vissen kenners even jullie hulp.

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb dus sinds gister 2 vissen deze hebben een ruime bak en plant in het water ook hebben de een neutraliseer steen en zuurstof steen

maar de vissen blijven boven komen om lucht(?) te happen. hoe kan dit?? wat doe ik verkeerd?

2. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Waarschijnlijk toch iets mis met de waterwaardes.. heb je een pomp in de bak?
    En zijn de vissen direct in de bak gegaan nadat de bak gevuld is?

3. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    misschien hebben ze honger? of zeg ik nu iets heel stoms :)

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee geen pomp is een open bak en door de oxidator niet nodig eigenlijk.
    het water heeft eerst gestaan een halfve dag daarna hebben de vissen 20 min in de zak gezeten in de water telkens een klein beetje water erbij en nar 30 min in de bak gelaten.

amders ga ik morgen ochtend gelijk het water eerst koken en dan in de bak??? dat het sterieler word?

5. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Nee hoor, vissen hebben geen steriel water nodig :) in tegendeel zelfs.
    Je kan eventueel een kwart van het water vervangen (met gewoon kraanwater) kijken hoe het dan gaat.
    Als het beter gaat een groter deel vervangen.
    Die neutralisator steen en zuurstof steen ed.. zijn die ook in verhouding met de bak?
    En hoe groot is het bakje ?

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Nee koken lijkt me niet nodig

Maar is de bak helemaal open van boven?
    Als hij dicht is moet je het deksel eraf halen.

7. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Je waardes eff meten misschien is je nitraat te hoog.. Dan gaan vissen namelijk vaak naar lucht happen.

8. LittleMonsters

En niet meer dan 20 % verversen.

9. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    idd een deel water vervangen, als ze hier naar boven komen te happen dan vervang ik een deel water en dan is het weer goed.

10. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik neem even aan dat je gewoon kraanwater hebt gebruikt.
    Dan kun je geen nitraat hebben, want daar mag natuurlijk geen hoog nitraatgehalte in zitten. (anders moet je toch echt even bellen met de waterleverancier.)
    Nitraat krijg je door vervuiling (vissenpoep), maar daar kun je na 1 dag echt nog geen last van hebben. Ph waarde moet ook goed zijn in kraanwater, dus ook dat kan het niet zijn.
    Ook een deel water vervangen heeft geen zin, want dit water zit er pas net in en je heb een zuurstofsteen, dus er zou zuurstof in het water moeten zitten.
    In iedergeval geen steriel water in de bak gooien, maar dat had je hierboven ook al gelezen.
    Hebben ze echt geen honger???
    En misschien is het stress vanwege het reizen, andere omgeving, ander water enz....
    Soms kunnen vissen daar ook zo op reageren.

Ik wil alleen nog wel even weten wat je verstaat onder een neutaliseer steen. Heb namelijk geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

die neutraliseer steen is op het water te neutraliseren om zo de beste kwaliteit aan water te krijgen (volgens die verkoper bij de vishandel)

honger is het niet daar had ik al voor gekeken.

die stenen zijn in verhouding tot de bak ook daar hadden we voor gekeken ;)

ik heb een gaas deksel van fijn mazig gaas.

de bak is 12 liter voor 2 kleine goudvissen

heeft water vervangen ook zin als het er pas een dag in zit??

12. LittleMonsters

#12 LittleMonsters, 18 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2012
    ik kraanwater zit ook nitraat de grenswaarde ligt op 50mg per liter drinkwater voor ons is dat niet schadelijk nee bij er zijn een aantal delen van nederland die een hoge nitraat waarde hebben maar in de meeste delen van nederland ziet er ongeveer 25mg per liter drinkewater een nitraat gehalte in een aquarium mag tussen de 5-10 mg/l zitten.

wij gebruiken voor ons aquarium osmose water en daaraan toe voegen wij zout ( wij hebben dan een zoutwateraqua) omdat er in kraanwater gewoon te veel troep zit.

Hetzelfde geld voor de ph. De ph waarde in water zit tussen de 7 8 en een aqua loopt lekker op een ph waarde van 7,5

13. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Maar goudvissen doen toch altijd zo happen boven water en wat is vaak ?

14. GwoonAn

GwoonAn Fanatiek lid

1 okt 2006
    3.040
    51
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NH
    #14 GwoonAn, 18 jan 2012
    Laatst bewerkt: 18 jan 2012
    Heb je een aquarium met filtersysteem?

Hoelang heb je, je aquarium kant en klaar met water en alles laten staan?

wij hebben een jewel rekord 800 en daar gaat 120 liter in, dus weet wel wat van aquariums ;)

als je een gewonen aquarium heb moet je die zoiezo tot 2/3 weken rustig laten staan omdat er bacteriëen in moeten vormen (gaat allemaal vanzelf ) dus geen vissen in doen.
    Omdat inderdaad er ongeveer na een week een nitraatpiek komt waar je vissen van dood gaan!
    het duurt even om alles uit je bak te krijgen als je geen filtersysteem hebt.

met filtersysteem heb je speciale "sponsen" filters dus, die er in gaan
    eentje zorgt voor dat de nitraat er gelijk uit word geflitterd en de andere voor het vuil.

Ik weet dat goudvissen inderdaad altijd naar boven gaan om zo nu en dan een hapje lucht te happen :p
    ik heb een tropiese aquarium dus warm water vissen
    bij een goudvis moet je tempratuur minimaal 20 graden zijn.
    mischien is dat ook nog een optie waarom ze raar gedrag vertonen?

15. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Wat kraanwater betreft heb je wat de waardes betreft gelijk, maar een aquarium mag veel meer nitraat bevatten dan wat jij hier beschrijft. Ik zal weer even een linkje plaatsen voor de duidelijkheid.

nitraat/nitriet (wel bij nitraat kijken en niet naar nitriet)

En kraanwater heeft een prima ph waarde idd tussen de 7 en 8 en een aquarium draait prima op alles wat rond e 7,5 zit. Ook hier dus geen probleem. PH waardes verschillen ook over de dag.
    Daarnaast praten we hier over goudvissen, geen tropisch gevallen die erg gevoelig zijn, maar gewoon een oersterke normale goudvis. Die staan er juist om bekend heel veel te kunnen hebben en niet zo maar om te kukkelen bij een verkeerde waterwaarde.

Maar tot zover dit verhaal, nu even weer terug naar TS.

Je hebt het over een neutaliseer steen en daar ben ik persoonlijk altijd erg huiverig voor. Waarom zou je iets gaan neutraliseren wat al goed is namelijk. Misschien kun je even kijken hoe het gaat als je deze steen eruit haalt.

Toch denk ik aan stress, dat is de meest logische oplossing. Gewoon even aankijken, meestal gaat het snel beter. (1 of 2 dagen.)

16. GwoonAn

GwoonAn Fanatiek lid

1 okt 2006
    3.040
    51
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NH
    Er komt altijd een nitraat piek in aquariums. d.m.v kraanwater en niet het geduldt hebben zo'n 2/3 weken te wachten.
    Dat is ook de dood oorzaak van vissen meestal. ;)

17. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    ;)
    Heel veel mensen halen nitraat en nitriet door elkaar. Door nitraat gaan je vissen meestal niet dood, door nitriet kan dat wel.
    Maar daar ga ik verder niet op in, want dat is hier niet aan de orde. Het is kraanwater van gisteren en de vissen zijn er gisteren ook pas ingegaan, dus dat kan het probleem gewoonweg nog niet zijn. Dan kunnen we daar wel over gaan discusseren, maar daar is TS niet mee geholpen.;)

18. LittleMonsters

Heb eff keken in me testlapje bij een waarde van boven de 15 vinden vissen het niet lekker hoor ;)

19. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Je hebt waarschijnlijk van dat voer dat eruit ziet als schilvers, dat blijft vaak drijven, als een vis dan hapt, pakt ie ook lucht mee. Hij zit dus nu vol lucht. wachten tot ie windjes laat en morgen parel kopen, dat is voer dat zinkt, vaak eten ze t onderweg al op, niet teveel geven want anders gaat t op de bodem rotten en gaat de waterkwaliteit snel achteruit.
    Bij mijn vissen werkte t altijd zo. Btw uiteindelijk werden ze er handtam van en wachten ze tot ik 3 a 4 parels gaf, langzaam zodat ze een voor een op aten, ik geef liever 2x daags kleine porties dan alles ineen.

20. GwoonAn

GwoonAn Fanatiek lid

1 okt 2006
    3.040
    51
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NH
    klopt je hebt hellemaal gelijkt! haha nitraat en nitriet lijkt erg op elkaar :p
    Maar nitriet idd.
    ben al stil :D

Deel Deze Pagina