Easy swim methode?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ilsje14, 4 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat verschilt ook per school inderdaad, daar hangt het natuurlijk volledig vanaf wat de kwaliteit is van de zwemlessen.

    Wij hebben bewust gekozen voor een gecertificeerde (reddings)zwemvereniging.
    Kinderen leren vanaf de eerste les om in kleren en schoenen te zwemmen, geen hulpmiddelen maar alles op eigen kracht, en ze beginnen pas met techniek als ze volledig vertrouwd zijn met vallen, drijven (rug en buik) en uit het water klimmen.
    En wat ik vooral heb geleerd is hoe belangrijk juiste krachtige zwemslagen zijn, dat ze zich met minste inspanning effectief vooruit kunnen krijgen, snel lange afstanden kunnen zwemmen, en na 5-6 banen nog steeds de kracht hebben om iets vanaf de 3m diepte te pakken, of iemand uit het water te trekken.
    Maar hier geven ze pas dilpoma C na minimaal 24mnd zwemles, ervaring telt net zoveel mee als puur techniek.
     
    Snoeki en olleke vinden dit leuk.
  2. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Wat jij zegt klopt volledig, ervaring telt net zoveel mee als techniek.
    Gebleken is dat kinderen met zwemdiploma's die daarna niet tot nauwelijks nog gaan zwemmen het heel erg snel verleren. Zijn de zwemlessen dus ook voor Jan Doedel geweest.
    Fijn dat ouders vaak willen dat een kind zo snel mogelijk een zwemdiploma haalt, maar zegt dus echt niet alles over de kwaliteit van het zwemmen daarna.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  3. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    Dat is hier niet maar ik kan wel achter deze methode staan. Klinkt goed.
     
  4. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    Ik heb dat gevoel ook altijd bij mensen die voor een sneltraject kiezen. Bij ons betekent dat iets kleinere groep en 45 min ipv 60. Wat eerder genoemd werd dat ze zelfstandig opdrachten doen, is bij ons bij het reguliere traject ook. Een deel van de 60 min werken ze idd met 2-3 kindjes aan een opdracht of soort spelletje. Ik zie dat als ervaring en veel zwemuren maken. Erg belangrijk.
     
    puzzelstukje en amdaa vinden dit leuk.
  5. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.960
    131
    63
    Grappig (en toch eigenlijk ook raar) al die verschillen.
    Hier ook easyswim, maar geen andere methode dan het ABC. Het easyswim pakje wordt gebruikt als drijfmiddel, zoals in sommige zwembaden een kurkje oid.
    Grote voordeel vind ik dat ze meteen in het diepe zwemmen en niet kunnen gaan staan.
    En elke les gaat het pakje uit (hoe verder in het traject, steeds langer). Ook worden er bij sommige kinderen de drijvers uit het pakje gehaald (bijv. de drijvers van de rug als het rugzwemmen al heel goed gaat). Ook kan zo het hele groepje bij elkaar blijven, ook al verschillen de niveaus. Ene kind zwemt gewoon langer met pakje aan, bijv.
    Hier gewoon ABC vanuit de NRZ.

    Zowel zoon als dochter met 13 maanden A (en B en C 4 maanden daarna)
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Onze oudste begonnen in ondiep water en dan al die badjes afwerken. Nou wat een drama. Heb haar eraf gehaald en op easy zwemmen gedaan! Wat een verschil! Hier leren ze gelijk de goede technieken aan. Niets spelen en gedoe in t water. Zij zat eerst met nog twee andere kinderen in het groepje. Toen ze bijna mocht afzwemmen zat ze met 8 kids.

    Nu is de tweede begonnen. Heeft 7 lessen gehad. Ik zou niet anders willen!
     
  7. mam1991

    mam1991 VIP lid

    17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Er is een verschil dames.

    Je hebt gewoon het oude systeem waarbij je een diploma a, b of c kunt halen. Maar waarbij een zwemschool wel gebruik maakt van een easyswim.

    En je hebt het easyswimdiploma die zwemscholen ook kunnen geven. Wordt er ook gezwommen met easyswim, maar daarbij kunnen kinderen gaan voor het easyswim abc diploma.

    De school waar onze oudste zwemt verplichte dat alle kinderen die daar deelnemen aan zwemles een easyswim dragen.

    Maar.. kregen 2 weken terug mail dat ze daarbij ook gaan overstappen naar het diploma van easyswim, dus abc in 1 pakket. Alle kinderen die op dit moment al les volgen daar krijgen nog de keuze of ze mee willen doen aan het nieuwe systeem of dat ze nog volgens het oude systeem willen afzwemmen.. nieuwe kinderen hebben geen keuze, volgen het progamna van het easyswimdiploma.
     
    olleke vindt dit leuk.
  8. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Hier ook easyswim methode , ik vind het zeer belangrijk dat ze leren hoe ze zich moeten redden in onverwachte situaties. Naar mijn idee leren ze dat nu perfect. Z hoeven niet perfect te duiken maar leren wel ver onder water te gaan. Onze dochter zwemt deze maand nog af en heeft de belangrijkste dingen onder de knie .
    Ze heeft nu een aantal lessen met lange broek schoenen sokken lang shirt en regen jas gehad en zit nu in de praktijk lessen en leert conditie opbouwen in diezelfde kleren.

    Onze jongste is net begonnen..

    Wij zijn erg tevreden!
     
  9. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    Precies. Heb ik eerder ook al genoemd, maar ik denk dat er veel alleen antwoorden op het eerste bericht van TO.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Eehh, ja, dit zit allemaal in de vereisten voor de reguliere C diploma.

    Het probleem was tot 2 jaar terug dat onwijs veel scholen niet voldeden aan de nrz kwaliteitseisen en met name gericht waren op zoveel mogelijk papiertjes verstrekken. En dan kreeg je inderdaad pas met proefzwemmen kleren aan in het zwembad.
    Het is niet voor niks dat 30% van de zwemscholen in 2016 hun nrz-certificering kwijt waren, of verbetering aan moesten tonen.

    Maar wat jij benoemt zit gewoon in de lessen voor de C-onderdeel van de ABC. En dan naast conditieopbouwing, dus het kind zwemt eerst een uur en laat vervolgens (zelf)reddingsvaardigheden zien. Incl uit het water komen als je kramp hebt, schoenen uittrekken in het water en jezeld redden als je vastzit onder/in een voorwerp in het water.
     
  11. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Hier begint zoontje woensdag met zwemles en toevallig ook met de Easyswim methode.

    Hij is ingeschreven bij de small group dus maximaal 5 kindjes. Op zondagen is er een extra oefenuurtje voor ouder en kind gratis voor kindjes die zwemlessen volgen.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.593
    3.483
    113
    Bij Easyswim moeten ze ook gewoon baantjes zwemmen hoor, alles gaat alleen in een andere volgorde, met een andere opbouw en sommige dingen ook op een andere manier. De eisen zijn hetzelfde voor het diploma.
    Mijn dochter heeft easyswim gedaan en mijn zoon regulier (omdat we inmiddels verhuisd waren en hier geen zwembad was die de volledige methode gebruikte). Ik was meer tevreden over easyswim, prettiger, meer afwisseling en op een speelse manier. Ook meer uitdaging, maar dat verschilt per kind. Die van mij raken gedemotiveerd als ze steeds hetzelfde moeten doen. Uiteindelijk is het resultaat hetzelfde, de een zwemt niet beter dan de ander, allebei veel zwemkilometers gemaakt, vaak met kleding aan gezwommen enz.

    Mocht ik dus weer voor de keuze staan, dan zou ik zeker voor Easyswim kiezen als het mogelijk is. En wel opletten hoe ze het invullen, sommige zwembaden gebruiken alleen easyswimvestjes en passen de methode verder niet toe.
    Zullen ook vast zwemscholen zijn die niet goed lesgeven met easyswim, maar die heb je net zo met regulier.
     
  13. ilsje14

    ilsje14 Lid

    12 mei 2015
    42
    0
    6
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! Echt super fijn! Ik ga haar opgeven voor het echte easy swim diploma. Dus geen abc. Las dat de groepjes max 12 kinderen zijn. Ben wel heel benieuwd hoe dat is, want vind dat dus best veel kinderen. Maar mijn dochter is wel serieus dus verwacht niet dat ze echt zal gaan klieren dan ofzo. Had iemand gesproken van wie haar zoon daar ook het easy swim diploma gehaald had en haar oudste gewoon abc gedaan heeft. Ze was heel positief! Dus ik vertrouw erop dat het goed komt:)
     

Deel Deze Pagina