kantoorkleding, business casual

Discussie in 'De lounge' gestart door Mooiezomer, 13 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Ik heb een nieuwe baan! Yes, zo'n zin in. Het is bij een organisatie waar 'business casual' gebruikelijk is. Het lastige is dat ik nog nooit op kantoor geweest ben, de sollicitatiegesprekken waren via teams. Ik heb dus geen sfeer kunnen proeven en kijken wat de collega's dragen. Het is ook geen bedrijf waar je toevallig even naar binnen gaat om te spieken.
    De afgelopen jaren kon ik met mijn dagelijkse kloffie prima door. Maar nu moet het dus anders. Wat dragen jullie op kantoor en waar kan ik dat kopen? Ik start volgende week al, dus heb niet heel veel tijd om te winkelen. Ik wil best een basis garderobe kopen, maar wil het niet te gek maken, moet tenslotte de proeftijd nog eerst door. ;)

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Ik zou de eerste dag de spijkerbroek even vermijden, maar kiezen voor een pantalon en een nette blouse. Welke sector is het?

3. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ik ben fan van Vanilia. Goede kwaliteit kleding, super vrouwelijk en zit ook lekker. Een paar basis items kun je jaren mee doen. :)

Nellie4 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  4. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    semi overheid

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Ik zou ook gaan voor een pantalon en een blouse. Hier bij Vanilia eerder ook goed kunnen slagen voor een aantal zakelijke basics die ook goed combineren, dus bij dit tip sluit ik me ook aan!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb altijd een paar nette pantalons maar wel heel comfortabel, zoals de Asana joggers van Ninepine. Net colbertje. Coltrui of net shirtje in basistinten. Super gave lange zwierige rok met cowboylaarzen. Skinny spijkerbroek met colbertje en cowboylaarzen kan ook prima vind ik trouwens. En ik heb zo'n heerlijke lange winterjurk met glitters gekocht bij de WE, kan met en zonder colbertje, weer met cowboylaarzen of super hoog gehakte enkel laarzen.

En idd is Vanilia een fijn, niet te duur merk!

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou kijken op de website, staan vast wel foto's op, en 1 slag netter gekleed gaan.

Verder heb ik collega's die in korte broek en sandalen (met sokken) op kantoor verschijnen, dus ik ga gewoon in spijkerbroek naar het werk.

Neuzeke vindt dit leuk.
  8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb hem even opgezocht, in deze jurk woon ik nu zo ongeveer en hij is heel netjes. Ook niet te duur, ik kan me voorstellen dat je niet direct enorm veel uit wilt geven

https://www.wefashion.nl/nl_NL/we-fashion-dames-jurk-met-dessin-44144326_0952.html

Rizzoli en Jessi79 vinden dit leuk.
  9. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Ik vind Studio Anneloes fijne basics hebben. Gewoon een mooie blouse met een pantalon en een paar nette schoenen. Eventueel jasje, als het te veel is kan het zo uit. En als het koud is kan je het aanlaten.

Zou de eerste dagen sneakers en spijkerstof vermijden. Ook maxi jurken/rokken zou ik de eerste week even aankijken. Verder geen hysterische print, glitter, mega accessoires, truien met tekst etc. Zou het zo neutraal mogelijk houden, en met die basics kan je straks weer alle kanten op.

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Pantalon met blouse, pak, nette jumpsuite, nette tuniek met panty en laarzen, mooie koker rok. Maar bv sneakers onder je pak kan prima, spijkerbroek vind ik zelf voor dames wat minder maar is geen echte no-go

11. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Golden1213 vindt dit leuk.
  12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Hier ook semi overheid, maar draag op kantoor dagen altijd spijkerbroek, sneakers, soms blazer erop of gewoon een lekkere trui. Of (gebreid) jurkje met panty en boots.

Als ik voor m’n functie buitenshuis afspraken heb dan kleed ik me net even iets netter, maar wel vaak gewoon spijkerbroek en dan blouse/blazer erboven op met een hakje of nette instappers

13. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Vind het een hele leuke jurk! Zelf zou ik hier een eerste dag niet voor kiezen. Vind de jurk vrij casual, heeft een vrij drukke print, voelt door het stofje vrij informeel. Zou 'm in het weekend aantrekken met een paar sneakers, maar niet naar mijn werk.
    Bij ons zie je zoiets ook eigenlijk alleen af en toe op Casual Friday, maar niet gedurende de rest van de werkweek.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik werk ook bij een semi overheids instelling en bij ons is het meer casual dan business casual :D. Je ziet echt alles van spijkerbroek-tshirt-gympies tot strak pak. Ligt soms ook een beetje aan de functie, functies in de hogere schalen gaan vaak wat netter.
    Voor een functie waar je veel met hoger management moet zitten zou ik wat netter gaan, voor een functie waar je juist meer met de werkvloer bezig bent zou ik wat meer casual gaan.

15. Kundera

Kundera Actief lid

14 aug 2013
    485
    328
    63
    Ik koop mijn pantalons en pakken bij C&A. Is goedkoop maar ziet er wel altijd leuk en netjes uit.

16. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik werk op een accountantskantoor en heb het sinds corona toch wel zien veranderen qua kleding op kantoor. Meeste vrouwen dragen een pantalon met blouse/shirt, een jurk (minimaal tot de knie) of een donkere spijkerbroek met blouse. Weinig sneakers maar wel laarzen, instappers en pumps. Vaak colbert mee voor afspraken. Maar steeds vaker ook starters en stagiairs met meer casual kleding en sneakers

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Ja heel herkenbaar, waar ik voor corona nauwelijks een spijkerbroek droeg, is dat nu wel geaccepteerd. Maar, op een eerste dag zou ik iets netter gaan en dan kan je altijd bepalen of later in de week een spijker broek kan.

elsie89 vindt dit leuk.
  18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Wat draag je normaal?
    En kan je je stijl wat netter maken?

Als je nooit pumps draagt, dan zou ik zeker niet nu ineens op hakken gaan lopen. Dat hou je nl niet een hele dag vol.

Veiligheidshalve zal ik beginnen met een aantal mooie nette broeken.
    Dat is netjes, praktisch (je weet nl niet hoe de bureaus staan en of een collega de hele dag naar benen zit te staren) Die kan je combineren met colberts, vesten, blouses en coltruien.

Vermijd drukke prints, hou het simpel en stijlvol.

Op Pinterest kan je zoeken naar kledingcapsule, zo kan je makkelijk een begincollectie beginnen. Probeer het zo aan te schaffen dat alles met elkaar te combineren is.

Misschien kan je ook kijken bij Zara & Mango.

Laatste tip, begin met de kleur donkerblauw, dat is de kleur van vertrouwen.
    Succes!

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    165
    54
    28
    Ik werk bij de overheid. Denk dat het heel erg aan jezelf ligt hoe je je graag wenst te kleden. Je moet je er tenslotte wel goed in voelen. Bij ons op kantoor wisselt het. Van maatpak tot spijkerbroek. Hoe hoger de functie, hoe formeler de kledingstijl.
    Ik zelf draag vaak een pantalon met blouse of nette trui. Maar ook wel jurken of een nette spijkerbroek met blazer.
    Het hoeft ook echt niet duur te zijn. Ik kan bijvoorbeeld prima slagen bij H&M of Only, maar draag ook wel Aaiko of Expresso. Het is maar net waar mijn oog op valt :) Ik wil het in mijn vrije tijd ook nog kunnen dragen.

20. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Dit had ik kunnen schrijven inderdaad.
    Ik zou kiezen voor basics. Zwarte pantalon met leuke blouse is bijna nooit too much.

En check de website of LinkedIn ;) Vaak staan daar wel foto's op.

Deel Deze Pagina