Hallo dames, Ik ben momenteel druk bezig om alles voor de babyuitzet te verzamelen. Ik ben in principe van plan om borstvoeding te gaan geven de eerste weken, maar als dit niet meteen lukt of als ik kolf lijkt het me toch handig om wat flesjes in huis te hebben. Ik vroeg me af hoeveel flesjes hebben jullie van te voren in huis gehaald en wat voor soort? En hoeveel speentjes en wat voor soort? Vind het zo moeilijk wat ik nou moet nemen... alvast bedankt
ik ben gewoon de prenatal binnen gelopen en heb 2 flesjes gekocht die zowel met kv als met bv kunnen. (difrax flesjes, moet je even op de verpakking kijken) 2 lijkt me wel genoeg bij bv.
Ik ga geen borstvoeding geven en heb nu 2 flessen van Nuby (de siloconen Natural Touch flessen) en we hebben 6 speentjes van -2 t/m 2 maanden, van 0 - 2 en van 2 - 4 (van allemaal 2).
Ik wilde ook borstvoeding geven en heb van te voren geen flessen in huis gehaald. Als het jou een zeker gevoel geeft, dan moet je zeker flesjes in huis halen, maar ga je ook kunstvoeding in huis halen? Anders heb je nog niets aan de flesjes....... Als je flessen koopt, denk er dan ook aan dat je misschien een kolf koopt in de toekomst. Als je een Avent kolf koopt, koop dan Avent flessen (die passen op de kolf), als je een Medele kolf koopt, koop dan flessen van Medela. Dit hoeft natuurlijk niet, maar is wel makkelijk! (ik persoonlijk raad dan de Avent kolf en Avent flessen aan, eventueel als overschakeling van borst naar fles de Tommy Tippee fles)
Ik zou dan de kleinste flesjes met de 'kleinste' spenen (met de minste gaatjes) van Avent nemen, die vond ik in het begin erg fijn. Je geeft in het begin toch weinig voeding tegelijk en dan is een klein flesje handiger. Verder is een speen met weinig gaatjes beter als je ook bv geeft. Dan moeten ze (net als bij bv) wat harder werken om de melk eruit te krijgen. Als je het alleen voor de zekerheid koopt, zou ik hooguit 2 flesjes met spenen kopen. Later kan je altijd bij kopen. En idd eventueel een kant en klaar pakje voeding (de kraamverzorgster heeft meestal wel een noodverpakking bij hoor).
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik 4 flesjes van difrax gekocht. Voor ieder kindje dus 2. Had er helemaal niet aan gedacht dat je die niet eens nodig hebt, maar vooruit later bedacht dat je ze altijd kan gaan gebruiken dus ja. Bij de tweede zwangerschap toch ook 1 flesje in huis gehaald en later ivm ziekenhuisopname van de kleine een tweede erbij gekocht. Zo kon er 1 in het ziekenhuis zijn om te proberen of ze wilde drinken, en 1 thuis die wij konden steriliseren (en zo wisselde we het dus om). Maar je kan het beste niet teveel flessen van 1 merk kopen. Zo een starterpakket ofzo zou ik nooit kopen. Zit je bijv met 6 Avent flessen en blijkt dat je kindje er helemaal niet goed uit kan drinken, zonde van het geld natuurlijk. Dus kies gewoon bijv 2 verschillende flesjes en kijk na de geboorte welke fijn zijn voor de kleine. En ga je borstvoeding geven dan kan je ze altijd nog gebruiken voor als je aan het werk gaat of voor als ze later iets van water/thee gaan drinken ! Dit hoeft natuurlijk niet als je een kolf huurt omdat het om een of andere rede niet lukt de kleine meteen fulltime aan de borst te hebben kan je de flesjes gebruiken om de bv in te geven. Overigens is het beter om dan niet met een flesje te gaan bijvoeden (gekolfde borstvoeding of kunstvoeding) maar kan je beter kiezen voor cupfeeding of fingerfeeding. Dit om te zorgen dat de kleine geen tepel/speen verwarring krijgt. Op de Medela kolven kan elk flesje met een 'normale' smalle opening gedraaid worden. Dus flesjes van Medela, maar ook difrax en bijv ook etos/hema/kruidvat/prenatal eigenmerk flesjes. Das misschien handig om te weten . Op een Avent kolf passen geloof ik alleen Avent flesjes.
Ik kreeg een klein avent flesje gratis in het pakket van etos/ felicitas. Die kreeg ik per ongeluk 2 dus heb 2 kleine flesjes daarvan. Verder zou ik echt hooguit 1 fles gaan kopen vooraf. Want meer heb je niet nodig, zeker niet als je borstvoeding geeft! En met al die winkels hier in NL en op 6 dagen open.... zijn flesjes dan zo gekocht. Ik geef nog borstvoeding en gebruik nu af en toe de fles voor gekolfde melk. Vind het zelf een onzin argument om avent flesjes te kopen omdat ze op avent zouden passen. Ik heb een medela kolf en gebruik flesjes van born-free en avent. Je kan de melk nl. gewoon even overgieten in een ander flesje. Dat moet ik sowieso want geef niet altijd alles meteen wat ik heb gekolft. Waarom? Erg zonde om weg te gooien als ze het niet opdrinkt. Dus dan giet je sowieso over. Maar ik weet; als je zwanger bent wil je graag alles helemaal in orde hebben en alles in huis hebben. Maar flesjes...... heb je echt niet nodig en is snel aangeschaft! Welke speen? Gewoon nr. 1 die je vanaf geboorte gebruikt. Hier zit maar 1 gaatje in. Is prima, ook als je borstvoeding geeft (na enkele weken natuurlijk). Groetjes!
Heb maandag net de intake van de kraamzorg achter de rug en kreeg daar te horen dat als je van plan bent om borstvoeding te geven je geen flesjes of flesvoeding in huis hoeft te halen, ze gaan er gewoon van uit dat het lukt. En lukt het niet dan is een flesje en wat voeding snel genoeg gehaald, ook op zondag bij een supermarkt of noodapotheek. Ik heb wel wat flesjes en spenen liggen, uit pakketten en gekregen (zelfs een kolf van iemand gekregen), maar ga verder nu niks bijhalen, eerst maar eens zien hoe het loopt.
Ik had uit voorzorg 1 fles gekocht (difrax). Omdat ik eigenlijk bv wilde geven heb ik er maar 1 gekocht. Gelukkig had ik deze in huis, want onze iets te vroeg geboren dochter kon niet aan de borst.... Later toen we dus definitief overgingen op fles (afgekolfde melk in combinatie met kunsstvoeding) hebben we dus nog 2 flessen extra gehaald. Spenen hebben wij helemaal niet gekocht. Zat er volgens mij 1 in een prenatal-box, maar deze worden hier helemaal niet gebruikt.