Mn partner heeft al een langere periode last van extreme vermoeidheid, kan zo 12 uur achtereen slapen. Snaaibuien, last van kramp in spieren/spierpijn, lusteloosheid en noem maar op. Heb hem naar de huisarts gestuurd voor een bloedtest (die hij al 2 jaar uitstelt) Daar is vandaag uitgekomen dat hij behoorlijk vitamine d te kort heeft, hij krijgt daarvoor pillen. Kan ze vanmiddag ophalen. Daarnaast vroeg ik naar zn b12 uitslag, dat bleek een waarde van 212, huisarts zegt dat het oke is? Weet iemand de waarden die ze hanteren? (Ben er zelf niet helemaal meer in thuis) Alvast bedankt!
Nee geen vegetariër hij houdt juist mega van vlees. Hij kreeg 3kwartjaar terug/een jaar terug last van kale plekken op zn hoofd wn extreme vermoeidheid. Arts deed het af als burnout etc. Maar hij dacht zelf ook van niet. Vandaar dat ik er op aangedrongen heb om een bloedtest te laten doen.
Ondergrens voor b12 verschilt per lab. Ik had 224 met flinke klachten (uitval been, krachtverlies armen, gevoelloosheid, zenuwpijn) en de ondergrens van 't lab hier is 250. Sinds ik injecties krijg, zijn mijn klachten aanzienlijk verminderd! Hij kan ook kijken of smelttabletten voor hem werken, die zijn te krijgen bij bv De Tuinen. Geen gewone tabletten, maar dus tabletten die je onder je tong laat smelten.
Wat is zijn waarde van vitamine d? Ik had 50 en ik moet maandelijks een drankje. Ik weet niet hoeveel IE hij krijgt? Ik krijg 50000 IE/ml. Injecties b12 krijg ik ook maar zat op 139. Maar de waarde die hij nou heeft, kan voor hem te laag zijn. Misschien eens met de huisarts overleggen.
Oeh mag ik vragen hoeveel mg D jouw man nu voorgeschreven krijgt? Ik heb ook zo'n tekort gehad met pillen voorgeschreven maar weet niet meer hoe hoog de dosis was. Uiteindelijk heb ik zelf de 'kuur' verlengd, voor eeuwig haha, met gewoon vitamine D van De Tuinen op hoge dosis, maar ik vraag me dus af wat iemand krijgt voorgeschreven
Ik heb ook van bijde tekort. Ver onder het minimum. Ik krijg elke week een vit b spuit en dan naar 2 weken, maand en dan nar 3 maanden half jaar. Vit d heb ik capsules voor. Zo vies. Maandag afspraak staan of ik niet de pillen kan gaan pakken.
Je zou ook aan de ha kunnen vragen of ze hem een proef behandeling kan geven van de opstart fase. 5 weken 2 x per week prikken Mijn b12 was 97 en prik sinds begin mei 2x in de week en moet dat zeker tot okt blijven doen. Hier is t een familie kwaaltje. Mijn vitd was 48 maar de perfecte waarde zou tussen de 80 en 100 moeten zijn al houden huisartsen zich vaak vast aan de grens van 50 Je vriend zit in t `grijze gebied` Sommige hebben giga klachten en sommige lopen rond zonder ziek te zijn Een goede b12 waarde zonder spuiten zou ong tussen de 400 en 800 moeten zitten. onder de 150 zou kunnen wijzen op opname probleem en dan kun je vlees eten tot je een ons weegt maar blijf je tekorten houden . Hoe was zijn b11 / foliumzuur?? Die is vaak ook tekort als je b12 tekort hebt aangezien deze 2 vitamines elkaar nodig hebben om goed te kunnen werken
Ik ga maandag wel even de hele uitslagen opvragen, hij had iig vitamine d te kort. Hoeveel werd niet gezegd, heb vanmiddag de capsule's opgehaald. Hij gaat er morgen vroeg gelijk mee beginnen, ze vonden naast het tekort een ontstekingswaarde in zn bloed. Maar kan van bv een verkoudheid komen. Hij moet 3 maanden de vitamine d gebruiken en daarna opnieuw bloedprikken om te kijken hoe het er voor staat. Zn b12 ga ik nog even achteraan net zoals zn foliumzuur. Ik zal zo even de medicatie bekijken en de hoeveelheid die hij mee gekrgen heeft.
Ik denk persoonlijk dat iets anders de oorzaak is van zijn vermoeidheid.Als zijn MCV niet buiten de norm ligt, ligt het niet aan de b12. Heeft hij geen ijzergebrek? Ik had naast b12 ook b11 tekort (foliumzuur). Daarnaast zal hij na de D-cura (De pillen) wel vitamine d moeten blijven gebruiken, anders zakt t zo weer terug. (ik heb 5000eenheden van Now)
Dat klopt niet hoor, je kan ook een vitb12 tekort hebben zonder anemie. Mijn MCV was prima, toch b12-tekort en enorm baat bij injecties.
Hij krijgt dynavit d3 800 i.e, 1 capsule per dag. Ik heb geen idee wat de andere waarden waren, maandag even bellen. Hij voelt zich al langere tijd erg lamlending en lusteloos, kan zn bed niet uit komen. Bijzitten op de bank valt hij zo in slaap, zo moe is hij. Sochtends moet ik hem letterlijk zn bed uit schreeuwen. Ik vraag de waarden wel even op en zal ze hieronder posten, ik ben nou wel heel benieuwd. Zelf heb ik een lichtelijk ijzertekort (in zwangerchap) en voelde me ook belabberd. Maar kan me voorstellen dat hij niet alleen vitamine d te kort heeft.
hier ook extreem moe door de b12 te kort net als mijn moeder. Blijf t liefst in bed liggen en moet me echt voort slepen om iets in huis gedaan te krijgen. Dus je kan wel degelijk moe en lamlndig zijn door b12 en hoef je niet altijd ziek ziek te zijn
+1 hier ook een zeer vermoeid persoon waarbijonlangs is gebleken dat het een b12 en vit d tekort is. Nu 3x een injectie gehad, zo rond de 4e zou ik verschil moeten gaan merken. Dus kijk vol verwachting naar de volgende uit !
ik viel in slaap in de auto, als ikzelf reed wel te verstaan en algemeen moe/ lusteloos/ hoofdpijn. B12 was 125. D3 veel te laag, b6 te laag. Allemaal niet vreemd na 27 kg onvrijwillig afvallen (op b12 na, daar hoor je genoeg voor 2\3 jaar in je lichaam van te hebben. 10 injecties in 3 weken en bij 8ste knapte ik op , + hoge d elke maand ( eeste dubbele dosering) . B6 is nu goed. B12 nu 2/3 maandelijks een injectie.