Mijn broertje belde gister, lichtelijk in paniek, dat hackers zijn mailaccount proberen te hacken. Ze doen serieus veel pogingen en geven niet echt op. Hij heeft de politie gebeld en moet aangifte gaan doen. Hij heeft zn wachtwoord nu aangepast. Zijn ww bestaat nu uit een zin, dus moeilijker te achterhalen en hij heeft 2 staps verificatie aan gezet. Wat kan hij nog meer doen? Stel dat ze toch in zijn mail komen, kunnen ze toegang krijgen tot veel accounts. Kan hij daar nog extra beveiliging in aanbrengen? En het heeft mij ook tot denken gezet en wil ook mn wachtwoorden gaan veranderen. Maar wat is eigenlijk de beste manier om ze te "bewaren". Op een briefje in je sokkenla of toch iets van een wachtwoorden app? Hoe doen anderen dat hier? Ik ben een leek en veel te naief in dit soort dingen maar voor je't weet ben je een keer de sjaak.
Ik denk dat het enige wat je kan doen is je wachtwoord aanpassen. Moet ik ook maar eens gaan doen. Die van mijn hotmail is niet zo heel moeilijk maar mijn google account is toch wel een stuk lastiger. Moet je toch echt wel een genie zijn om daarachter te komen. Hoe weet je broer dat ze er zo mee bezig zijn om hem te hacken? Ik zet mijn ww sws ergens op papier en niet in een app, veel te kwetsbaar.
Ik heb mijn wachtwoorden opgeslagen in notities op mn iPhone. Achter een slot, dus die notitie kan enkel met een code of gezichtsherkenning geopend worden.
Er zijn van die wachtwoordkluizen maar wees voorzichtig welke je kiest. 1password is bijv best populair en dat maakt t ook wel een mikpunt (tijdje geleden ook zo'n kluissysteem wat open lag). Onthouden in je browser is ook geen goed idee. 2 staps verificatie op je mail aanzetten in elk geval. Pas ook op met welke sites en software je gebruikt en gebruik liever geen openbare wifi. Je kan nog zo'n moeilijk wachtwoord nemen maar als ik een keystroke tooltje op je computer weet te krijgen of je verbinding kan onderscheppen heb ik je alsnog. Die 2FA maakt het in elk geval weer lastiger.
Oke, dan krijg je ook een mail als ze hebben geprobeerd om in te loggen via een andere telefoon etc Ik heb ook weleens zo'n mail gekregen in mijn gmail maar dan was ik het doorgaans zelf. 1x eerder dat ik het niet was en toen ww aangepast en toen ging het goed.
En met 2FA bedoel je de 2 staps vertificatie toch? Die heeft'ie nu aan gezet. En die keystrook tool. Dat krijgen ze dan op je apparaat nepmails ofzo? Hij weet iig dat hij op geen enkele link moet drukken in een mail. Tenzij hij zeker weet dat het legaal is.
- Voor elke website een ander wachtwoord - Lange wachtwoorden zijn moeilijker dan korte wachtwoorden - geen kerst2023 of vakantie2024!, dat zijn echt de standaard wachtwoorden. Net als geboortejaar/geboortejaar van je kinderen. Die zijn vaak relatief makkelijk te achterhalen Je kan altijd kijken of je email adres ooit uit een lek gekomen is: https://www.f-secure.com/nl/identity-theft-checker Het meest veilig is om ze überhaupt niet op te slaan. Koppelen van accounts (Facebook, insta, Whatsapp) is ook een risico.
Ja 2 staps verificatie. Ik werd doodgegooid met de wachtwoord vergeten berichten van een Insta account die ik heb (niet echt in gebruik maar uit principe verwijder ik m nu dus echt echt niet meer, netjes vragen had geen probleem geweest). Dr staat nu een wachtwoord op waar je he-le-maal ziek van wordt, plus 2 staps verificatie. Gewoon uit principe Email staat ook geen zuinige op en 2 staps verificatie. Ik ga doorgaans voor de max lengte en complexiteit maar ik kan wachtwoorden genereren met de tooling op mn werk en bepalen wat ik er in wil (hoeveel teken, hoeveel bijzondere tekens etc.) Dan ben je nog niet volledig veilig maar je maakt t wel kneiter irritant, tenzij iemand je echt moet hebben en andersom er een principe kwestie van maakt. Maar allicht dat je melding kan maken bij de mailprovider en of ze misschien nog iets kunnen betekenen (inlogpogingen vanaf ip adres x blocken ofzo). Herstel emailadres inschakelen kan ook nog wel eens nuttig wezen, wordt wel als eerste er uit getrapt maar misschien heb je net geluk.
Hier lijk ik ook doelwit te zijn, krijg sinds donderdag mails van wachtwoord vergeten voor hotmail en instagram, sowieso heel veel spam op mijn hotmail en ik werd gistermiddag gebeld, een man die Engels sprak en mijn voor en achternaam wist, in combi dus met mijn telefoonnummer. Over een account van mij dat gelocked zou zijn. En gisteravond kreeg ik een sms: hoi mam, mijn telefoon is stuk, stuur me bericht op 06........ Heb de wachtwoorden van mijn Facebook, Instagram, hotmail en Google aangepast, had ik gedaan na de eerste mailtjes met wachtwoord vergeten. Hoop dat ze doorhebben dat ik nergens intrap en dat ze nu stoppen.
Ik heb trouwens een wachtwoord dat bestaat uit een zin en een variabel deel afhankelijk van waar het voor is. Het deze nu aangevuld met nog een andere tekst. Makkelijk te onthouden, maar moeilijk te hacken.
Schijt irritant zeg... En ook een beetje eng. Zeker als ze dus meerdere pogingen doen. Ben je er waarschijnlijk uitgepikt uit een grote grabbelton. Of je gegevens liggen op straat. Ik heb gister m'n mail adres gechekt en die lag ook op straat doordat ticketpoint ooit een lek had.
Ja is ook eng. Er zijn her en der zoveel leks geweest, grote kans dat ieders gegevens wel ergens op straat liggen. Maar ik vind dat ze dit keer best ver zijn gegaan.
Ik gebruik 1password, maar kan me niet voorstellen dat ze daarvan mijn wachtwoord kunnen hacken. Het is een random zin dat alleen voor mij iets betekend, aangevuld met wat speciale tekens. Of is er een andere manier (achterdeurtje?) dat ze kunnen gebruiken?
Ik las, of het waar is weet ik niet, maar ik las dus dat het niet bekend is of de makers van de app een achterdeurtje hebben. En als zij een achterdeurtje hebben, zal een goede cybercrimineel daar misschien ook bij kunnen.