kerstnacht zijn er nog mensen die dat doen ?

Discussie in 'De lounge' gestart door nelly87, 24 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelly87

nelly87 Actief lid

27 aug 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    als ik bij me vrienden kijk doet niemand dat is dat iets van vroeger ?

bij ons hebben we kerstnacht vannacht

wij gaan rond 11 uur naar de kerstmis in de kerk en daarnaar gaan we eten en dan de kadootjes .
    zijn er nog mensen die dat doen ??

2. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik! Ik zing in een koor en moet vanavond zingen! Heel sfeervol!

3. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Ik zou elk jaar naar zo;n mis toe, lijkt me leuk om eens mee te maken, maar ook dit jaar zit het er niet in, met 3 zieke kids! Ik ga lekker met me mannetje voor all you need is love zitten onze eigen kerstavond hihi......

4. Maia

Maia Niet meer actief

normaal ga ik wel elk jaar, dit jaar even niet. we doen het dan niet met cadeau's ofzo erna, alleen naar de kerk en dan samenkomen met familie maar wij slaan dit jaar dus even over.

5. Within

Within Niet meer actief

Hier is een nacht tocht.. Voor de rest word er weinig aan gedaan in het dorp. Lijkt me wel heel gezellig!

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kerstmis is een katholiek gebruik toch? Bij ons is 't 1e kerst kerk in de ochtend, dan lekker koffie en kadootjes.

7. Jel

Jel Niet meer actief

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje schijnheilig vind als mensen alleen maar met kerst in de kerk komen. Nu weet ik natuurlijk niet of mensen die in dit topic reageren normaal ook al kerkelijk zijn. Maar vind het altijd wel een beetje apart...

Zelf ben ik wel gelovig en ook kerkelijk maar we blijven met kerstavond (vanavond dus) thuis, omdat we nu een baby hebben en word het toch moeilijker. Morgenochtend gaan we wel naar de ochtend dienst van een uurtje.

8. nelly87

nelly87 Actief lid

27 aug 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ga niet alleen met kerst naar de kerk , maar het is ook niet zo dat ik er elke week zit , dus echt schijnheilig vind ik het niet .

9. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Toen ik nog thuis woonde deden we dat ieder jaar maar met de kids is dat nu geen doen, ik ga niet met die kids om 11 uur lopen zeulen. Misschien als ze straks wat ouder zijn dat we het doen maar nu nog even niet.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ook ik ga niet elke week, maar wel met enige regelmaat naar de kerk, ik ben ook acoliet namens onze kerk in het ziekenhuis, daar breng ik een keer in de maand de hostie naar de patienten.

En ja vanavond ga ik met mijn oudste zoon, man blijft met de 2 kleintjes thuis. Schoonouders en oom gaan mee en ik wil even zo mijn vriendin vragen. Zij is alleen Ned Hervormd maar wil nooit alleen naar de kerk, dus gaat ze soms met ons mee

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij gaan straks naar de gezinsmis in de katholieke kerk...en dan te bedenken dat we islamitisch zijn! Wij vinden het belangrijk om onze kinderen over meerdere geloven te leren en daarnaast ben en blijf ik een NLdse en onze kinderen dus ook en vind ik dat we ook aan de Nederlandse culturele gebruiken moeten doen.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.047
    2.184
    113
    Brabant
    Hier is er wel een kerstavonddienst in onze kerk, maar eigenlijk gaan we nooit. Voor de kids is het te laat.

Morgenochtend staan we paraat hoor:)

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

net vriendin gebeld, zij en haar moeder gaan mee, wij gaan dus met een grote groep naar de nachtmis :D

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Kijk dit vind ik dus positief multicultureel, ook ik ben wel eens met de oudste naar de moskee geweest en hij komt met zijn vader ook wel in de synagoge (ex zijn vriendin is een joodse), zo krijgen ze van alles wat mee.

15. nelly87

nelly87 Actief lid

27 aug 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL

daar heb ik heel veel respect voor

16. Emmaleigh

Emmaleigh Actief lid

20 dec 2012
    105
    0
    0
    Wij wonen sinds kort in een heel klein dorpje met een kleine kerkje en het schijnt altijd erg gezellig te zijn met kerst dus wij gaan zeker even langs. Meestal gaan we naar een kerk in een andere gemeente (waar we ook getrouwd zijn) maar de eigen dominee is morgen ochtend, niet vanavond. Morgen ochtend hebben we het erg druk dus daarom gaan we liever vanavond.

Het schijnt echt heel erg leuk te zijn bij het kleine kerkje hier. Eerst is er een korte optocht voor de kinderen met herders en echte schaapjes die op weg gaan naar de kerststal bij de kerk. Daarna zingt er een mannenkoor en aansluitend is de kerkdienst. Na afloop van de dienst is er nog warme chocolade melk en glühwein op het kerkplein waar ze vuur korven en kerst decoratie hebben staan dus ik ben erg benieuwd.

Vind het alleen wel jammer dat er hier weer gelijk de discussie ontstaat dat als je normaal niet naar de kerk gaat het vreemd is als je met kerst wel gaat. Mijn schoon zusje noemt je dan een 'hobby Christen'. Waar slaat dat toch op? Waarom die onenigheid tussen gelovigen? Wat maakt het nou uit of iemand wel of niet naar de kerk gaat elke zondag? Het gaat er om dat we samen komen om de geboorte van Jezus te vieren. En of men nou elke zondag de behoefte heeft om dicht bij God te zijn of een keer per jaar maakt helemaal niks uit.

17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Synagoge zijn we inderdaad ook wel eens geweest.
    Maar moet zeggen dat wij daarin ook best vrij zijn hoor.
    We vinden het juist geweldig dat we onze kinderen al het mooie van 2culturen kunnen mee geven. Onze dochter zingt al sinds sinterklaas weg is kerstliedjes en praat over niks anders dan Jezus, Jozef en Maria ( zit ook op een katholieke school) wij vinden dat alleen maar geweldig!

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja hier ook Kerstmis en daarna eten. Geen cadeautjes

Maar nu we kinderen hebben gaat er altijd maar 1 van ons.

19. nelly87

nelly87 Actief lid

27 aug 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL

ooh dat klinkt indd heel gezellig

en indd ik snap dat ook niet waarom er dan commetaar gemaakt moet worden . maar je hebt gelijk

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ook ik ben een groot voorstander van om kinderen ook over andere geloven te vertellen en indien het kan mee te vieren, ik woon nu in Twente maar kom van oorsprong uit Rotterdam, ik heb vroeger bij mijn vriendin vaak als kind het suikerfeest meegevierd, en vond dat altijd geweldig (en lekker ;)) en zij vierde vaak kerst bij ons.

Deel Deze Pagina