E nummers

Discussion in 'De lounge' started by Eriva, Jun 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynn85

Lynn85 Actief lid

Feb 28, 2008
    270
    3
    18
    Op al die zakjes van Knorr bijvoorbeeld staat op de voorkant 'zonder toegevoegde smaakversterkers' maar als je dan bij ingredienten kijkt staat er wel gistextract tussen, dus 621. Zo misleidend..

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Diksap ;)

En hier ook erg in trek bij dochterlief.. Kabouterfeestthee en kamillethee met honing

3. Saskia78

Maar het went wel..
    Net als eten zonder zout... In begin lijkt alles smakeloos maar na een tijdje begin je dingen weer te proeven :)

4. Saskia78

En als je geen E-nummers wil eten moet je beginnen met alle kant en klare sausen te schrappen.
    Meteen ook goed voor je suiker- en zoutinname dus heel goed voor het afvallen :)

5. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    hoe doe je het dan met sausjes?? zoals kerry saus, of lekkere mayo en ketchup

6. MamaFay

MamaFay Actief lid

Apr 9, 2012
    180
    1
    18
    NULL
    NULL
    Het boekje de boodschappencoach is echt een aanrader, boordevol informatie over E nummers en stoffen die in voeding zitten. Ik ben het nog aan het lezen maar echt een aanrader.

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik let er wel op dat er niet meer dan 2 inzitten anders krijg ik echt barstende hoofdpijn. Het liefst helemaal geen E nummers natuurlijk.

8. Saskia78

Dat kun je heel simpel zelf maken :)

Alleen niet te veel tegelijk... Want het is geen eeuwen houdbaar zoals Heinz of calve :)

Nou eten wij maar heel weinig van zulke sausjes dus die koop ik toch wel meest van de tijd.
    En dan de mayo met de kortste ingredientenlijst.
    Bij ons de yogonaise van calve geloof ik.
    Gebruiken het zo vaak dat ik elke keer weer even moet kijken welke we ook alweer hadden :)
    (Vaak kun je daar al heel eenvoudig aan bepalen waar de meeste extra toevoegingen in zitten)

Ik ben niet roomser dan de paus overigens.. En sommige dingen koop ik wel gewoon :)
    Wel bewust kopen maar geen fanaticus dus.

9. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik vind het wel interessant om te weten die E nummers. Ik vergeet alleen elke keer dus die nummers en wat het is.. Ik wil me er ook eens in gaan verdiepen waarom het slecht voor je is etc.. Maar klopt het dat die E nummers in bijna alles zitten?

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Geen idee of dit E nummer vrij is maar knoflooksaus kan je heel makkelijk maken van Griekse yoghurt, gedroogde munt, zout en geperste knoflook.. :p

11. MingMing

MingMing Actief lid

Aug 25, 2012
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij mijden hier ook de E621, manlief krijgt er migraine van.

In de zonnatura bouillon zit gistextract en ik was ook in de veronderstelling dat dat E621 is, we hebben het gevraagd aan zonnatura, aangezien ik dat zo raar vond.
    Dit schreven ze ons:

Het gistextract wat gebruikt wordt in onze producten is natuurlijk. Doormiddel van een speciaal proces wordt er uit natuurlijk gist een extract gemaakt met een bouillonachtige smaak. Dit is een ander product dan de smaakversterker mononatriumglutamaat, E621. Gistextract en E621 hebben andere basisgrondstoffen. In biologische producten is E621 niet toegestaan. Overigens hebben gistextract en E621 wel een overeenkomst, ze bevatten namelijk beide glutamaat. Glutamaat zit van nature ook in bijvoorbeeld parmezaanse kaas, gefermenteerde sojaproducten, sardientjes en tomaten. Glutamaat is het zout van glutaminezuur, een aminozuur. Aminozuren, zoals glutaminezuur, zijn bouwstoffen van eiwitten en zijn onmisbaar voor het menselijk lichaam. Het zout van glutaminezuur (glutamaat) heeft een unieke smaak die meestal wordt omschreven als hartig (umami). Door gistextract toe te voegen aan een product, hoeft er minder zout gebruikt te worden. Dit is gunstig voor de zoutconsumptie, die veel te hoog is bij veel mensen.

12. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Kerrysaus is heel makkelijk. 30 gram bloem en 30 gram boter. De boter laat je smelten, dan doe je de bloem met een eetlepel kerrie erbij en dat laat je even gaar worden. Dan een beetje melk erbij of vocht van wat je kookt.

Ming ming ik heb dezelfde vraag een gesteld aan zonnatura dit jaar. Kreeg alleen een heel ander antwoord. Ze vertelde mij dat ze niet anders konden dan het erin doen.

Sausjes hoef je niet allemaal te meiden. De taco saus van tex-mex geloof ik is veilig en ook bertolli is goed.

13. Saskia78

Zout is ook een e-nummer :)
    Maar goed.. Zo kun je dus bezig blijven en keihard alle e-nummers ontwijken is dus ook niet perse goed.

Bewust kijken, bewust kopen...

14. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ja je schrikt je echt helemaal de blubbers als je dat boekje gelezen hebt van die dame met die franse naam.

Ik heb toen alle E-nummer producten weggesmeten. Nu ligt er wel wat in mijn kast maar minder en koop ik veel bewuster. Ik heb ook die app. Handig wel.

15. knor

knor Fanatiek lid

Mar 4, 2007
    2,392
    0
    0
    Groningen
    Unox soep in zak: zonder toegevoegde smaakversterkers en zonder kunstmatige kleurstoffen....:D Ik begin te leren!

16. Islah

Islah Niet meer actief

Ik let er wel op, maar het is niet zo dat ik alle e-nummers vermijd. Heb ook niet gemerkt dat ik me gezonder voel of meer energie heb.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Dat bedoel ik dus... Veel e-nummers staan gewoon voor 'normale' producten als zout of suiker, dus is niet altijd per se slecht. Wat ik wel lastig vind is dat sinds mensen meer op E621 bv. zijn gaan letten ze er andere namen voor gaan geven, zoals gehydrolyseerd eiwit en gistextract. Alsof het dan "minder erg" overkomt ofzo.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb trouwens ook niet dat ik ergens meer van eet wanneer er MSG in zit hoor. Sommigen zeggen dat over bv chips, maar ik denk dat ze van gewone chips zonder smaakversterker net zoveel blijven pakken... Ik houd niet zo van chips, dus dan blijf je er ook sneller vanaf. Sommige mensen hebben dit ook met nootjes e.d. en daar zit ook geen smaakversterker in.
    Desondanks vermijd ik het wel zoveel mogelijk maar het is niet dat alles wat erover wordt gezegd ook daadwerkelijk klopt. Heeft eerder te maken met je smaak en of je een erge snaaierd bent, dat speelt ook mee...

19. Panda87

Panda87 Lid

Feb 11, 2013
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik let er altijd op wat er in zit en heb een aantal lekkere producten gevonden in de gewone supermarkt die e-nummer vrij zijn.

- Lays Naturel Ribbelchips
    - Arla kwark
    - Appelsientje vruchtensap
    - Hola Soda
    - Biologische vleeswaren
    - Heinz biologische tomaten ketchup
    - Bouillionkuipjes

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In dat geval moet je natuurlijk helemaal uitkijken met zuurkool, spruitjes, kiwi's en sinaasappels...boordevol E300:D

Share This Page