Hi, mijn kleine prinses van 9 weken lijkt te hebben besloten dat ze wilgaan duimen. Hoe ontmoedig ik haar, if possible We gebruiken al een speen voor slapen, vlak na een flesje en bij krampjes, maar verder proberen we dit een beetje te beperken net zoals we bij onze zoon hebben gedaan. Maar ja, die duim, zit er niet op te wachten. Ideeen?
Volgens mij kan je er niets aan doen. Onze kinderen hadden een speen, maar wilden die opeens een stuk minder en zijn toen gaan duimen. Met 5 maanden (Eva) en 3 maanden (Lisa). Ik vraag me af of het genetisch bepaald is, mijn vriend en ik hebben ook altijd fanatiek geduimd.
En hier ook geprobeerd en niet gelukt.... Ook man en ik hebben vroeger geduimd, heb me ook wel eens afgevraagd of dit iets genetisch is.
waarom zou je het willen ontmoedigen? bij mij in het ziekenhuis waren ze anti-speen pro-duim.. (Andy kon uiteraard niet altijd zijn duimpje vinden, en hebben met zijn enorme zuigbehoefde met 3 dagen een speentje geintroduceerd..) hij heeft hem gelukkig niet altijd nodig/ verslaafd hihi.. hij slaapt/valt in slaap zonder enz.. maar begint nu ook zijn vingertjes te pakken.. Zo scheen ik het vroeger ook te hebben gedaan.. na 3 maanden speen gelaten voor wat het is, omdat ik toen mijn duimpje kon vinden.. Ik zie bij Andy de zelfde ontwikkeling.. (hij ligt alleen wel ingebakerd snachts.. dus dan is speentje soms fijn voor hem)
Ik ben zelf tandarts en het duimen wordt eigenlijk vaak afgeraden ivm de kaak-, tand- en spraakontwikkeling. Die wordt belemmerd door langdurig duimen of de speen. Het liefste afleren voor het 2e levensjaar. Het verschil tussen de duim en de speen zit hem erin, dat je de speen gemakkelijker kan afleren. Die kan je afpakken en na een aantal moeilijker dagen is het vaak af te leren. De duim kan je niet afpakken.. Vandaar. Maar geen man overboord als ze wel lang blijven duimen. Vaak komt het helemaal goed, alleen meestal wel met een beugel Heb zelf net een kleine en zou bijna blij zijn als ze haar duim vindt, want die speen gooit ze elke keer uit en die moeten wij dan terugstoppen. heel vermoeiend Geen idee wat betreft erfelijkheid: dochtertje vindt haar duim niet (bijna 4mnd.) en ik heb zelf geduimd tot mijn 12e.. Man heeft nooit geduimd/speen gehad.
Sokjes over zijn handjes. Ik ha dat bij onze jongste gedaan omdat hij zijn gezicht open krabbelde kreeg op mijn kop van de tweede kraamzorg omdat hij zijn duimpje niet meer kom vinden. en heb er toen heb ik er een speen ingedaan mocht ook niet haha
Hier een lief klein duimertje. Als kindjes willen duimen hou je het echt niet tegen. Het afleren zal best wel wat lastiger zijn, maar je hoeft er ook geen 4x per nacht uit om de speen terug te geven
Duimende kindjes zijn idd heel erg lief en schattig op te zien maar ja als ze ouder worden is het niet zo lief en schattig meer en hoe leer je het ze weer af???
exactly my thought! dank voor alle reacties dames. als ze die stomme duim nu ook altijd kon vinden, dan hoefde ze niet zo hysterisch te worden en met mij in gevecht te gaan als ik dan toch de speen probeer te geven, hehe. groetjes.
Quincy heeft ook geduimd, niks hielp om het tegen te houden en een speen wilde ze echt heel duidelijk niet. Ze duimt nu al niet meer, beet alleen wel veel op haar vingertjes. Ik vind een duim er veel minder stom uit zien als een speen en vooral bij iets grotere kindjes.
Als ze ouder zijn kan je het ze gewoon zeggen dat ze overdag niet mogen duimen, dat kunnen ze dan prima leren. Eva hebben we het geleerd met ruim 1 jaar en een paar maanden later duimde ze helemaal niet meer overdag, of héél kort en dan ging ze naar bed . Nu duimt ze alleen als ze gaat slapen. En ik vind dat nog steeds schattig ja . Ik geloof niet dat die paar minuten per dag nou zo slecht zijn dus ik vind het prima.
Meer dan een speen aanbieden kun je niet. Verder gewoon laten gebeuren zou ik zeggen: echte duimers hou je niet tegen.
Mijn dochter is ook helemaal verzot op haar duimpje, en duimde ook door de puckababy heen. Ach, ik vind het prima. Ze heeft hem altijd bij zich, en raakt hem nooit kwijt onderweg of in bed. Daarbij, spelen doe je vaak met 2 handen, waardoor er geen tijd is om te duimen, maar wel om een speentje in je mond te hebben Afleren? TJa, dat zie ik over een paar jaar wel weer
Roep dat niet te hard, hier een 5 jarige duimende Eva haha Al doet ze t wel al veel minder, maar als ze moe is of gaat slapen dan duimt ze
Haha nou ik denk dat onze Eva ook nog wel een paar jaar zal duimen. Ze heeft het niet eens door... Lisa duimt dus ook en ik zei dus dat zij ook duimt als ze gaat slapen. Maar dat ontkende ze dus (terwijl ze altijd haar duim automatisch in haar mond stopt als ze in bed ligt). Maar met 5 jaar kan je zeker toch wel afleren om overdag te duimen? Ik heb Eva al heel snel geleerd dat je duimen alleen doet als je gaat slapen en dus in bed ligt.
Nou wel hebben hier een volhardende dame hoor. Ik wijs haar er wel op, maar zodra ze stil zit, dan hup die duim De tandarst heeft haar nu gezegd dat ze moet stoppen zodra haar tandjes wiebelen. Dus dit haal ik wel vaak aan en ze weet het ook wel, maar nu nog hopen dat ze het ook daadwerkelijk afleert
Misschien dat het inderdaad helpt dat de tandarts het nu heeft gezegd, ik denk het wel. Eva stopt nu wel eens haar duim in haar mond overdag, maar dat komt doordat ze dan Lisa nadoet (die dan tijdens het eten moe is en telkens haar duimpje pakt). Maar ze doet met heel veel din gen Lisa na. En Lisa doet haar weer na