E nummers

Discussion in 'De lounge' started by Eriva, Jun 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    E-nummers tussen E620 en E650 zijn smaakversterkers en dus slecht voor je!,veel eE-nummers zijn bijv ook conserveringsmiddelen..
    Mayo is een redelijk onschuldig sausje, net zoals bv ketchup, maar alles met mate natuurlijk!

2. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Niet alle E-nummers zijn ongezond hoor. E300 is vitamine C Maar je hebt ook nog E-nummers voor kleurstoffen als bietenrood en carotenoide bijvoorbeeld.

3. Madi

Madi Lid

Feb 17, 2012
    48
    0
    0
    Schuldhulpverlener
    Ik probeer zo veel mogelijk E-nummers te vermijden. Ik reageer op veel allergisch. In ieder geval de versies die als smaakversterker gebruikt worden. Maar ze zijn niet allemaal schadelijk, is best interessant je erin te verdiepen.

Nog iets wat ik vermijd is zoetstoffen en vooral aspartaam. Dat is echt rotspul. In vele landen al verboden, ik snap echt niet dat het in Nederland nog gewoon is toegestaan.

4. mamavan2

mamavan2 Actief lid

Jan 29, 2011
    315
    0
    0
    In biologische vleeswaren zit ook bijna altijd het giftige conserveermiddel natriumnitriet (e250/e251)..

5. mamavan2

mamavan2 Actief lid

Jan 29, 2011
    315
    0
    0
    Biologische mayo bevat geen conserveermiddel 202, iets wat wel in alle andere merken zit. En de ketchup van Heinz is ook e nr vrij ;)

6. mamavan2

mamavan2 Actief lid

Jan 29, 2011
    315
    0
    0
    Ik begrijp het ook niet! Vreselijke troep is het, en wat me nog het meest zorgen baart is dat ouders het hun kinderen gewoon geven, ze weten niet eens dat het giftig is...mijn buurvrouw vroeg wat mijn dochtertje mocht drinken toen ze bij haar thuis ging spelen, en ik zei dat ik voorzichtig ben met suiker, dus doe maar water of thee. Zegt ze, ik heb limonade wat suikervrij is, dit is toch goed dan, drinkt mijn kleinzoon de hele dag door!:(:(:( Ze keek me vreemd aan toen ik zei dat dat het enige is wat mijn dochtertje écht niet krijgt..

7. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Toen mijn moeder aan de chemo lag tegen longkanker vroegen ze wat ze wilde drinken, ze had; cola light, fanta light, cassis light.. Echt alles was light! Ik riep (niet zo netjes, maar in een vlaag van verstandverbijstering) dat dat extra glas kankerverwekkende zooi er ook nog wel bij kon nu ze toch al bezig was met chemo... Die lompe zuster wist niet eens wat ik bedoelde toen ik op de aspartaam in al die light frisdrank wees.. Mn moeder moest toen van mij spa rood drinken... ;)

8. Aloe

Aloe Niet meer actief

In die laatste zit toch gistextract?

9. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik heb het topic doorgelezen en er waren veel reacties waar ik op wilde reageren maar nu weet ik het allemaal niet meer precies waarop :D.

Anyway, bouillon heb ik van de Healthy Planet, de gistvrije variant. Verkrijgbaar bij de reformwinkel. Ketjap en chillisauce van Yakso.
    In de regel kan je gewoon geen kant en klare producten kopen als je schadelijke E-nummers vrij wil koken. Dus geen kant en klare sauzen en poedertjes. Met Chips zit je met naturel goed.

Dat antwoord wat iemand kreeg van zonnatura klopt, alleen is vrij glutamaat dus ook niet gezond. Het wordt onder allerlei namen verborgen. Ook als overige specerijen. Vanaf 2014 mag het gelukkig niet meer in biologische producten verwerkt worden.

In biologische vleeswaren zit inderdaad nog wel natriumnitriet. Het feit dat een product biologisch is wil niet zeggen dat het schadelijke e nummers vrij is.

Niet alle E nummers zijn schadelijk idd. E- nummers zijn gewoon hulpstoffen. Vit C heeft ook een E nummer.

Saskia, zo doen wij het ook. Ik vermijd het zoveel mogelijk, maar 100% lukt gewoon niet.

Zo zonde idd dat sommige kinderen zoveel aspartaam krijgen. En de ouders denken dat ze er goed aan doen :(. Ik moet ook altijd opletten als mijn dochter ergens drinken krijgt dat ze niet die allergoedkoopste ranja geven uit zo'n doorzichtige fles. Daar zit altijd aspartaam in. Je moet in de winkel tegenwoordig zo opletten dat je het niet koopt.

Dat was het geloof ik wel.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Maar waaruit maak je dan op dat er aspartaam in zit? Aspartaam is namelijk niet de enige zoetstof... Niet dat ik hiermee zeg dat andere zoetstoffen wel gezond zijn hoor, maar wellicht wat minder erg dan aspartaam. Cyclamaat bv. is voor kleine kinderen nog veel schadelijker!

11. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik moest meteen aan aspartaam van Theo Maassen denken

Verbied Zoetstof Aspartaam in o a Light producten Hyves nl - YouTube

12. Islah

Islah Niet meer actief

Laatst kwam mijn man trouwens thuis met een fles knoflooksaus waar zelfs zoetstoffen in zaten. En dan ook nog zo'n misleidend "gezondere keuze"-logo erop. Maar voordat ik dat op de verpakking had zien staan proefde ik het al, zoetstoffen hebben zo'n typische smaak... Vind het echt NIET lekker. Ik heb trouwens nog niet eens gekeken welke zoetstoffen er allemaal in zitten want ken die nummers niet uit m'n hoofd.

13. Joyful

Joyful Actief lid

Feb 19, 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen houden niet zo van diksap. Andere ranja wil ik ze niet geven omdat overal E202 (kaliumsorbaat) in zit. Zelfs in de fles roosvicee.

Ik geef ze nu 100% fruitmelange van Céréal, Ingrediënten: Geconcentreerd sap (appel 93%, tomaat, rozenbottel 2%) Vitamin C

Wel ietsje duurder, maar de kinderen vinden het heerlijk.

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik vermijd zoveel mogelijk de e621. maar dat zit bijna overal in helaas

15. Islah

Islah Niet meer actief

Valt wel mee toch? Als je kant-en-klaar producten, pakjes en zakjes e.d. vermijd dan zit je vaak veilig.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Uit het reform-vak?

17. Joyful

Joyful Actief lid

Feb 19, 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Ja, bij de Zonnatura producten...

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ben net toe aan een nieuwe fles.. Straks eens kijken :)

Overigens hebben wij altijd gewoon gesuikerde ranja zonder extra andere zoetstoffen. Suiker heb je ook nodig uiteindelijk.
    We drinken gewoon geen fles per dag :)

19. Islah

Islah Niet meer actief

Dit hoor ik wel vaker, maar snap ik niet zo eigenlijk... In fruit zit nl. ook al suiker. Kan me niet voorstellen dat je lichaam geraffineerde suiker nódig heeft.

20. Kellebel1987

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Suiker is verder geen voedingsstof o.i.d. Dus je lichaam heeft het niet nodig, maar af en toe suiker over de aardbeien of door de yoghurt is wel lekker! :)
    Voor kindertjes die niet van diksap e.d. Houden en mama's die zo min mogelijk suiker willen geven; zoek eens naar stevia met een smaakje! Stevia-Vloeibaar, stevia-tabletjes, stevia-inuline, BIOlogisch, SteviJa-Actie: GRATIS verzendkosten boven het lijkt wat duurder dan gewone ranja, maar je hebt maar een paar druppels nodig en doet er dus langer mee dan met een bus ranja of frisdrank!

Share This Page