Sinds 2 januari let ik op mijn voeding en sport ik zo'n 3 à 4 keer per week met als doel om 5 kilo af te vallen. Ik ben nu 3 kilo afgevallen. De laatste week merk ik dat ik slechter/ onrustiger/ lichter slaap. Ik heb niet het gevoel dat ik moe ben overdag, gelukkig! Herkent iemand dit? Is het tijdelijk?
Misschien eet je te weinig? Dat heb ik tenminste als ik een paar kilo kwijt wil en te weinig eet, dan lig ik lang wakker of word wakker en kan dan moeilijk in slaap komen.
Ik ben sinds 3 weken aan het lijnen en ik lig nu ook vaker wakker, kan moeilijk in slaap komen of slaap heel licht. Ik had het eigenlijk nog niet gelinkt aan het afvallen.
Het enige dat de afgelopen weken is gewijzigd is mijn eetpatroon. Ik kan op internet niet veel vinden over afvallen en slechter slapen.
Ik vond vanochtend er wel een artikel over Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine! | Mens en Gezondheid: Dieet. Ik ga in ieder vanavond die melatonine proberen.
Eventueel kan het ook nog te wijten zijn aan een magnesiumtekort. Slecht slapen icm veel sporten geeft een risico op te weinig magnesium met o.a. lichter slapen als gevolg. Eventueel zou je twee weken lang magnesiumcitraat, geen gewone magnesium, kunnen gebruiken om te onderzoeken of je verschil merkt. Een andere oorzaak is stress. Je lichaam heeft meer stress te verduren door het afvallen en het sporten. Sport is positieve stress, maar je lichaam kent geen verschil. Hierdoor kun je ook lichter slapen, doordat je lijf alerter is door de hoeveelheid stresshormonen in je lijf. Sowieso twee uur voor het slapen gaan geen beeldschermen meer. Dit remt de aanmaak van melatonine. Je bent trouwens goed bezig met afvallen en sporten .
Ben jij DE Trees ? Bedankt voor de tip over de magnesiumcitraat. Is de moeite waard om te proberen. Ik sport inderdaad veel de laatste tijd dus het zou een oorzaak kunnen zijn.
Klopt dat ben ik Bij mij hielp magnesiumcitraat enorm. Ik begon ook slechter te slapen toen ik veel ging sporten en binnen twee weken was mijn slaap verbeterd. Ik gebruik het inmiddels al jaren. Zodra ik stop begin ik weer slechter te slapen. Ik bestel het bij de body en fitshop. Deze is het goedkoopst.
Wat leuk om te lezen dat je inmiddels mama bent van twee kindjes, wat een wonder! Vanacht heb ik goed geslapen, niet wakker gelegen. Maar heb gisteren niet gesport en was moe toen ik naar bed ging. Vanavond ga ik sporten, eens kijken of dat verschil maakt.
Toen ik in bed lag bedacht ik me dat ik de melatonine vergeten was. Dus niet meer ingenomen. Maar was afgelopen nacht niet nodig. Heb trouwens ook een fitbit om en die heeft geen onrustige/ wakker momenten gesignaleerd afgelopen nacht.