Kan de fietsenmaker dit zomaar wel doen?

Discussion in 'De lounge' started by Ssaarr, Jul 3, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    1,300
    2
    38
    Ik ging van de week naar de fietsenmaker voor nieuwe rem en versnellingskabels te laten repareren.
    Vervolgens werd ik een paar uur later gebeld, dat ze een scheur in mijn frame hebben ontdekt, daar waar het stuur met de rest is vast gesoldeerd, dat dit gerepareerd moet worden.
    Hun hadden de fabriek gebeld waar m'n fiets vandaan kwam ( Batavus ) omdat mijn fiets nog niet zo oud is en er 10 jaar garantie zit op het frame, zou ik volgens de fietsenmaker het frame van batavus krijgen maar de reparatie kosten moet ik zelf betalen. Dit grapje gaat me 200 euro kosten.
    Die scheur in het frame is gewoon een fabrieksfout geweest, ik ben erg zuinig op mijn fiets ook omdat dit mijn enige vervoersmiddelen is.
    Nu vertelde mijn moeder dat Batavus of de fietsenmaker niet correct handeld door mij die 200 euro te laten betalen...
    Wie heeft hier meer verstand van?

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Je kan toch altijd even bellen met Batavus?
    En misschien zijn de reparatiekosten bij een andere fietsenmaker minder duur. Of is het voor niks als Batavus het zelf maakt?

als je belt dan weet je het en kan je onderhandelen.

3. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    Het kan ook zijn dat je alleen garantie hebt op het frame,niet op de werzaamheden om het frame te vervangen.Misschien is je fiets net te oud daarvoor om alles 100% vergoed te krijgen.
    Garantie werkzaamheden bestaan uit 2 delen,het onderdeel en de montage,als je fiets bv net 1 jaar oud is word alles vergoed,is je fiets bv 2 jaar oud dan word alleen het onderdeel volledig vergoed en de montage voor de helft vergoed.Is je fiets ouder dan word alleen het onderdeel vergoed en moet je de montage zelf betalen.
    Dit is een voorbeeld,ik weet niet hoe het precies zit maar anders moet je Batavus (laten) bellen of ze je tegemoet willen komen in de kosten.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,574
    113
    Lijkt me vreemd. Garantie is garantie en een frame mag niet zo snel scheuren.

Vorig jaar was het display van m'n elektrische fiets stuk door vocht.
    Is gewoon vervangen zonder kosten. Wat steld garantie dan voor als je toch moet betalen.

Ik zou zeker contact met batavus zoeken en evt. bij een andere fietsenmaker.

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,574
    113
    Artikel 4 Garantie-onderdelen
    4.1. Gedurende de garantieperiode zullen alle onderdelen, waarvan door Batavus B.V. is vastgesteld dat sprake is van een materiaal- en/of constructiefout, naar keuze van Batavus B.V. worden gerepareerd dan wel worden vergoed. Eventuele kosten van (de-)montage zijn voor rekening van de eigenaar

Net de garantie voorwaarden opgezocht.
    Montage van het frame komt voor kosten van de eigenaar .

Toch vreemd maar je fietsenmaker heeft gelijk.

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Jij bent de opdrachtgever en in dit geval de fietsenmaker, mag alleen dat repareren waartoe jij dus opdracht hebt gegeven. Mochten er andere gebreken ontdekt worden dan hadden ze eerst jou moeten bellen om goedkeuring te krijgen voor de extra kosten voor reparatie van het frame.

7. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Maar dat doen ze toch? Ze hebben geinformeerd hoe en wat en hebben vervolgens teruggebeld dat dit de kosten zijn.

TS: ik vind het niet vreemd hoor. Wij hebben met onze vaatwasser gehad dat die lekte door een scheur van een lasnaad. Apparaat was op dat moment 5 of 6 jaar oud en wij kregen dus wel een nieuwe geleverd, maar moesten wel een deel bijbetalen, omdat we een nieuw apparaat terug kregen voor een apparaat van een aantal jaren oud.
    Je hoeft dan naar alle waarschijnlijkheid ook weer later dan je nu zou hebben moeten doen, een nieuwe fiets te kopen. Zit een stukje afschrijving in die berekening.
    Ik zou het zelf als bedrijf kosteloos oplossen bij dergelijke zaken, maar dat is wel extra service en geen wettelijke verplichting bij mijn weten.

8. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

May 30, 2016
    1,184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Je kunt je fiets zonder die reparatie weer ophalen, en een andere goedkopere fietsenmaker opzoeken. Stel je voor dat je een fietsenmaker in de buurt hebt die het voor 100 euro maakt?? Ik zou er naar op zoek gaan!
    Je bent echt niet verplicht om dit daar te laten repareren omdat zij het toevallig ontdekt hebben.
    Ik zou voor zulke bedragen zowiezo een second opinion en misschien zelfs wel een third opinion gaan halen elders.
    Fietsenmakers kunnen echte boeven zijn wat tarieven betreft......

9. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Ik vraag me toch af of dit klopt hoor. Het is immers een fabrieksfout, dan zijn zij toch verantwoordelijk voor vervanging? Net als bij al die auto's die teruggeroepen worden omdat een onderdeel vervangen moet worden. Ik neem aan dat je dan ook geen kosten betaald worden.
    Kun je niet een of ander juridisch loket bellen om t te checken? 200 euro is een hoop geld

10. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    Dit klopt niet helemaal,als de terugroepactie buiten de actieperiode uitgevoerd word betaal je de kosten ervan zelf (ik heb in de autobranche gewerkt).Vaak word dan het onderdeel vergoed maar het loon niet,soms zelfs het onderdeel niet volledig.

200 euro lijkt veel geld maar het is echt een dag werk bijna om het frame te vervangen,alles van de oude fiets moet overgezet worden op het nieuwe frame dus stuur,zadel,kabels,trappers en trapas,wielen,noem maar op.

Share This Page