook veel harder dan in de buik. En vergeet niet, onze kindjes moesten al knokken in de buik en zullen dat buiten de buik ook blijven doen. Ze komen er wel!

13. pearls

pearls Bekend lid

Nov 29, 2012
    656
    0
    16
    Heel veel sterkte!

Hopelijk heeft hij een hele goede start! Uit ervaring weet ik dat het gewicht soms ook mee kan vallen.. ik duim voor jullie.

14. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Ben benieuwd hoe het nu met jullie is...

15. Jojo77

Jojo77 Lid

May 26, 2014
    10
    0
    0
    Goed nieuws! Afgelopen donderdag is ons mannetje na een bevalling van 7 uur ter wereld gekomen. Ik was toen 37 weken en twee dagen zwanger. Hij doorstond de weeen wonderbaarlijk goed. Mama vond het staartje nogal pittig (ondanks zijn dysmaturiteit). Even was het stil, toen hij geboren was... Hij was ook blauw... Maar na een halve seconde volgde een flinke kreet en begon hij fanatiek te huilen... Wat een heerlijk geluid.

Inmiddels zijn we 48 uur verder en zitten in het ritme van het leven van een couveusekindje... Hij weegt 1632 gr en is 43 cm. moet dus nog flink groeien. Wel heeft hij enorm veel pit en lijkt het in de couveuse prima naar zijn zin te hebben. Hij krijgt neocate via het infuus en inmiddels is mijn borstvoeding met kolven goed op gang aan het komen zodat hij hetzij via fingerfeeden, de sonde of zelfs aan de borst alleen BV meer hoeft te worden gegeven. Hij krijgt nog iets glucose, maar het lijkt erop dat hij zijn bloedsuikerspiegel op peil kan houden. Ook komt de meconium goed op gang. Hij verbaast menigeen met wat hij nu al laat zien en kan. Het blijft van uur tot uur, maar zijn start geeft veel vertrouwen. Ook valt ons alles tot nu toe mee, maar dat heeft ook sterk te maken met de tijd die we hebben gehad om ons mentaal voor te bereiden op wat komen ging. We zijn er niet door overvallen.

Jullie hadden gelijk dat het heerlijk is als hij er eenmaal is en je kunt zien hoe hij het doet. Maar vooral dat je lekker met hem kan buidelen :)

16. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Wat super jojo, je blijdschap knalt van het scherm.
    Gefeliciteerd!!!

Fijn dat de bv goed op gang komt, en dat de glucose al afgebouwd wordt.

Ik hoop dat hij gauw mee naar huis kan, fijn dat hij er is en je veel met hem kan buidelen en knuffelen.

17. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Gefeliciteerd jojo! Wat heerlijk dat hij het zo goed doet. Hopelijk kan hij gauw van het infuus en kan hij 100% genieten van jouw bv. Wat goed van je, dat je de bv al goed opgang krijgt met kolven! Het is intensief maar het is het dubbel en dwars waard. Hopelijk sterkt hij gauw aan, en hoeft hij niet te lang meer in het ziekenhuis te blijven...

18. Jojo77

Jojo77 Lid

May 26, 2014
    10
    0
    0
    Het gaat erg goed met onze kleine man. Hij drinkt inmiddels goed uit de borst en is overgegaan naar 8 voedingen per dag waarbij de helft via de sonde en de helft onbeperkt bv. Hij doet de kinderartsen hier versteld staan met wat hij weg klokt en elke dag gaan de vooraf bedachte opbouwschema's weer de vuilnisbak in en stellen ze een progressiever beleid in. Hij heeft steeds meer wakkere momenten waarbij hij gemoedelijk papa en mama bestudeerd tijdens het buidelen. Zijn dieptepunt qua gewicht heeft hij ook gehad op 1536 gr en is nu weer aan het stijgen. Infuus is nog wel noodzakelijk, maar hopen we met de huidige progressie snel af te kunnen bouwen. Zijn enige tegenslag is dat zijn infuus regelmatig sneuvelt en hij ontzettend moeilijk te prikken is. Hij is zolangzamerhand bont en blauw en dreigde eenmaal zelfs heen en weer te moeten naar het amc voor een diepe lijn. Gelukkig lukte het de vierde arts om hem toch te zetten. We genieten van ons mannetje en zitten zelfs in het ziekenhuis op een roze wolk. Hij bewijst een vechtertje te zijn!

19. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

Dec 30, 2007
    1,732
    72
    48
    Wat heerlijk voor je. Geniet er van!!

20. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Wat super, wat een heerlijk nieuws!
    Geniet ze samen van jullie knappe stoere knul :)!

Share This Page