welke waarden laten prikken bij vermoeden trage schildklier?

Discussie in 'De lounge' gestart door senso, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senso

senso VIP lid

31 okt 2010
    5.341
    0
    36
    Hoi meiden,

Ik ga vrijdag naar de huisarts omdat ik al een tijd een aantal klachten heb die zouden kunnen wijzen op een trage schildklier.

Nu lees ik veel over dat de huisarts alleen TSH laat prikken maar dat alleen TSH niet zo veel zegt en dat de range wat goed is erg breed is.

Dus wat is nu belangrijk om te laten prikken? T4, T3, FT4 ik zie door de bomen het bos niet meer :)

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

Bij mij prikten ze in het begin alles wat jij genoemd hebt. En nu ter controle alleen de TSH en Ft4.

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Om te beginnen ft4 in combinatie met tsh.

Mocht daar een afwijking uit rollen kun je altijd nog nader onderzoek laten doen. Tsh alleen zegt indd niet zoveel zonder ft4..

4. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Bij mij werd naast alle genoemde waardes ook nog de antistoffen geprikt, anti- tpo en anti- tg

Dit was overigens wel bij de internist. Bij de huisarts werd in eerste instantie alleen ft4 en tsh geprikt.

5. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

13 jan 2010
    1.700
    361
    83
    Wat wil alleen een verhoogd TSH zeggen?
    Dat heeft mijn zoontje, vandaag opnieuw bloed geprikt op de rest van de schildklierwaardes.

6. senso

senso VIP lid

31 okt 2010
    5.341
    0
    36
    Ok bedankt meiden, dan let ik er op dat hij niet alleen TSH aangeeft op het lab formulier.

@suikerfee, volgens mij dat de schildklier te langzaam werkt. Maar ik kom net kijken dus helemaal zeker weet ik het niet:)

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Laat ook je b12 en vit d meenemen :)

8. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    @suikerfee, als je schildklierpatient bent betekend dat dat hij te langzaam werkt en dat je je medicijnen op moet hogen. Maar voor niet schildklierpatienten kan het schijnbaar tijdelijk eens gebeuren, waarschijnlijk daarom de tweede keer prikken. Zit er wel een aantal weken tussen?

9. senso

senso VIP lid

31 okt 2010
    5.341
    0
    36

Bedankt voor de tip!
    Ga ik doen

10. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

13 jan 2010
    1.700
    361
    83
    Er zit bijna 3 weken tussen. Dank je wel voor de uitleg.

11. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik ben toevallig vorige week geprikt. Heb de uitslag voor me liggen en er is op TSH en T4 vrij (?) geprikt.

12. senso

senso VIP lid

31 okt 2010
    5.341
    0
    36
    En was de uitslag goed?

13. Hashi

Hashi Niet meer actief

Hey,

er zijn een aantal dingen.. Ik lees over een kindje met een verhoogd TSH. Dat kan een subklinische hypotheroide zijn wat vaak zelf weer oplost. De vraag is vooral hoe hoog de T4 is.

Wanneer je antistoffen gaat prikken dan weet je of je een auto immuunziekte hebt en dan is er geen kans op beter worden volgens de westerse wereld. Maar ja, volgens mijn arts kon ik ook niet afvallen met Hashimoto (zo heet dat dus) en ik ben nu 18 kilo kwijt. ;)

Wat je laat prikken is TSH en T4, aan te raden is een breed scala aan vitamines B12, D, magnesium, enz. Maar, omdat de schildklier zoveel dingen regelt, heb je een breed scala aan symptomen dus het kan ook best iets anders zijn.

OM een korte uitleg te geven: Je lijf heeft hormonen nodig. In je lijf zit T4. Dit wordt gemaakt in de schildklier uit T3. Wanneer je te weinig T4 hebt, gaan je hersenen TSH aanmaken, dat wordt T3 en dat wordt dan weer T4. Dus.. als je T3 gaat testen, kijk je naar een tussenstap en niet het begin en het einde. Dat is de reden dat dit eigenlijk niet getest wordt.

Begin in ieder geval met een goede multivitamine slikken. Ik ben erg gebaat bij glutenvrij eten en met mij nog duizenden mensen. Waarom dat is, weten we niet goed maar HEY, als het werkt, werkt het.

Er zijn wel groepen op internet zoals SON . Daar kunnen veel mensen hun ding in kwijt, maar er worden ook heel veel onzin dingen verteld dus neem vooral niet zomaar alles aan wat mensen zeggen :).

Overigens : een huisarts kan prima een schildklierafwijking behandelen, een internist is geen heilige die ineens alles oplost. Luister vooral goed naar je lichaam en wees niet bang om te vragen om dingen.

Liefs, Hashi

14. Hashi

Hashi Niet meer actief

OH... IN elk geval : vraag alle waardes op! Ook als de arts zegt "het is goed" dan nog even de waardes vragen! Je leert namelijk om je waardes te herkennen en waar jij je het beste bij voelt!;)

Deel Deze Pagina