Dysmatuur?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door HvL, 6 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Hallo allemaal,

Wij hebben een zoontje van ruim 6,5 maand. Hij is geboren met een te laag geboortegewicht voor de termijn van de zwangerschap. de term dysmatuur is in het ziekenhuis niet gevallen... Ze zeiden alleen dat z.n gewicht te laag was volgens de termijn van de zwangerschap. (later kwam ik op internet deze term tegen.)
    Ik zal bij t begin beginnen..

opzich een vrij voorspoedige zwangerschap gehad. Het is ons eerste kindje. alleen zelf 9 maanden misselijk en overgeven, maar goed dat namen we voor lief.
    En in de 25e week van de zwangerschap werd er bij mij een vleesboom ontdekt aan de buitenkant van de baarmoeder. hier had ik veel pijnklachten van. later werd dat weer minder.

Voelde het kindje al met 15 weken bewegen.. En gedurende de zwangerschap bleef het een heel actief kindje! tot week 35 van de zwangerschap. de bewegingen namen af. En bij de liggingsecho bleek dat het vruchtwater wat aan de krappe kant was. het gewicht van het kindje werd toen geschat op 5 pond. en alles lag mooi in lijn. vanwege het vruchtwater wat aan de krappe kant was moest ik in week 37 terugkomen voor een herhaling van de echo.

3 dagen na de echo met 35 weken. voelde ik het kindje bijna niet meer en ben ik door de verloskundige doorgestuurd naar het ziekenhuis voor het maken van een ctg. daarop bleek alles goed in orde. wel moest ik het goed in de gaten blijven houden en aan de bel trekken zodra het nodig was.

op de echo met 37 weken zwangerschap bleek dat het geschatte gewicht van het kindje gelijk was gebleven. en dat de groeicurve van het buikje naar beneden afboog.

toen ben ik in het ziekenhuis onder controle gekomen om de paar dagen een ctg en echo's enz enz. een hele slopende tijd. en uiteindelijk ingeleid met 39w en 3dg.

ons zoontje is geboren met een gewicht van 2715 gram en 49 cm.
    we moesten 24 uur in het ziekenhuis onder controle blijven omdat het geboortegewicht te laag was voor de termijn van de zwangerschap zo zeiden ze! Oorzaak waarom dit zo was hebben ze niet kunnen vinden. placenta zag er goed uit. ook hebben ze de term dysmatuur niet gebruikt.. maar ik denk dat dit wel onder dysmatuur valt of niet?

hij was zo mager toen hij geboren was... gewoon eng om vast te houden...

ze hebben in die 24 uur elke 3 uur moeten prikken voor de glucose om te zien of hij genoeg binnen kreeg. de laatste keer van die 24 uur zat hij er net onder en moesten we nog 3 uur langer blijven.
    maar toen mochten we toch naar huis.

in de kraamtijd heeft hij nog heel lang moeite gehad om zijn temperatuur goed op peil te houden en sliep hij heel veel.

Het is een heel lief ventje die weinig huilt, en heel tevreden is.

Hij kwam de 1e 2 maanden na de geboorte goed aan. Hoewel iedereen toen hij al 10 weken was nog dacht dat hij 4 weken oud was...

Na die 2 maanden heeft hij iedere keer moeite gehad om z'n gewicht goed te houden. iedere keer net aan goed.

Hij krijgt borstvoeding die gewoon goed loopt.
    met 4,5 maand van het consultatie bureau advies gekregen om toch te starten met wat bijvoeding omdat zijn gewicht niet zo goed was bijgekomen. Dit vond hij erg leuk en geniet echt van het eten.

Nu met 6,5 maand weegt hij 5790 gr en is 65 cm. de curve van zijn gewicht is nu helemaal afgebogen onder de alleronderste lijn, en ook de curve van zijn lengte buigt naar beneden af. zijn kledingmaat is maat 62.
    verder een heel actief kind. rolt al om, en begint kruip bewegingen te maken. het is een echt lachebekje en zit goed in zn vel.

krijgt nog steeds borstvoeding.
    volgens CB moet ik hem nu nog meer eten gaan geven en ook bambix met opvolgmelk en ik moet volgende week weer komen wegen.

moet ik mij zorgen maken om die afbuigende curve..?
    Het is nu eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als aan het eind van de zwangerschap.. toen boog de curve van de echo ook af...

zou het er in kunnen zitten dat ik niet meer genoeg borstvoeding heb? naar mijn idee heb ik nog genoeg..
    Wel heeft ons zoontje elke dag wel een stuk of 6 flinke poepluiers. zodra het wat gegeten heeft poept hij gelijk.. is dit normaal? of kan hij de voedingsstoffen die hij binnenkrijgt gewoon niet goed opnemen??

Het advies van het CB kan ik me ook niet zo goed in vinden want volgens hun moet ik hem nu zo ongeveer volproppen! maar ik vind dat het eten gewoon leuk moet blijven..

heb ook op borstvoeding.com de curve ingevuld en ook daar zit hij met zn gewicht onder de onderste lijn.

hebben jullie nog adviezen/tips? hoe ging het bij jullie kindje?

alvast bedankt!

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Ik heb ook een dysmatuur geboren zoontje, hij woog 2300 gram.
    De kinderarts zei tegen mij dat ik juist niet moest overvoeren, juist dat leidt op latere leeftijd mogelijk tot klachten zoals obesitas.

Ik zou een verwijzing vragen voor de kinderarts, en ik zou je borstvoedings-vraag bij de pijler bv zetten.

Mijn zoontje poepte ook 6-8 keer per dag, soms voor en na de voeding. Dit was bij borstvoeding zo en bij flesvoeding dus geen verschil. Nu nog poept hij 4x per dag vaak.

Mijn zoontje is ook nog steeds licht (en klein), hij zat bij 11 mnd op de -1,5 dus nog boven de -2 lijn die jij vast bedoelt. Hij draagt nu met 15 maanden nog steeds een paar broekjes 68 ;)!
    Bij geboorte zat hij onder de -2 lijn met gewicht en lengte.

Ik vind het advies om met flesvoeding bij te voeden erg vreemd, hopelijk hebben de bv ervaringsdeskundigen hier goede tips voor.

3. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik heb ook een dysmatuur meisje, 40 weken geboren en 2146 gram en 44 cm, maar nu is ze 11 kilo 2 jaar

4. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    bedankt voor jullie reacties!

Ik merk nu inderdaad dat hij als ik veel andere dingen erbij geef de borst niet meer wil! en dat vind ik juist zo belangrijk.

een verwijzing naar de kinderarts lijkt me zo gek nog niet! daar ga ik maar eens achteraan!

5. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Mijn dochter is met haar bijna 8 maanden (7 maanden gecorrigeerd) nu 6.2 kg. Maar zij buigt niet af in curve, volgt gewoon haar lijntje (geboren met 1600 gr bij 36 weken). Ik zou als ik jou was gewoon een verwijzing vragen naar de ka voor de zekerheid idd. Zo te horen is er niks mis met zijn ontwikkeling. Ik weet wel dat kindjes meer op melk groeien dan de groenten en fruit. Mijn dochter krijgt dat nu wel de fles na borstvoeding te zijn gestopt maar ik geef haar nog steeds Max hoeveelheid melk in 5/6 voedingen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn dochter was ook een priegeltje (37 weken, 2 kilo, 45 cm) en ze groeide langzaam. Wat je echt in je achterhoofd moet houden is dat je kind groeit van moedermelk en niet van groentehapjes en zo. Wat dat betreft is het echt jammer dat je het advies kreeg om al zo vroeg te gaan bijvoeden (6 maanden is echt vroeg genoeg), omdat dat advies juist voor een stagnatie in de groei zorgt. Wat doen mensen die willen afvallen? ... die gaan groente en fruit eten!

Zorg ervoor dat je kind vaak en veel aan de borst komt. Minstens 8 keer op een dag is bij deze leeftijd heel normaal. D.m.v. borstcompressie kun je er voor zorgen dat je kind lekker veel vette melk krijgt (op borstvoeding.com kun je daar over lezen).
    Verder: als je je kind vast voedsel geeft altijd eerst een borst geven en als toetje weer een borst. Jouw melk bevat namelijk stoffen (o.a. spijsverteringsenzymen) die er voor zorgen dat je kind het vaste voedsel beter verteert en meer uit het vaste voedsel opneemt. Een hap groente in combi met een borst levert je kind veel meer voeding dan twee happen zonder borst.

7. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Dit zeiden ze bij ons ook, maar hier bleek de placenta niet goed te zijn. Kleine (2kilo bij 37weken) heeft in de buik het maximale eruit moeten halen en je ziet dan vaak dat ze dit dan buiten de buik ook doen. Weet niet of dit voor ts ook geldt aangezien de placenta goed was.

Deel Deze Pagina