Hallo meiden, Mijn zoontje heeft een koemelkallergie. Nu willen wij een taart laten maken voor zijn eerste verjaardag. Hij krijgt dan een graaitaartje, maar dit moet natuurlijk geheel koemelkvrij zijn. Maar wat mag er allemaal niet in dan? Sojaeiwit, lactose, weipoeder... Etc etc. Waar zit nog meer koemelkeiwit in? Ik kreeg de vraag van de gene die hem gaat maken of er sojameel in mag? En cacao poeder? Wie kan mij verder helpen, want zo ver heb ik me er eigenlijk nooit in verdiept. Bedankt alvast!
Cacaopoeder en cacaoboter mag wel. ls je zoontje niet allergisch is voor soja (ik neem aan dat je dat weet?) dan mag dat er gewoon in. Let ook op wei, caseine, margarine, melkpoeder, melkeiwit, boter, (slag)room ed. Maar wat voor soort taart wordt het dan?
En hoe doe je dat bij de bijvoeding die hij nu krijgt dan? Hij is 10 maand dan let je er al op lijkt me.
Soja mag inderdaad gewoon als daar geen allergie voor is! Verder somt mijn voorgangster inderdaad de meest voorkomende dingen op. Maar wat ik wel "gek" vind, is dat je je er niet echt in verdiept. Hoe doe je dat dan met bijvoeding? Want in heel veel dingen zit melk, al dan niet onder "schuilnamen"?
[FONT="]melk, magere of droge melkbestanddelen, wei, weipoeder, lactose, melksuiker, magere of volle melkpoeder, caseïne, caseïnaat, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, melkvet, roomboter, melkzout, margarine, (slag)room, karnemelk, kaas [/FONT]
Je kunt wel rijstemelk of soja melk gebruiken en er bestaan heel veel koemelkvrije boters. Maar ik zou geen dingen toevoegen die hij nog nooit gehad heeft. Als hij bijv nog nooit ei heeft gehad, probeer dat dan eerst uit niet hij daar op gaat reageren op zijn verjaardag. Maar wat voor taart maak je? Gebruik je nu geen boter etc voor hem? Die moet dan ook KMA vrij zijn, dus die kun je gewoon gebruiken om te bakken
Wij kregen te horen een koemelkallergie en moet je koemelk vermijden. Zelf moeten ontdekken dat dat meer dingen zijn dan alleen het woordje koemelkeiwit. Zoals je kan lezen weet ik er wel wat van, want ik noem al het een en ander op. Maar ik weet ook niet alles. Zoals nu loop ik dus ergens tegen en aan ben ik dus met dit topic bezig om meer te weten te komen. Noem ik ook verdieping.. Ik heb nog nooit een taart gemaakt dus ik weet hier het fijne niet van wat ik allemaal tegen kan komen aan ingredienten. Vandaar hier mijn vraag. Misschien dat er wel een ingredient bij zit die ik toevallig nog niet kende. Dit topic is voor mij gewoon puur ff voor de zekerheid, zodat ik niks over het hoofd zie, een schuilnaam bijv. Verder wat betreft bijvoeding kopen wij dingen die duidelijk aangeven dat het gegeven kan worden bij een koemelkallergie. En als we het zelf maken, laten we veel dingen weg zoals melk, of bepaalde sauzen etc en koken we met pure ingredienten waar geen melkeiwitten in verwerkt zitten. Of mijn zoontje allergisch is voor soja weet ik niet. Hij heeft nog nooit Sojamelk, of sojameel of iets dergelijks gehad. Onze kinderarts zei namelijk dat we hem geen Soja producten als vervanging moesten geven, omdat hij daar een allergie voor kon ontwikkelen.
De taart wordt door iemand anders gebakken. Hij krijgt nu een boter die koemelkvrij is. Voor op brood dan he, gewoon zo'n kuipje is dat. Ei mag hij gewoon hoor. Of bedoelde je dat niet zo?
We hebben 5 september een afspraak bij de Kinderarts, dan wil ik nog eens wat navragen over die Soja. Hoe dat nou zit.
Soja wordt afgeraden bij kinderen onder een jaar, zeker bij KMA kinderen, maar de kans is groot dat hij het weleens gehad heeft dan in een bepaald voedingsmiddel. Bijv. brood. Eet hij koekjes? Dat kan ook. Die taart moet wel lukken dan zeker als hij ei mag! Alleen geen slagroom oid erop, weetje al wat het een beetje gaat worden?
Ja als hij ei mag dan kun je zeker een taart (laten) bakken. Je kunt ook gewoon bakken met boter die je op brood doet hoor, gewoon keer uitproberen. Je kunt bijv een cake maken en cacao poeder toevoegen als je chocolade wilt. Als kind KMA heeft dan is de kans groter dan die ook op soja gaat reageren, daarom raden Ze t eerste jaar dit af omdat de eiwitten sterk op elkaar lijken.