Angst om zwanger te worden na Hellp

Discussie in 'Prematuur' gestart door PJO1983, 15 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Hi,

Ik ben 15 oktober 2005 bevallen van een prachtige dochter, met 35 weken ben ik acuut opgenomen omdat ik verhoogde eiwit had, na controle bleek dat ik hellp had. En na enkele uren heb ik een spoedkeizersnede (volledige narcose) gekregen en is mijn dochter ter wereld gekomen. Ze heeft een maand in het ZH gelegen en 2 heftige infecties gehad (darm- en bloedinfectie). Nu ben ik 7,5 jaar verder en 2 relaties verder en ik heb een geweldige lieve vriend. Al lang heb ik de wens om een tweede wondertje te krijgen maar ook wel angst. Afgelopen dinsdag is het condoom gescheurd (in mijn vruchtbare periode) en komt het natuurlijk wel erg dichtbij maar ineens heb ik de angst van wat als ik bij een nieuwe zwangerschap weer hellp krijg! Het was een verschrikkelijke tijd en ik heb echt een jaar nodig gehad om helemaal te herstellen.

Ik vroeg mij af of er meer moeders of moeders to be zijn, die dit herkennen en wat zijn jullie ervaringen. TIjdens (pre) eclampsie en hellp verhoogt je bloeddruk enorm, zou het bijvoorbeeld helpen om elke dag thuis je bloeddruk te meten? En hoe zijn jullie met die angst om gegaan? Hebben jullie een onderzoek laten doen en waar kan dat?

Ik wil graag een tweede kindje maar vind het nu ineens ook echt heel eng! Ik hoop dat er meiden zijn die hierop reageren.

Bedankt!

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik kom uit een familie waar alle vrouwen HELLP krijgen. Ik heb het zelf ook gehad bij mijn eerste dus ik herken je angst wel. Mijn man en ik wilden heel graag kinderen en hebben ons goed voor laten lichten. Uitgangspunt was dat ik HELLP zou krijgen. Daar hebben we een ziekenhuis bij gezocht dat veel ervaring heeft met HELLP, en een goede opvang voor prematuren. HELLP is eigenlijk niet te voorkomen, maar je kunt er wel voor zorgen dat als je nog een kindje krijgt, je zo goed begeleid wordt dat de kans op overlijden van jou of je kindje geminimaliseerd wordt. Dus ik kan je niet geruststellen met berichten als 'je zult het de tweede keer niet krijgen'. Ze weten niet waar het van komt en met een zwangerschap van een nieuwe man heb je weer evenveel kans als voorheen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je goed begeleid wordt en een minimaal risisco loopt.

Ik heb de eerste keer HELLP gehad, de tweede keer PE en ben nu in verwachting van de derde. Ik heb geen 'roze wolk' zwangerschappen, veel controles op hoog risico poli's in het ziekenhuis, een medische zwangerschap en ziekenhuisbevallingen, maar ik heb wel helemaal geweldige en leuke en mooie kinderen, en ik ben er zelf lichamelijk altijd weer bovenop gekomen :D Dus mijn motto is: als je het graag wilt is het de zwangerschap waard ;)

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Dit is iets waar ik je geen antwoord op kan geven, want ik heb dezelfde vraag.

Ik moest trouwens na PE opname in het ziekenhuis, thuis mijn bloeddruk meten anders mocht ik niet het ziekenhuis verlaten. Eke week controle bij de gyn.

Misschien gewoon een keer een doorverwijzing vragen naar een gynocoloog, zodat je daar je vragen neer kan leggen?

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja, wat Lieseleentje ook zegt. Ik heb via mijn HA een verwijzing naar de gynaecoloog geregeld terwijl we nog niet eens zwanger waren, om alle opties door te spreken en hun protocollen mbt HELLP. Ik had eerst een aantal ziekenhuizen in de buurt gebeld met vragen als:
    - Hoeveel HELLP gevallen doen jullie per jaar?
    - Hebben jullie een hoog-risico poli binnen de gynaecologie?
    - Hebben jullie een NICU voor prematuren en zo niet, met welk ziekenhuis hebben jullie doorverwijsprotocollen?
    - Hebben jullie een thuismonitoringsprogramma zodat je niet steeds dagenlang opgenomen hoeft te worden als je toch zieker wordt maar thuis gecontroleerd wordt?

Op basis hiervan een ziekenhuis geselecteerd, en toen pas zwanger geworden.

5. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Bedankt voor jullie reacties!

@Juul75, zwanger van nummer 3! Gefeliciteerd! Wel erg spannend weer maar idd is een goede controle wel erg belangrijk. Idd snap ik je punt als je echt graag wilt is het het risico waard. Met veel begeleiding kun je het risico idd beperken.
    Dat zijn idd wel hele goede vragen, ik ben wel enkele jaren geleden bij een gyn geweest maar ik kreeg daar niet echt duidelijkheid meer van: ja er is een kans dat het weer gebeurt en je blijft onder controle in het ZH. Misschien toch nog een keer een gesprek met de gyn aanvragen.

Vanmiddag lang een tel gesprek gehad met een verloskundige en zij geeft aan dat er een kans is dat het opnieuw gebeurt maar natuurlijk ook dat het niet gebeurt. De controle is strenger en je komt in een vroeger stadium voor een wekelijkse controle. Thuis bloeddruk meten is een optie maar het is niet de enige indicatie voor pe of hellp.

Pfff...vind het wel moeilijk! Hebben jullie gehoord van het prius onderzoek en het onderzoek dat in het ZH in Maastricht word gedaan om de herhalingskans te bepalen? Zouden jullie dat doen?

De wens is heel groot en met mijn vorige partner ook bewust bezig geweest met het proberen te krijgen van een beeb, toen was de angst minder (ook door de druk van mijn toenmalige partner maar dat is een andr verhaal). Maar nu is de angst veel groter dan toen.

@Lieseleentje, ik hoefde helemaal niet thuis te controleren, ben daarna 1 x terug geweest maar dat was maar heel kort, verder geen controles of begeleiding.

@Juul mag ik je vragen wel ZH jij loopt op dit moment?

Bedankt dames voor de reactie, fijn weekend!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb er van gehoord, en ken mensen die het gedaan hebben, maar heb er voor gekozen het niet te doen. Het is nog steeds niet bekend wat HELLP veroorzaakt, er zijn een groot aantal aanwijzigingen die er mee te maken kunnen hebben, en daar testen ze je op. En je krijgt een kansberekening dat je het weer krijgt. Maar kansberekeningeningen zeggen me niet zo veel. Statistich gezien ben ik onmogelijk, bij mijn dochtertje had ik HELLP, ze was dysmatuur en prematuur, ze heeft schisis, daarna meerdere miskramen, bij mijn zoontje PE en mijn zoontje heeft heupdysplasie en atopisch eczeem. De kans dat dat gebeurd bij 1 persoon is zo miniem klein en toch is het me gelukt :D Dus kansberekeningen doen me niet zo veel ;)

7. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    IK begreep dat over het algemeen de kans op zwangerschapsvergiftiging (zo werd het door mijn gyn even aangeduid) bij de eerste het grootst is.

Ik heb PE gehad met als zware complicatie HELLP tijdens en na de bevalling. Ik ben zo ziek geweest dat mijn herstel zelfs is opgeschroefd naar 2 jaar. Mijn gyn schatte het risico op herhaling dus hoog in. Dat is de reden waarom wij twijfelen over überhaupt een 2e.

Maak gewoon een afspraak bij de huisarts voor een doorverwijzing voor de gyn. Dan kan je altijd in de rondte bellen welke gyn bij jou in de buurt ook veel van HELLP af weet.

Ik heb wel van het prius onderzoek gehoord. In dit forum onderdeel loopt een topic erover. mss even de zoekfunctie gebruiken. Het heette ook soortgelijk. Ik woon over de grens in Duitsland. Toevallig was de gyn in het dichtsbijzijnde ziekenhuis al een gyn met HELLP aantekening. Ook kunnen hun kindjes opvangen vanaf 29 weken. Voor jonger zou ik doorverwezen worden naar een ander ziekenhuis.

8. willow23

willow23 Niet meer actief

Ook ik begrijp je angst ik had die angst namelijk ook....
    Onze eerste zoon is helaas overleden door hellp ook ik was heel ziek.
    De zwangerschappen na ons zoontje waren ook heel moeilijk en eng, maar ze zijn allemaal goed gegaan zonder hoge bloeddruk en hellp!!!
    Ik heb nu drie gezonde boys!

Wel moest ik altijd onder controle van de gyn en moest ik elke twee weken komen voor bloeddruk en urine controle.
    ook kreeg ik dan elke keer een echo om de flow van de navelstreng en placenta te meten.

9. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Ook ik heb na de bevalling van mijn dochter hellp gehad ( en een fluxus) en ben er daardoor bijna tussen uit gepiept. Tijdens mijn herstel, wat wel 1,5 jaar geduurd heeft, heb ik deelgenomen aan het prius onderzoek in Maastricht. Ik heb hier toen veel aan gehad, je krijgt niet alleen een kansberekening maar wij hebben ook veel info gehad over hellp en advies gekregen over hoe een eventuele 2e zwangerschap aan te gaan. Daarnaast is toen mijn vaatweerstand gemeten en is onderzocht of er sprake was van stollingsstoornissen. De gegevens van dit onderzoek en de resultaten ervan zijn ook bekend bij mijn huidige gyn.

Zoals je ziet hebben wij het nog een keer aangedurfd en heb ik op ongeveer dezelfde manier als juul een passend ziekenhuis en gyn gezocht. Tot nu toe heb ik een hele goede zwangerschap:).

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    ch28, ik had je al heel lang niet meer gezien/gesproken, maar wat een geweldig nieuws en gefeliciteerd dat het zo goed gaat! Nog even en je gaat over tijd :D

11. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Ook ik herken de angst voor een 2e zwangerschap. Uiteindelijk hebben we de stap genomen en hebben we nu een prachtige zoon er bij die vrijdag al weer 1 jaar wordt!

Deze 2e zwangerschap was ondanks de goede zorgen en strenge toezicht van het umcg, stressvol.

De kans op herhaling voor mij was 30%. Allerlei onderzoeken e.d. gehad. DNA en wat nog meer. Niks kon aantonen, wat de oorzaaak was.

Ze zeiden dat een volgende zwangerschap, mocht het weer gebeuren, dat het dan vaak een paar weken later gebeurt en het kindje zwaarder zal zijn. Mits zwanger van de zelfde partner!

Vanaf week 12 tot week 32 heb ik preventief ascal moeten slikken. (bloedverdunner) Om de doorbloeding zo optimaal mogelijk te houden.
    Bij week 24 ging mijn bloeddruk weer wat omhoog en heb ik bloedverlagende med gekregen.

Al met al hield ik het niet meer vol met 40+2 en mocht ik met 40+3 worden opgenomen. Ik kreeg een ballon om de baarmoedermond week te maken en aantal uren later minimale hulp van infuus om in te leiden. Geen ruggenprik gehad. Alles, bijna alles zelf gedaan. Op laatst zakte de hartslag van de kleine wat te lang en kreeg ik een knip en hebben ze mee geholpen middels vacuüm. Zo kan het dus ook.

Deze zwangerschap was zeker niet eentje op een rose wolk, maar ben wel blij, dat we het toch hebben aangedurft.

Vraag een consult bij een gyn en misschien kunnen ze in iedergeval iets van onderzoek doen om het een en ander uit te sluiten.

12. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Hier hetzelfde verhaal, ik had al een tijd PE maar het werd niet echt opgemerkt (door mezelf,ik werd wel heel zwaar maar goed), toen ik belde dat ik me niet lekker voelde was het al HELLP, maar toch hebben ze het nog 9 dagen kunnen rekken in het ziekenhuis. (nou ja eigenlijk niet, want ik heb een hersenbloeding gehad en 1 nier is blijvend beschadigd.) Maar mijn dochter is gezond en ik ook redelijk.

Bij mij kwam het bij mijn tweede zwangerschap, bij de eerste had ik nergens last van. Mijn kinderen hebben dezelfde vader ;).

Ik heb een kans van 67% op herhaling dus dat doen we maar niet ;) Mijn man heeft zich na die uitslag direct 'laten helpen'.

13. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    typte jij hier soms eerder onder een andere naam?
    Je verhaal komt me bekend voor van iemand die voor mij bevallen is. ;)

14. singa

singa Niet meer actief

Hier speelt de keuze voor een tweede ook. We hebben het gesprek met de huisarts in ieder geval al gehad en we zijn er nog niet uit.
    Ik heb zelf ook helemaal geen angst ervoor. Ik heb tijdens de PE ook nooit het gevaar van alles ingezien. En ik ben er goed vanaf gekomen en heb gelukkig nu weinig last meer van eventuele comnplicaties.
    Mijn vriend heeft er meer moeite mee omdat hij natuurlijk wel alles heeft meegekregen. Ook moeten we nu rekening houden met onze dochter.

15. singa

singa Niet meer actief

Als toevoeging voor ons is het prius onderzoek geen optie. Ik heb begrepen dat in Nijmegen dit onderzoek niet meer gedaan wordt. En Maastricht is gewoon niet te doen voor ons.
    Bovendien moet je dan een periode zonder medicijnen en dat is voor mij geen optie nu.

16. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    He juul, zie je reactie nu pas. Dank je en zoals je ziet ik loop inmiddels over tijd! Wie had dat ooit kunnen denken :) alles gaat gelukkig goed, wel een inmiddels oplopende bloeddruk dus het ziet er naar uit dat ik morgen ingeleid ga worden maar dat ligt nog even aan de controles morgenvroeg. Maar een hele gezonde en fitte zwangerschap zonder complicaties, ben er nog verbaasd van. Zo kan het dus ook. Nu nog even spannend hoe de bevallng gaat verlopen aangezien ik de hellp en fluxus pas na de bevalling van mijn eerste heb gehad maar toen had ik pe. Nu niet dus de utgangspositie is vele malen beter. Zo zie je maar dat het bij een tweede allemaal heel anders kan lopen.

Ik wens iedereen die nog twijfelt dan ook veel succes bij het maken van de keuze, de zwangerschap van een 2e kan dus ook heel anders (beter) verlopen!

17. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    @juul75: hoe verloopt jouw zwangerschap ik hoop goed!

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij mij gaat het super! Mijn tweede zwangerschap (dus de eerste na de HELLP) verliep ook al als een zonnetje. Is wel geeindigd in PE maar zo ontzettend licht (ze hebben me er welgeteld 2 dagen mee rond laten lopen en toen de kleine al gehaald :D) dat ik er geen last van heb gehad. En nu de derde alweer! Helemaal nergens last van. Ik slik wel ascal sinds de HELLP en dit heeft de doorbloeding van de placenta zo verbeterd dat de kindjes niet meer dysmatuur zijn, erg fijn ;)

19. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Fijn om te lezen dat er toch nog positieve ervaringen zijn!
    Ik hoop dat het ts helpt om tot een beslissing te komen.

ch28 ik hoop dat je inmiddels een prachtig kindje in je armen hebt!

20. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Op 21-3 is onze dochter geboren! Alles is super goed gegaan, inleiden was niet nodig en alles is zonder complicaties verlopen. Zonder hellp dus:)

@juul: fijn dat alles zo goed gaat!

Deel Deze Pagina