Daar heb ik dus veel last van; een sterk schommelende bloedsuikerspiegel. Voor zover ik me kan herinneren ben ik er voornamelijk in de puberteit last van gaan krijgen. Ik krijg plots verschrikkelijke honger en word direct heel slap, ik ga trillen en voel me alsof mijn ledematen ineens kilo's zwaarder zijn. Ik krijg last van algehele lamlendigheid en kan bijna geen stap meer verzetten zonder het gevoel te hebben door mijn benen te zakken. Als het echt heel erg is krijg ik ook moeite met praten, alsof ik bijna in slaap val of dronken ben, en ben ik een beetje afwezig. Ca. een jaar geleden ben ik heel anders gaan eten, eet ik bijv. geen (of bijna geen) brood meer en vermijd ik zoveel mogelijk tarwe en geraffineerde suiker. Dat deed me erg goed en ik kon gewoon een hele dag weer normaal functioneren, zonder bovengenoemde symptomen. Maar nu, sinds een goede week, heb ik er weer zo'n vreselijke last van. Ik krijg in de middag, een paar uur na de lunch, vanuit het niets zo'n hongeraanval en niks helpt. Ik heb al geprobeerd gewoon iets gezonds te eten, iets met suiker te eten, frisdrank te drinken. Maar niks, noppes, nada. Zelfs na het avondeten blijf ik me zo voelen en de laatste dagen is het ook raak als ik rond 22.30 uur naar bed ga. Ik heb niks in mijn eetpatroon veranderd, dus daar zou het niet aan kunnen liggen. Uiteraard ben ik voor dit zeer vervelende probleem al meerdere malen naar de huisarts geweest en ben ik al zeker 4x getest op diabetes en mijn schildklier. Nooit komt er iets uit en is de conclusie dat ik gewoon een sterk schommelende bloedsuikerspiegel heb . Is er iemand die hier bekend mee is en die voor mij DE tip heeft om die bloedsuikerspiegel stabieler te houden? Nu mijn eetpatroon ineens ook niet meer helpt weet ik het echt niet meer...
Hoe is je bloeddruk? Ik heb deze verschijnselen ook als mijn bloeddruk te laag is. Ik ben wel diabeet. Ik dacht eerst dat mijn bloedsuiker te laag was, maar als ik die controleerde was die goed. Uiteindelijk bleek dat mijn bloeddruk veels te laag is. Iets zouts eten wil dan helpen....
Mijn bloeddruk is laag. Altijd geweest, maar momenteel is ie volgens mij echt heel laag, want is ben regelmatig duizelig en krijg vlekken voor mijn ogen als ik vanuit hurkstand opsta e.d. Dank voor de tip, dan ga ik eens een bult zoute dropjes in mijn tas stoppen.
Sterk schommelende bloedsuikerspiegel? Waar is dat op gebaseerd? En wat is sterk? Het is normaal dat je suiker schommelt binnen de grenzen die er zijn. Daar ga je waarschijnlijk niet overheen omdat je geen diabetes hebt. Je kan wel last hebben van hypoglycemie, een suiker tekort. Je lijf heeft dan teveel insuline aangemaakt, en je suiker zakt door de ondergrens. De symptomen die jij beschrijft passen daar ook bij! Ook het spraakprobleem en dronken gevoel. Bij een tekort trekt je lijf suiker uit je spieren (trillerig en slap) en uiteindelijk ook uit je hersenen (die draaien ook op suiker). Heb je al een keer geprobeerd om 25gram snelle suiker te eten of drinken (dextro of frisdrank bijv) en dan kijken hoe je je na een kwartier voelt? De pest bij een gezond lichaam is dat je daar dan weer nieuwe insuline voor gaat aanmaken. Ik zou ergens een suiker meetsetje lenen of voorgeschreven krijgen, om te meten als je je zo slecht voelt. Hypoglycemie is niet aan te tonen met een nuchtere test bij de huisarts of in bloedprikken ook niet te zien, vandaar dat je eigenlijk een paar keer moet kunnen meten op de momenten dat je je slecht voelt. Ik zou me zeker niet laten afschepen door de huisarts met "sterk schommelende suikerspiegel", want dat is onzin dat je je dan zó daarvan gaat voelen. Hij moet verder onderzoek doen of je doorverwijzen naar bijv een internist/endocrinoloog. Je kan zo toch niet blijven lopen? Sterkte! Ps. Hypoglycemie is géén (voorstadium van) diabetes
Tja, ik denk dat de h.a. zijn uitspraak over de sterk schommelende bloedsuiker baseert op mijn verhaal. Ik ben gaan arts, dus ik heb er verder weinig verstand van. Als het aan blijft houden ga ik maar weer eens terug naar de huisarts...
Inderdaad wat is sterk. Beetje vreemd dat de huisarts je zo afscheept. je zou een bloedsuikerdagcurve kunnen doen over een aantal dagen. Dit kun je thuis zelf doen of bij de huisarts (vaak doet assistent dit) maar moet je wel 6 a 8 x prikken. Soms hebben huisartsen wel een leen setje en kun je het thuis zelf doen. En dan kunnen de waarden vergeleken worden. Ook zou helpen om de 2 a 3 uur iets te eten. Maar zou het zeker verder uit laten zoeken want gezond is het absoluut niet.
Eerst maar eens een dag meten wat je suikers dan daadwerkelijk zijn. Anders kan het natuurlijk van alles zijn en kun je je van alles in het hoofd halen.
Ik heb daar ook heel erg last van, ook getest op diabetes en schildklier, maar daar kwam niks uit. Wat voor mij helpt is meer langzame koolhydraten en eiwitten eten. Vooral na maaltijden met bonen en eieren voel ik me langer goed. Ik moest gewoon gaan experimenteren met voedsel totdat ik de juiste 'formule' te pakken had. ...en ik wou dat ik daar deze morgen ook rekening mee had gehouden, want ik zit nu te tollen achter mijn bureau en ik moet nog ruim een uur voordat ik wat te eten kan halen ><
Ja, ik ben dus al anders gaan eten en dat maakte een wereld van verschil. Maar nu sinds kort is het weer helemaal ruk.
Ik ben benieuwd wat je aan hypoglycemie zou kunnen doen. Weet jij dat? Ik herken me namelijk in je verhaal.