Financieel plaatje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Anoniempje2011, 7 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniempje2011

Anoniempje2011 Fanatiek lid

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    Drenthe :)
    Weet niet of ik goed zit met mijn vraag, maar wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Het zit namelijk zo; wij zijn in blijde verwachten van ons 1e kindje.
    Om die reden willen wij graag verhuizen van onze flat naar een huis.

Geen koop maar huur.
    Nu willen wij eerst alle voordelen en nadelen op een rijtje zetten en zijn op dit moment naar het financiele plaatje aan het kijken.
    Omdat het ons eerste kindje is hebben we beiden geen flauw idee wat erbij komt kijken qua kosten. Voor alle eerste aanschaf dingen (kinderwagen, kinderkamer en dat soort dingen) staat al een deel gereserveerd en komt dus prima in orde. Het gaat om de maandelijkse terugkomende kosten zeg maar.

Ik houd in excel een lijst bij met alles wat binnen komt en eruit gaat. Nu vragen wij ons af wat een reeel bedrag is om een beetje aan te houden. Had zelf 300 neergezet, alleen op het nibud lees ik 400.

We bleven er zo over nadenken dat ik mij bedacht dat het misschien handig zou zijn om de vraag op het forum te vragen.

Alvast bedankt voor de mensen die hun ervaringen hier neer willen zetten :)

2. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
    het is heel moeilijk om vooraf te zeggen wat je per maand ongeveer kwijt bent.
    ligt er natuurlijk aan of je BV of FV gaat geven, eigen merk FV kost rond de 10 euro en anders 15 euro en daar doe je ongeveer een week mee.
    ga je voor merkluiers of eigen merk, gaat jullie kindje straks naar de opvang of gratis oppas.
    hoe snel groeit het in het begin waardoor je steeds andere kleertjes moet kopen.
    later gaan ze potjes eten of met de pot mee (is goedkoper).
    je krijgt natuurlijk ook kinderbijslag wat ook wel iets compenseert.
    hopelijk reageren er nog mensen die al kindjes hebben en die kunnen je het vast beter vertellen wat ze per maand kwijt zijn

3. Trees

Trees Niet meer actief

Waarvoor zou dit bedrag dan zijn?

Gemiddeld zijn wij 40 á 50 euro per maand extra kwijt. Aan luiers, doekjes, kleding etc. Ik reken de opvang en het feit dat we minder zijn gaan werken dan niet mee. Ook het geld wat we voor haar maandelijks sparen niet. Dit verschilt namelijk zo per situatie.

Dochter heeft overigens nooit kunstvoeding en potjes babyvoeding gehad. Ik heb altijd borstvoeding gegeven en vanaf 6 maanden at ze (aangepast) met ons mee. Ze krijgt nu twee keer per dag een normale beker melk. Dit alles scheelt natuurlijk ook in de kosten, al doen wij het niet perse om het geld.

4. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    hier eigenlijk hetzelfde als Trees. Ik heb bij mijn eerste kindje bijna een jaar borstvoeding gegeven, en hij heeft nooit potjes gehad. Dat kostte dus niks extra. Nu inderdaad een paar boterhammen en 2 bekers melk per dag (en wat extra fruit).
    Ik denk dat wij het met 1 kindje zeker redden met 50 euro per maand.
    Aan luiers zijn we per kindje denk ik 20 tot 30 euro per maand kwijt.

Ik ben overigens wel gestopt met werken, moet ik daar bij zeggen. Toen ik nog wel werkte, betaalden wij een eigen bijdrage van 120 euro per maand aan de kinderopvang (dat was in 2010).

5. Anoniempje2011

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    #5 Anoniempje2011, 7 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
    Hoe komt het nibud dan bij 400? haha
    ik wil bv geven, maar kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat dit ook daadwerkelijk lukt.
    We zijn niet van plan om potjes te geven. Ik werk niet dus heb genoeg tijd om niet 'makkelijk' potjes te geven. (Is niet rot bedoelt, maar ou het van mezelf gewoon te makkelijk vinden terwijl ik bij huis zit). Oppas is dus ook niet nodig omdat ik niet werk.

ik dacht eerlijk gezegd dat luiers duurder zouden zijn. Heb wel eens naar prijzen gekeken, maar weet totaal niet hoeveel je er nou eigenlijk gebruikt haha. Dus kon daar ook geen schatting van maken voor mezelf.
    Wil geen dure merken gebruiken het liefst.

Jullie vinden 300 dus een onrealistisch bedrag?

als ik jullie verhalen lees vind ik het gelijk onrealistisch haha.
    We willen namelijk graag verhuizen maar ook ons kindje kunnen bieden wat het nodig is. Maar als ik dit zo lees maak ik mij hier onnodig zorgen om

6. Trees

Trees Niet meer actief

Dit was dus 400 euro voor enkel de baby :$. Ik denk dat dit inclusief opvang en dergelijke is en dan nog vind ik het best veel geld. Ik dacht dat je leefgeld voor het hele gezin bedoelde.

Luiers haal ik bij de Aldi. Na heel wat (duurdere) merken uitgeprobeerd te hebben, zijn dit de enige luiers die niet lekken. Ik geloof dat je daar voor de kleine maatjes ongeveer 11.50 voor 90 a 100 luiers kwijt ben. Ik zit nu heel hard te denken hoeveel luiers ik de eerste periode gebruikte. Volgens mij rond de 6 per dag? Doekjes kosten niks en kleren is maar net hoe gek jezelf wilt doen.

Over potjes heeft ieder zijn eigen ideeen en dat mag, maar ik vind het persoonlijk geldafzetterij. Ik geef mijn kind liever vers eten zonder allerlei toegevoegde troep, waar je ook voor betaald. Een paar wortels in een pan gooien, kost niet veel meer tijd dan een potje in een magnetron zetten.

Ik denk dat je je kindje prima kan bieden wat het nodig heeft. Maak je geen zorgen :)

7. Anoniempje2011

1 jan 2011
    2.126
    0
    36
    NULL
    Weet niet meer waar ik dat bedrag toen heb gevonden haha. Maar dit zou best eens inc meer dingen kunnen zijn.

Jouw mening over potjes deel ik. Waarom niet (apart) meekoken met de wat wij eten.

Kleertjes enzo is inderdaad hoe gek je het zelf maakt en voor de eerste maat 50 en 62 ben ik amper nog wat nodig, aangezien ik echt een enorme berg kleding van mijn schoonzus heb overgenomen, wat ook in dezelfde tijd is geboren alleen dan vorig jaar.

Ik ben overtuigd. Er gaan gewoon zoveel dingen door me heen sinds ik weet dat ik zwanger ben. Heel erg bedankt voor jullie ervaringen en uitleg!

8. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    400,- is echt heel veel. Misschien dat je er aan komt met de hele week opvang, maar dat heb jij niet nodig lees ik.
    Ik gebruik pampers luiers die kosten 11,50 maar ik koop ze altijd in de aanbieding, die zijn er namelijk altijd zeker voor de kleinere maatjes. Dus ben dan ongeveer 8,- per pak kwijt. Doe je ongeveer een week mee. Billendoekjes ook van pampers 2/3 per week in de aanbieding 1,50 per stuk.
    Aan vaste kosten ben je in de eerste tijd vooral kwijt aan kleertjes, maar bij de hema en H&M kan je hele leuke kleertjes voor weinig kopen.
    Daarnaast heb je in het begin misschien nog wat grotere aankopen zoals een kolf en flesjes.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.177
    113
    Nou de hele week heb je er niet voor nodig, wij zijn voor 1 kind 2 dagen opvang al zo'n 350 euro kwijt (2 kids 500). ;)

Maar goed voor jou (TS) niet nodig.:)
    Maar luiers, eten ed, ik was zo'n 10 per week aan luiers en 10 euro per week aan voeding (bv mislukt) kwijt. Daarnaast heb je nog je speentje,kleertjes, ander flesje proberen, verzorgingsproducten, ga zo maar door. Het tikt ongemerkt toch aan.
    Volgens het nibud moet je uitgaan van een percentage van 17% van je netto inkomen. Misschien kan je hier wat mee?

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier zitten we qua inkomen rond modaal.
    Betalen rond de 100 euro aan gastouderopvang.
    Luiers van de Aldi bevallen ons erg goed en de goedkoopste billendoekjes van de Action. Is ongeveer 25 euro per maand.
    Ze heeft hier 23 maanden borstvoeding gehad dus geen kv hoeven kopen.
    Eten deed ze vanaf 6 maanden met de pot mee. Ik denk dat ik ongeveer 10 euro per week extra kwijt ben aan boodschappen.
    (komt ook omdat ze sinaasappelsap drinkt met calcium ivm geen zuivel door allergieen, koemelkvrij brood en veel fruit eet)
    Kleding zal gemiddeld rond de 50 euro per maand zijn.
    Dus hier 200-250 euro extra kwijt per maand incl. opvang.
    Exclusief dus 100-150 euro.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    400 euro is dan misschien wel incl sparen voor later?

Wij hebben geen betaalde oppas, gebruiken wasbare luiers ( Duur in aanschaf maar geen grote bergen wegwerp luiers + liever voor haar billetjes. Ons 2e kindje luiert hierdoor straks gratis ) en krijgen onze kunstvoeding voor onze dochter vergoed ivm allergie. Het eerste half jaar was dit voor ongeveer 100 euro per maand aan voeding namelijk.

Boodschappen is een paar euro per maand meer inderdaad, koemelkvrij brood, wat extra fruit en gewoon mee eten met de pot, meestal was haar portie zowizo wel over. Kleertjes, kinderstoel etc, dat is meer de kosten. Als ik een outfit nieuw koop in een nieuwe maat, dan is 50 euro zo op ( 2 shirtjes, rokje broekje en een paar rompertjes, hema of H&M ) maar ik ben vanmorgen bij de kringloop geweest; 3 jurkjes, 2 rokjes, 3 shirtjes, 1 pyamapakje en 4 spijkerbroeken voor 10 euro!

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ja, kleertjes gingen hier in het begin hard. Ze deed hier 6 weken met een maat. Had vaak wel een stuk of 10 shirts per maat, 3 broeken, rokje en jurkje en 10 rompers en 5 paar sokken en wat maillots/leggings. Maar dat tikt idd aan.
    Maar ik had hier van tevoren tot maat 62 aangeschaft en kreeg veel in maat 68 dus dat scheelde wel. Maat 80 zat ze hier een jaar in en 86 ook weer een tijd dus dat scheelt.
    En je krijgt natuurlijk nog kinderbijslag en hier nog wat kindgebonden budget.

13. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik denk dat ik voor onze dochter ongeveer 50 euro per maand kwijt ben. Dat is dan voor kleding, pampers, doekjes en eten. Aan de voeding ben ik niks kwijt omdat ze KMA heeft. Bij flesvoeding moet je bij het geven van nutrilon/friso uitgaan van een 10 tot 15 euro. Huismerk is goedkoper.

Deel Deze Pagina