Dysmatuur

Discussie in 'Prematuur' gestart door sweetangel100, 22 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Iman was dysmatuur toen ze geboren werd.
    Ik ben om deze reden ingeleidt.
    Iman was een vreselijke huilbaby.
    Voor mijn gevoel ben ik ervan overtuigd dat dit komt omdat ze nog niet klaar was om geboren te worden.
    Ik was 38 weken en 1 dag zwanger toen ik ingeleid werd.
    Ik merk ook aan Iman dat ze echt een dikke maand achter ligt met haar ontwikkeling. Ook is ze nog steeds aan de kleine kant (helemaal onder in de curve).
    Nog moeders van dysmature kindjes en hun ervaringen?

2. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    kailynn was in priciepe ook dysmatuur, daarom ben ik opgenomen in het ziekenhuis bij 36 weken.
    kailynn liep toen 3 weken achter op groei en woog toen 2200 gram.
    ik heb toen 1.5 week in het zkh gelegen met vollledige bedrust en daardoor is ze nog 500 gram gegroeid., haar hoofdje is flink aan het groeien maar het kom goed met haar.

3. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ja, zoals je weet hoor ik ook in dit rijtje thuis! Sibel was 2070 gram en 47 cm (zwangerschap van 36.4). Ze was dan ook echt mager met een groot hoofd.

Maar Iman's gewicht was toch best aardig bij de geboorte? Tenminste, zoals het mij uitgelegd is, hoort zo'n gewicht niet bij de 'noemer' dysmatuur. (Maar overal is het misschien wel anders)

Sibel heeft ook ontzettend veel gehuild en wilde het liefst de hele dag bij me zijn. Die periode ligt gelukkig achter ons. Ze ontwikkeld zich verder normaal, maar is aan de kleine kant, maar dat was/ben ik zelf ook.

Wat ik wel begrepen heb is dat dysmature kindjes het eerste levensjaar vaker ziek zijn dan normaal. Ook dat is hier gelukkig niet aan de orde. Bij jullie wel?

Hier is Sibel ruim 1 week oud:

4. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    En dit is Sibel nu:

5. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    kailynn had juist een klein hoofdje (onder de groeicurver) ook omdat zij in stuit lag en haar hoofdje klem in mijn ribbenboog zat en niet verder ofwel groter kon ontwikkelen.

6. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Jeetje, da's ook wat! Sibel lag ook in stuit en is ook in stuit geboren, maar bij mij blijkbaar plek genoeg voor een groot hoofd :confused: ;) .
    Dat was trouwens ook nog een misvatting, ik dacht dat ik een makkelijke bevalling had gehad omdat ze klein was, maar de gyn zei: "Het hoofd moet er toch uit, en dat was normaal van grootte'.

Ik heb ergens ooit een beschrijving gelezen over dysmature kindjes, en daarin stond als kenmerk: Een groot hoofd en een mager lijf. Dat ontstaat door voedingstekorten, de weinige voeding die er is, gaat mn naar het hoofd, vandaar.
    Ik zal eens zoeken of ik de beschrijving kan vinden.

7. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Gevonden! De info komt van het prematurenforum:

Geplaatst: Ma Feb 12, 2007 8:34 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Voor iedereen wie er nog vragen over heeft...

Dysmaturiteit
    Van Wikipedia
    (Doorverwezen vanaf Dysmatuur)

Bij pasgeborenen betekent dysmaturiteit een te laag geboortegewicht in verhouding tot de zwangerschapsduur. Zo'n baby met te laag geboorte gewicht noemt men een dysmatuur. Kenmerkend voor een dysmatuur zijn een magere buik en een relatief groot hoofd.

Dysmaturiteit kan samen gaan met prematuriteit (vroeggeboorte), maar er kan ook spraken zijn van een voldragen zwangerschap. In het laatste geval zijn de longen en andere organen meestal gewoon ontwikkeld, dit in tegenstelling tot premature kinderen.

Oorzaken
    Dysmaturiteit kan ontstaan door:

Verminderde toevoer van voedingsstoffen en zuurstof door de placenta, door bijvoorbeeld een meerlingzwangerschap of pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging);
    Middelenmisbruik door de moeder (alcohol, nicotine, medicijnen);
    Stress bij de moeder;
    Ondervoeding bij de moeder (waardoor het kind minder nutriënten krijgt).

[bewerk] Risico's
    De baby heeft meer kans op een zuurstoftekort tijdens de bevalling. Als hier aanwijzigen voor zijn, bijvoorbeeld wanneer er ontlasting (meconium) in het vruchtwater zit, dan moet de bevalling snel plaatsvinden; meestal gebeurt dit met een keizersnede.
    Direct na de geboorte is er een risico op hypoglykemie (te laag bloedsuikergehalte). Dysmaturen hebben namelijk maar een kleine energievoorraad, terwijl er direct na de geboorte veel energie nodig is. Bij een te laag suikergehalte kan hersenschade ontstaan. Het suikergehalte van een dysmatuur moet daarom goed in de gaten gehouden worden.
    Verder kan een dysmatuur zichzelf moeilijk warm houden. Ze hebben immers weinig vet en energie. Na de geboorte worden ze dan ook in een couveuse verzorgd.

Ontwikkeling
    In de eerste 6 maanden na de geboorte groeit een dysmatuur extra snel, maar meestal blijven deze baby's toch klein voor hun leeftijd. Bij kinderen met dysmaturiteit is de kans hoger dat een kind een stoornis ontwikkelt als: ADHD, autisme, verstandelijke of lichamelijke handicap, vooral als de groeivertraging al in het begin van de zwangerschap is ontstaan.

Groetjes Leine

Prematurenforum forum index -> Dysmatuur

SwiftBlue Theme created by BitByBit
    Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

8. sweetangel100

Ja Iman woog 2700, maar was gewoon lang, dus de verhoudingen klopte niet. Begrijp je? hahaha
    Ze was idd lang, dun en een groot hoofd... Kleine alien ;)

Ik heb dat van vaker ziek zijn nog niet gehoord, maar het zou kunnen kloppen want Iman kwakkelt heel wat...

Verder klopt het precies met Iman van dat snel groeien in de eerste 6 maanden. Haar curve steeg daar heel snel naar het 'gekleurde' gedeelte. Nu ze onder in de curve zit gaat het veel minder snel. CB zei idd dat dat normaal is voor dysmatuurtjes.

Kiz, je hoort vaak he van dat dysmatuurtjes zooo graag zij mama willen zijn en vaak veel huilen. Hier ook precies hoor. Die periode ligt hier gelukkig ook achter ons, al hoewel ik soms een deja vu krijg nu ze eenkennig is.

Eerlijk gezegd heb ik een naar gevoel als ik terug denk aan die eerste tijd. Zo'n klein hoopje mens dat alleen maar kon huilen en als een aapje aan me kon hangen...
    Ik schaam me er soms voor om te zeggen, maar jeetje wat vind ik Iman nu veeeel leuker dan toen... :oops:

Iman heeft ook te weinig voeding gehad in mijn baarmoeder en dat in combinatie met een afwijkende vorm baarmoeder heeft er voor gezorg dat ze niet goed kon groeien.
    Merkte jullie ook in het begin dat ze alleen maar wilden drinken? Iman was 'bang' dat ze weer honger moest hebben, leek het wel en dat begon al gelijk na de geboorte.

9. sweetangel100

Slingding, ben jij ingeleid of keizersnede of spontaan bevallen?

10. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Sibel had weinig tot geen zuigreflex, dus die wilde niet veel drinken. Het heeft dan ook 2 weken geduurd voor ze weer terug op haar geboortegewicht zat. Toen we haar na bijna 3 weken meenamen uit het ziekenhuis was ze nog maar 2190 gram...
    Als ik nu die foto's zie....
    En toen vond ik haar de mooiste baby van de wereld, terwijl ik nu zie dat ze wel erg mager was.
    Het leek ook of ze enorm grote handen en voeten had, gelukkig trekt dat allemaal wel bij ;) :)

11. Setteke

Setteke Niet meer actief

Tymen was ook dysmatuur, hij is geboren met 36w 0d en woog 2380 gr en was 46 cm lang.

Tymen groeit inderdaad ook erg snel momenteel. Afgelopen maand een kilo :confused: Hij had bij zijn geboorte ook een groot hoofd, in verhouding tot zijn lichaam. Zijn lichaam liep nl 4 tot 5 weken achter. Hij is een echte hongerwolf, hij leek nooit genoeg te hebben tot voor kort. Net of hij idd wat in wilde halen!

Tymen is nooit ziek (afkloppen...), dus dat hoeft niet persé zo te zijn. Maar wie weet wat ik nog voor mijn kiezen krijg...

Tymen huilde in het begin, tot een week of 9 heel erg veel. Spruw in zijn mond, krampjes en ga zo maar door. Ik werd er soms wanhopig van! En zo ineens is dat omgeslagen en hebben we een heel vrolijk en lief jongetje.

Ik weet eigenlijk niet of Tymen (erg) achterloopt met zijn ontwikkeling, ik heb geen vergelijkingsmateriaal in mijn omgeving. Ik vind het wel een pienter mannetje, maar dat zeggen alle mama's volgens mij, ha ha :)

12. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik heb een keizersnee gehad eerst zouden ze deze op 6 dec doen maar het begn spontaan op 3 dec. dat zat er in omdat ik toen 38 + 3dgn was ze wilde kailynn zo lang mogelijk laten zitten, mijn navelstreng heb ik gezien en die was heel klein en de placenta was al flink aan het verkalen en het vruchtwater was ook erg weinig. kailynn is geboren met een gewicht van 2715 enb een geschatte lengt 44 cm (past maatje 44 goed) ze mocht niet gemeten worden en nog tseeds ivm stuit ligging.
    Kailynn had ook niet de kracht om zelf te drinen en van alles geprobeerd om haar aan de borst te krijgen zonder resultaat, nu kolf ik nog steeds 5x op een dag haar voeding af en krijgt ze het via de fles.

13. danili

danili Bekend lid

22 mei 2006
    808
    0
    0
    ferron was ook dysmatuur, hij woog 2185 gram bij de geboorte en was 44 cm.
    Bij mij was de oorzaak dat ik dus een dubbele baarmoeder had, waardoor het kindje weinig ruimte en voeding had en daardoor ook te vroeg kwam!

wat een positieve tekst hierboven bij de uitleg vand de definitie van een dysmature kindje zeg...pffff...
    over het toekomst beeld van een dysmature kindje (risico's) ADHD, autisme, lichamelijke en motorische gehandicapten....... leuk om te lzen...not!
    maar ja zijn we wel een beetje voorbereid alshet eventueel aan de orde is!

14. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ja joh? Dit wist ik niet...Sibel is meteen gemeten, en later nog een keer toen ze nog in het ziekenhuis lag (dus twee keer in de eerste 2,5 weken). Terwijl ze dus in stuit geboren is....
    Ze heeft wel een echo plus foto gehad later (met een maand of 2,3) van de heupjes, maar dat was allemaal ok.
    Dat zal Kailynn ook nog wel krijgen/gehad hebben dan?

15. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik ben daar ook even van geschroken, maar was eigenlijk ook wel een beetje boos! Er schijnt veel meer samen te hangen met het 'dysmatuur-zijn' en d'r is niemand geweest die dat ons 'even' vertelde....

16. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    kailynn wordt volgens het cb het eerste half jaar niet gemeten.
    6 maart krijgt ze een eho van haar heupjes, de kinderarts vond het niet nodig om dit gelijk aan het begin ook nog te doen.

17. Setteke

Setteke Niet meer actief

@ Kiz: Er is mij ook nooit iets verteld over mogelijke gevolgen van dysmaturiteit. Belachelijk, want al is het niet leuk om te horen, je wilt toch weten waar je aan toe bent!

@ Slingding: Ik moest eerst ook de voeding voor Tymen afkolven. Maar toen hij het eenmaal in de gaten had dronk hij als een tierelier aan de borst. Misschien een fijne gedachte voor de toekomst!

18. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Goh, dat heb ik echt nog nooit gehoord. Sibel is bij het CB ook steeds gewoon gemeten.
    Hoe oud is Kailynn als ze de heupjes gaan bekijken? Ik heb namelijk begrepen dat het heel belangrijk is om er heel vroeg bij te zijn. Als er iets mis is en je weet het voordat ze 3 maanden oud is, dan kan je het vaak nog verhelpen met (zoals ze dat noemen) 'breed-luieren'. Daarna kan dat niet meer, en als er dan wat aan de hand is wordt het (in de meeste gevallen) een spreidbroek, soms zelfs een operatie.
    Ik heb destijds veel info opgezocht op internet, omdat ik toch we wilde weten waar ik aan toe zou zijn, als er wat mis zou zijn met de heupen. Er is zelfs een heel forum over heup-afwijkingen bij kinderen.
    Ik hoop voor jullie dat alles ok is!

19. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    kailynn is dan 13 weken als ze door de kinderarts weer bekeken wordt

20. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Hoi hoi,

Ook onze dochter is een dysmatuurtje. Geboren met 38 weken en woog 2320 gram bij haar geboorte. Na een week hebben ze haar gemeten en was 45 cm. Er is nooit een oorzaak gevonden voor haar lage gewicht. Waarschijnlijk had het te maken met de kleine placenta.

Ze heeft vanaf 18 weken in stuit gelegen, dus is ze gehaald met een keizersnede. De arts vond het risico van de operatie kleiner, omdat haar gewicht op 1900 gram geschat werd. Gelukkig viel het mee. Wel heeft ze heel veel problemen gehad met warmhouden.

Nu is ze 1,5 jaar en is nog steeds een beetje aan de kleine kant. Ze weegt nu iets meer dan 9 kilo en heeft maat 74/80. Een poppetje dus.

Vanwege haar stuitligging heeft ze ongeveer een half jaar in een spreidbroek gezeten, maar zoals het er nu naar uitziet gaat alles goed. Over een paar maanden moeten we terug naar de orthopeed. Maar ze loopt als een kievit!

Dus meiden, het blijven dan misschien 'kleine' kindjes, maar het blijven schatjes!

Groetjes, Lotte

Deel Deze Pagina