Eerste hulp bij huren - HELP!

Discussie in 'De lounge' gestart door Kiewie, 24 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Hoi allemaal,

Sinds vorig jaar augustus zijn mijn ex en ik uit elkaar.
    Tot nu toe wonen mijn zoontje en ik in ons koophuis, maar mijn ex en ik hebben andere afspraken gemaakt. Zo gauw als ik een huurhuisje/ -appartementje kan vinden, zou ik daar in kunnen trekken en hij gaat dan in ons huis wonen.
    De verstandhouding is goed tussen hem en mij.

Woensdag of donderdag krijg ik te horen of ik kan gaan kijken naar een huurhuisje. De huur is precies goed, zodat ik recht zou hebben op huursubsidie.. nu komt mijn vraag..

Als ik het zou kunnen gaan huren. Wat moet ik dan doen? Welke stappen moet ik dan gaan ondernemen en in welke volgorde? Waar moet ik rekening mee houden en extra aandacht aan schenken?
    Dit is niet via een woningbouwvereninging, maar particulier.

Er is niemand in mijn omgeving die huurt die ik om raad zou kunnen vragen, vandaar dat ik het op deze manier vraag :)

Iedere tip is welkom!

Alvast bedankt!!

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Sowieso eerst kijken of je wel in aanmerking komt voor huurtoeslag dat kan namelijk wegvallen bij particuliere huur

3. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    Ik heb de verhuurder gesproken en hij zei dat ik dan wel in aanmerking zou komen voor huurtoeslag. Dit kan ik anders navragen bij de belastingdienst, denk ik?

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik werk bij een woningcorporatie en ik zou eerst een proefberekening gaan maken voor de huurtoeslag.

Dat doe je via Toeslagen en dan kun je klikken op proefberekening. Het ligt aan de hoogte van de huur, je inkomen en de huishoudsamenstelling of je in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Daarnaast zou ik alvast wat gegevens gaan verzamelen. Ze willen vast een aantal zaken zien. Denk aan kopie paspoort, inkomengegevens (actueel loonstrookje, definitieve belastingsaangifte 2013, jaaropgave 2013), kopie van de koopakte.

Ze willen denk ik vooral weten of je de huur wel kan betalen.

Bij de bezichtiging goed kijken of het huisje je bevalt en of je nog gebreken ziet. Neem iemand mee die hier een beetje verstand van heeft.

Is het gewoon een particuliere huurwoning of is het woning die via de leegstandswet verhuurd wordt (dat zijn koopwoningen die niet verkocht kunnen worden en dan tijdelijk verhuurd worden). Een woning via de leegstandswet daar moet een vergunning opzitten en die zou ik dan willen zien. Ook kan dit echt tijdelijk zijn want als de woning alsnog verkocht wordt dan moet je er binnen 3 maanden uit zonder garantie op wat anders.

Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik het graag. Ik denk namelijk dat de meeste vragen en acties komen nadat je de woning hebt bekeken.

Succes

5. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst alle kosten op een rijtje zetten.
    Verhuis kosten
    Huur en evt. borg
    Gas/licht/water
    verzekeringen (inboedel ed)
    Kijken wie/wat allemaal een adres wijziging nodig heeft.

Omdat het particulier is, goed nakijken of alles heel is en anders foto's maken en melding van maken.
    Zodat jijzelf niet voor die kosten opdraait.

6. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik zou goed uitzoeken hoe het geregeld is met jullie koopwoning. Staat deze op beide namen? En waar staat jouw ex ingeschreven qua woonruimte? Als jullie beide nog op hetzelfde adres staan ingeschreven dan worden jullie gezien als fiscaal partners en heb je denk ik echt geen recht op huursubsidie. Ook betreft de hypotheekrenteaftrek, dat is iets om uit te zoeken.

Verder zou ik goed uitzoeken of je inderdaad sowieso wel recht hebt op huursubsidie, of je je kunt inschrijven op het adres. Wat de bijkomende kosten zijn en de contractduur + opzegtermijn.

Deel Deze Pagina