vragen omtrent dysmatuur

Discussion in 'Dysmatuur' started by Jente2010, Nov 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    hoi,

mijn schoonzus op 34 w 47 cm en 2kg200
    nu op 36 w 48 cm en 2kg 170

nu zei eerst de gyne van volgende week terug te komen en toen ze in haar agenda keek zei ze ' oh nee volgende week is er een feestdag ik heb geen tijd kom de 15de maar terug '

nu ik ben altijd in paniek , ik zelf heb twee miskramen gehad en zoontje verloren door vroeggeboorte.

mijn schoonszus durfde niet terug bellen naar ziekenhuis, dus heb ik even in haar plaats gedaan alsof ik haar was. en nu mag ze maandagw el aan de monitor gaan hangen. maar daarmee weten we toch gewicht van baby niet he????

iemand een idee hoe dit verder gaat of op wat we moeten letten/vragen????

gr

2. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ik heb er ook niet heel veel verstand van, maar wij zitten ook bij de gyn ivm groeiachterstand. Bij de echo meten ze het hoofdje, buikje en beentje en aan de hand van die maten kunnen ze een schatting maken van het gewicht. Het is echter maar een schatting, want ze kunnen er zomaar een halve kilo naast zitten.

3. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,587
    0
    36
    Ik heb zelf bij beide dochters in het zh gelopen doordat ze dysmatuur waren/zouden zijn. Bij ons zh willen ze minsten 10 dagen tot 14 dagen tussen de groeiecho's, omdat de uitslag anders onnodig ongerust kan maken. Het meten van het buikje, hoofdje en bovenbeen is zo'n precies werkje dat een paar mm al een hele andere uitslag geeft. De ene arts meet ook niet precies hetzelfde als de andere arts. Als je vaker een groeiecho maakt kan het de ene keer lijken alsof de baby niet/nauwelijks is gegroeit en de andere keer lijkt de baby misschien heel erg gegroeit terwijl het niet zo is, maar omdat de meetpunten net iets anders neer worden gezet.
    Bij ons was gewicht ook niet de belangrijkste factor. Vooral de bloedtoevoer door de navelstreng en de verdeling in het kindje zelf (meten ze de bloeddruk in een vat in het hoofdje en in een vat in de lever) waren belangrijk. Als die waardes niet goed zijn heeft het kindje het moeilijk in de buik. Groei kan ook in aanleg een klein kindje betekenen.

4. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    hoi,

dank je voor de antwoorden

wij zijn van belgie dus wij gaan eig altijd in zh en bij gyne. ze mag nu maandag dus aan de monitor, maar ja daarmee weeet je toch ni als het kindje bijkomt. maar je zei date r eig 2 w moet tussen zitten. wel 2 heel spannende weken. ze heeft ook al wel van in het begin te weinig vruchtwater.

gr

5. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,587
    0
    36
    Ja dat vond ik ook altijd zo vervelend. Weer 2 weken wachten. Heeft ze ook bedrust?
    Vruchtwater kan schommelen. Het kindje drinkt het vruchtwater op dus als hij/zij een volle blaas heeft is er minder vruchtwater dan wanneer hij/zij het net heeft uitgeplast. De ene heeft ook van nature minder/meer vruchtwater dan de ander.

Met een ctg kan je niet zien of het kindje gegroeid is nee, maar daarmee kunnen ze kijken naar de conditie van het kindje en dat is het meest belangrijk.

6. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,587
    0
    36
    Inderdaad ja! Bij onze oudste dochter zaten ze precies goed, maar de jongste dochter hadden ze geschat op 2100 gram bij haar geboorte. Ze was 400 gram zwaarder.

7. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    hoi,

ze heeft al wel van in het begin weinig vruchtwater en nee bedrust heeft ze niet. heb er deze nacht ook aangedacht dat ik het raar vind dat ze niet moet rusten

gr

8. Purk

Purk Niet meer actief

Hier kreeg ik vanaf week 34 verplichte rust (echt alleen maar douchen, wc bezoek verder niks). Elke 2 weken een groeiecho (tot week 36 want dan heeft het geen zin meer, kunnen ze niet goed meten), elke 2 dagen een ctg en 1 x per week een doppler. De ctg en doppler zijn het belangrijkst. Het kindje kan klein zijn, maar wel actief en gezond waardoor paniek niet nodig is. Als ik haar was zou ik heel rustig aan doen en as maandag bij de ctg vragen hoe nu verder

9. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    ctg is hetzelfde als monitor????

ja ga haar straks eens bellen en vragen of ik mee mag. zij durft niks vragen. is wat verlegen. heeft jaren geduurd voor ze tegen mij sprak dus.

en spijtig genoeg ken ik al wat te veel van mislukte zwangerschappen en kindjes die sterven. dus ja ik maak me mss nog meer druk dan iemand anders.

dus zolang kindje actief is kan dat laag gewicht niet zoveel kwaad??? ik veronderstel wel dat het couveuse word dan.

gr

10. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

Sep 9, 2011
    1,674
    1
    0
    Het gewicht van de baby is tijdens een echo altijd een schatting.. dus daar zou ik niet te veel zorgen om maken.
    Aan de ctg kunnen ze zien hoe de hartslag van je kindje is (en evt weeën activiteit) Zo kunnen ze dus controleren of het kindje het nog wel naar zijn/haar zin heeft in de buik... of het nog goed is in de buik. Naar mijn mening dus nog veel belangrijker als het gewicht!

Ons zoontje was nog veel lichter en die heeft een week in de couveuse gelegen. En in totaal 3 weken op de couveuse afdeling. Ze houden in het begin de temp en glucosewaardes goed in de gaten. Komen ze goed aan, drinken ze goed en regelt het lichaam de temp en glucose goed dan mag een kindje al snel mee naar huis.
    Hier in het ziekenhuis is het onslag gewicht 2250 gram (en bij goed gedrag haha)

Ik snap goed dat ze zich zorgen maakt hoor. Ik heb ook heel wat afgebrult de paar weken voor de bevalling. Ik wilde hem uit mn buik zodat we iets meer controle zouden hebben over hem ;)

Als ze kan, heel veel rusten en dan ook echt alleen uit bed om te doucen en toiletgang. Al is het niet bewezen dat kindjes daar daadwerkelijk een groeispurt van maken. De onze niet iig.

2200 gram... daar zou ik helemaal blij mee geweest zijn ;)

11. Samy84

Samy84 Bekend lid

May 29, 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan je niet helpen maar wil jullie veel sterkte wensen

12. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    dank je wel

de monitor de maandag was toch ok

als ze bevallen is zal ik even een update komen schrijven

gr

13. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

Sep 9, 2011
    1,674
    1
    0
    Fijn dat de monitor uitslag goed was... dan heeft de kleine het nog goed in de buik ;)
    Pas als de hartslag te langzaam/ te snel of regelmatig dipt, of het vruchtwater niet voldoende is zullen ze je zus gaan inleiden of krijgt ze een ks denk ik.
    Zolang het goed gaat laten ze de baby meestal zitten tot zowiezo de 37 weken.

Succes!

14. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

Oct 21, 2010
    1,430
    0
    0
    ze is uitgeteld voor de 22ste, dus zit ze overd e 37w al he denk ik, wat moe en geen zin om te tellen :)

vruchtwater heeft ze altijd te weinig, bij het broertje ook. nu die zijn gewciht hadden ze toen gechat op 2kg300 en die was er uiteindelijk 3kg 300. nu heeft ze wel andere gyne, ander ziekenhuis, maar hoop gewoon ook dat ze zich nu vergissen.
    dinsdag heeft ze echo, dan weten we weer meer.

gr

15. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Blijft altijd spannend zoiets. Onze dochter is afgelopen week met 38 wk gehaald met een inleiding. Ze is dysmatuur maar doet het nu hardstikke goed. Ze hebben in het ziekenhuis meteen haar bloedsuikers en temp. in de gaten gehouden en ze krijgt bijvoeding, maar hoefde niet in de couveuze. Het is voor je schoonzus dus toch afwachten hoe het kindje het buiten de baarmoeder doet. Veel succes!

Share This Page