E.H.B.P (pubers)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Celien22, 8 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Kinderen kiezen avond van tevoren zelf hun kleren uit, vragen eerst wat voor weer het wordt en kiezen daar kleding bij uit.
    Bij de tweede staat een wekker die ze zelf zet (en wij 's avonds controleren of die echt gezet is).
    Rond 6.30u gaan man en ik uit bed. Uiterlijk 6.45u maken we de kinderen wakker (wekker van nr 2 gaat om 6.45u), kleden zich zelf aan, jongste wordt geholpen, zoon soms als het niet lukt.
    Brood maken we avond van tevoren klaar, het gebeurt wel eens dat de kinderen vroeg wakker zijn (vanmorgen 5.30u!), zoon had honger en heeft toen zijn brood al opgegeten.

Ze weten dat ze om 7.30u de jassen en schoenen aan moeten trekken (is wat ruim, maar regelmatig ontdekken ze dat hun schoenen niet vanzelf naar het schoenenrek zijn gelopen of de jas vanzelf naar de kapstok, dus moeten ze even zoeken waar ze die uit hebben gedaan). Maakt mij niet uit hoe en wanneer ze aankleden, eten en drinken, als het maar gebeurd is voor 7.30u.
    Dus de ene keer ontbijten ze in pyjama, de andere keer zijn ze al aangekleed.
    Als ik merk dat het tempo niet zo hoog ligt, laat ik ze even op de klok kijken.

Ook weten ze dat ik 7.45u echt wegfiets. Oudste is een keer in haar pyjama op school aangekomen omdat ze een hoop stampij maakte en niets wilde (had toen wel haar kleren in haar schooltas gestopt) en nr 3 is ook al een keer goed geschrokken toen ik wegfietste en hij nog niet in de bakfiets zat. Ik voelde me echt een verschrikkelijk monster, maar het heeft op allemaal indruk gemaakt en sindsdien gaat het goed (en zoonlief heb ik eind van de straat in laten stappen... we wonen op de hoek).

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Leuk schoencadeautje ;) https://www.bol.com/nl/nl/p/douche-timer-5-minuten-waterbesparend-digitaal-zandloper-klok-shower-timer-wekker-douchecoach-douchetimer-cadeau-voor-man-vrouw-sinterklaas-cadeautjes-mannen-vrouwen/9300000099305100/?Referrer=ADVNLGOO002035-S--9300000099305100&gbraid=0AAAAAD5OnmNtJunWLLWRnuuirqbPIPjQ5&gclid=Cj0KCQiAo7KqBhDhARIsAKhZ4ugWu3BK7RJfgJTxHM9AYKhQoWfowXWYQzPuRB25iOIaeW82SpHJOh0aAoNgEALw_wcB

3. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Vanaf een jaar of 9 gaan ze zelf opstaan en aankleden (kleding klaarleggen was tot 7 jr ofzo), zelf ontbijt maken en smeren hun lunch. Daarna mag er tablet of nu telefoon gekeken worden.
    En douchen regelen ze ook zelf, vanaf 8 jr (ook het afdrogen). Mijn vriendin droogt haar 10jarige zoon nog steeds af, echt vreselijk.

Schooltassen en gym doen ze vanaf gr 7 ook zelf, en huilen omdat je gymtas vergeten bent, is bij beiden ook gebeurd, dan hebben ze superstress en dan gebeurd het niet meer of ze moeten zich om 8 uur melden.
    Ze gaan vanaf gr 7 alleen naar school en als ze (nu op het VO ) te laat zijn, dan hebben ze zichzelf ermee.

Vanaf 8 jr hebben ze ieder 3 dagen vd week vaatwasser uitruimen en zijn logische dingen zoals tafel afruimen en meehelpen dekken ook geen issue. Inmiddels helpen ze ook mee koken als ze zin hebben, is geen moeten.
    Ze krijgen van ons een simkaart met data, hiervoor hebben ze ieder een klus (zoals de zolder stofzuigen) (vanaf 10 jr).
    Nu zijn ze 14 en bijna 17, regels zijn er zoals als je iets niet in de wasmand gooit wordt het niet gewassen en als je thuiskomt van school ga je max 30 min chillen en dan huiswerk maken.
    Als ik iets voor je kan doen, moet je het bespreekbaar maken.
    Soms zet de oudste zelf een was aan, dat is ook prima.

Ik vind als ouders dat we soms wel eens vergeten dat we onze kinderen moet klaarstomen voor een stuk eigen verantwoordelijkheid.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Klopt helemaal, het enige waar ik (best wel regelmatig hoor) intuin is dat ik mijn zoon (autisme) meer moet begeleiden in dingen en dat ik dat ook (automatisch) dan doe voor mijn dochter. Die dat uiteraard helemaal niet nodig heeft maar (helemaal als puber) er dankbaar gebruik van maakt. En soms heb je iemand nodig (zoals in mijn geval mijn vriendin) die je erop moet wijzen dat dit niet goed is. En als je het dan veranderd (zoals zelf brood smeren voor school) blijkt dat je oudste niet onder wil doen voor zijn jongste zus en het dus ook in eens "kan" (en dat kan staat tussen haakjes want hij vergeet het nog steeds regelmatig maar nu is een hey moet je geen brood smeren voor morgen vaak genoeg om hem het te laten doen, maar heel soms is hij te overprikkeld en doe ik het voor hem)

tuc vindt dit leuk.
  5. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.864
    5.135
    113
    Home
    Als ik dit lees doe ik echt nog heel veel voor mn kinderen
    Ja de oudste van 10 en 8 douchen zelfstandig en kleden zichzelf aan
    Maar ik leg wel hun kleding klaar
    Ze legen hun tassen als ze uit school
    Komen en helpen wel met klusjes in huis
    Maar brood smeren en gymtassen etc dat regel ik altijd ook benoem ik altijd dat het tijd is om te tanden poetsen en schoenen aan te trekken

tuc vindt dit leuk.
  6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik denk dat er veel factoren zijn om rekening mee te houden om te bepalen of je veel of teveel doet. Ik heb tot dit jaar nog de boterhammen gesmeerd voor maxi als hij het eerste uur had. Hij zat echt niet lekker in zijn vel, moest dan om 7,30 de deur uit en vond dat moeilijk omdat hij 's ochtends slecht functioneert en werd in het geheel dan een beetje overprikkeld. En dus maakte ik zijn eten en drinken klaar. Als hij het eerste uur vrij had, was het niet nodig en San lukte het hem prima. Hij is ook verder hartstikke zelfstandig, 2 jaar geleden heeft hij het kerstdiner grotendeels zelfstandig bereid voor 10 mensen, inclusief proefkoken. Hij denkt aan de hond uitlaten, ruimt zijn rommel meestal op, enz, enz. Alleen die ochtend lukte niet.
    Midi heeft veel meer begeleiding nodig, in alles. Dus nu hij om 7.10 de bus moet hebben doe ik hetzelfde voor hem en ik breng hem zelfs naar de bushalte. Maar tijdens zijn proefwerkweek was hij bijna de hele dag alleen thuis en dan gaat hij zelfstandig leren, kan gewoon een eitje bakken.
    Mini denkt zelf aan alles, die pakt haar kleren, maakt haar boterhammen, denkt aan haar gymtas, enz. Dus daar doe ik ook een stapje terug, ze vindt het prettig om dat ook gewoon zelf te doen. Maar die heeft weer ontzettend veel moeite met alleen zijn en zeker alleen slapen, dus die krijgt daar veel meer aandacht voor. Zo heeft ieder kind andere begeleiding nodig en ook een andere weg te lopen en dat lijkt me prima. Maar het is wel belangrijk om ze daar wel ruimte in te geven, zodat ze die weg wel bewandelen ipv dat ze aan de ketting liggen door zorgzaamheid.

Liekje81 en tuc vinden dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Hier een 11 jarige (en 14 en 16, maar zij doen alles zelf).

Hij wordt zelf wakker, dus een wekker is niet nodig, anders zou een van ons hem wel wekken.
    Douchen, kleren pakken, tas/gym inpakken doet ie allemaal zelf. Iets vergeten, tja, hopelijk volgende keer niet.
    Man smeert zijn brood en maakt zijn lunch klaar. Vanaf de middelbare school doen ze dat zelf hier.

Moet wel zeggen dat die van mij echt nog niet pubert. Die van 14 en 16 kunnen puberen, is het gedrag van de 11 jarige niks bij. Natuurlijk wel eens flink koppig, maar hoort er ook wel eens bij.

8. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik vind dit juist goed, je luistert naar wat je kind nodig heeft en zelf aangeeft als hij vastloopt qua prikkels.

femkes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina