e 220 is wel natuurlijk, kijk maar bij de omschrijving: Zwaveldioxide Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie Ga naar: navigatie, zoeken Zwaveldioxide Structuurformule en molecuulmodel Algemeen Molecuulformule SO2 Andere namen E220 Molmassa 64,06 g/mol CAS-nummer 7446-09-5 EG-nummer 231-195-2 Beschrijving kleurloos gas Vergelijkbaar met SO3, zwaveligzuur Waarschuwingen en veiligheidsmaatregelen T, giftig Hygroscopisch nee Risico (R) en veiligheid (S) R-zinnen: R23, R34 S-zinnen: S1/2, S26, S36/37/39, S45, S9 Omgang niet inademen, veroorzaakt extreme irritatie van de luchtwegen MAC-waarde 2 ml/m³ of 5 mg/m³ Fysische eigenschappen Aggregatietoestand gasvormig Kleur kleurloos Smeltpunt -72,7 °C Kookpunt -10 °C Dampdruk 2,4 . 105 Pa Oplosbaarheid in water 94 g/l Geometrie en kristalstructuur Dipoolmoment 1,63 D Thermodynamische eigenschappen ΔfHog -296,84 kJ/mol Sog, 1 bar 248,21 J/mol·K Evenwichtsconstanten pKa: 1,81 Waar mogelijk zijn SI-eenheden gebruikt. Tenzij anders vermeld zijn standaardomstandigheden gebruikt (298,15 K of 25 °C, 1 bar) Portaal Scheikunde Zwaveldioxide (SO2) is het belangrijkste verbrandingsproduct van zwavel in lucht. Het komt met name vrij bij het verbranden van zwavelhoudende fossiele brandstoffen, zoals sommige soorten aardolie, bruinkool of steenkool en is een van de belangrijkste componenten van luchtvervuiling en smog. Het vormt in lucht in aanwezigheid van vocht en andere verbindingen makkelijk zwaveltrioxide (SO3), een verbinding waaruit zich in water zwavelzuur vormt. Dit regent uit de atmosfeer op de aarde neer (zure regen). Zwaveldioxide is een kleurloos gas met een scherpe karakteristieke reuk en een molecuulgewicht van 64,1. Het kookt bij -10 °C (263 K) en smelt bij -75 °C (198 K) (bij atmosferische druk). Korstmossen zijn erg gevoelig voor SO2 en het al dan niet aanwezig zijn van bepaalde soorten kan als biologische meetmethode voor de mate van luchtvervuiling worden gebruikt. Zwaveldioxide komt verder bij veel vulkanen uit de grond en wordt gebruikt bij industriële processen, onder andere voor het maken van zwavelzuur. Het werkt ook in lage concentraties al vrij sterk irriterend op de longen. De zouten van zwaveligzuur, H2SO3, dat ontstaat bij het oplossen van SO2 in water, worden gebruikt als conserveringsmiddel in voedsel (sulfiet). het komt vrij bij vulkaanuitbarstingen o.a. dus het is wel natuurlijk.. maar of je het wilt eten is een tweede.. ook natuurlijke toevoegingen kunnen schadelijk zijn. alles wat natuurlijk is is ook niet altijd goed er zijn zoveel dodelijke planten en paddestoelen e.d. wat is wijsheid?
Onder E-nummers wordt meestal verstaan een lijst van additieven, die door de Europese Unie zijn toegestaan in voor humane consumptie geschikte levensmiddelen. een e nummer is gewoon een toevoeging van het eten zodat het minder snel bederft,verkleurd of het voegt iets toe zoals een kleurtje of iets dergelijks. ook in natuurlijke voedingsmiddelen zitten kleurstoffen voorbeeld: een sinaasappel. daar zit vitamine c in ook wel ascorbinezuur genoemd oftewel e 300. is die sinaasappel nu ongezond omdat er vit c in zit? nee natuurlijk niet maar het is wel een e nummer! ik wil jullie niet afzeiken hoor absoluut niet! want er wordt heel wat afgerommeld met ons eten! maar ik denk niet dat het aan de e nummers ligt... lees dit maar eens:HERP: Hitparade van kankerverwekkende stoffen | De Groene Rekenkamer hoe je wel gezond kan eten? ik ben ook geen dokter maar op internet staan genoeg dingen. Wat is (nog) (natuurlijke) voeding? Hoe kan ik starten met gezond eten? nog even een klein voorbeeld over rommelen met eten: e 621: dit is wel een gevaarlijke toevoeging: het zorgt er namelijk voor dat je hersens geen seintje meer krijgen dat je vol zit... dus dat je maar door blijft eten! zit o.a. in pringles e.d. Wellness lounge Brasschaat massage nu snap ik ook eindelijk waarom ik die zak chips in een keer leeg MOET vreten! het zit in heel veel producten Alle producten met het ingrediënt E621 - Goed Geweten het is ook niet zo dat ik het niet eens ben dat het niet goed is om er op te letten wat ze allemaal in je voeding stoppen maar om nu alle e nummers uit je voeding te schrappen is ook zo moeilijk8)
Chanta, dat had ik ook gelezen! Geen wonder dat ik het niet bij 1 handje chips kan laten. Maar als ik me niet vergis zit het niet in natural chips van Lays. Zal zo eens op zoek gaan. Lieselot, E472e staat in mijn boekje als gevaarlijk. E300 is in niet al te grote hoeveelheden veilig. Ikzelf heb de broodmix van C1000, bevat alleen E300.
Bij food-info.net staat bij E472e: Bijwerkingen: Geen bekend. Het wordt door het lichaam gewoon als vet en een ander zuur gezien, de stoffen worden ook gevormd van nature bij de afbraak van vet in het lichaam. vandaar dat ik het als 'onschuldig' zag. Bedankt voor je tip van de broodmix van C1000.
De schrijfster van minj boekje is frans. Daar zijn e nummers verboden die hier nog gebruikt worden. Misschien zit daar het verschil?
Ik ga zo mijn lijstje afmaken en naar de meiden mailen die hun mailadres hebben gegeven! Natuurlijk staat nog lang niet alles erin maar ik blijf hem updaten!
Hey, ik heb het topic laten heropenen. Vind het toch wel fijn om hier een beetje verder over te kletsen en heb ook nog een paar vraagjes. Waar en welke smeerboter voor op brood kopen jullie bijvoorbeeld? En is er misschien iemand die ook de lijst van Rooibos toegestuurd heeft gekregen die hem nog eens naar mij wil doormailen? Ik ben hem kwijtgeraakt.