Hoi hoi, Even een beetje vooruitleg bij mijn verhaal. We hebben 2 iui's gehad in het verleden. Om meerdere redenen moesten we daarmee stoppen nu 1 jaar later spontaan zwanger geworden. En omdat onze eigen huisarts met vakantie is bij de vervangende huisarts geweest. Die heeft even een echo (uitwendig) gedaan. Maar goed nu komt het omdat ik pcos heb hebben we geen idee hoe lang ik precies zwanger ben. Nu zouden we moeten wachten op de huisarts die volgende week weer terug is. En daarna door naar de verloskundige. Ik twijfel omdat ik naar mijn idee gewoon contact op kan nemen het ziekenhuis. Wat zouden jullie doen?
hi, I hope it is ok if I write in English. You do NOT need to wait for your huisarts to get an appointment with the verloskundige, also because you have PCOS and don't know how far along you are, you can make an appointment for the echo straight away (I have pcos as well and due to previous miscarriages and pcos could get early echo right away). So, I would call verloskundige that you would like to have (you have right to pick any) and ask them where to make an appointment for the echo. You can completely skip huisarts in this instance. Good luck! xx
Ik zou het ziekenhuis bellen waar je onder behandeling bent geweest, waarschijnlijk mag je daar een vroege echo. Anders gewoon de verloskundige bellen. Je hoeft bij zwangerschap niet naar de huisarts, die komt het vanzelf te weten.
Inderdaad, meteen ziekenhuis of anders verloskundige bellen. Huisarts heeft hier verder eigenlijk weinig mee van doen.
Ten eerste van harte gefeliciteerd met deze zwangerschap!! Welk termijn dacht de vervangende huisarts dat je was?? Ze heeft neem ik aan alles opgemeten en een schatting kunnen maken? Ik zou een verloskundige bellen en de situatie uitleggen. Als je geluk hebt kan je komen. Ik ben bang daf je na een jaar niet meer terecht kan in het ziekenhuis daar heb je een verwijzing voor nodig van de huisarts. Daarnaast hoe moeilijk ook is het misschien beter te wachten tot volgende week. Vermoedelijk zien ze dan al meer en kunnen ze een betere schatting maken. Een gyn of verloskundige heeft op zeer korte termijn (of het is spoed) ook vaak geen ruimte. Succes!!
ik zou gewoon een verloskundige bellen en uitleggen dat je niet weet hoe lang je zwanger bent. Hoeft niet via de huisarts
Een echte schatting heeft de huisarts niet kunnen maken. Datvis nu twee week geleden de hok is dat ik nu 8 weken ben
Je kan dan toch ook gewoon aanmelden bij een vk nu? Of begeleiden huisartsen de zwangerschap in de plaats waar je woont?
Zoals iedereen zegt, gewoon een vk bellen. Je HA heb je hiervoor helemaal niet voor nodig. Ik heb het mn HA twee keer pas laten weten toen ik het eerste trimester al gepasseerd was en dan ook alleen maar uit een soort van beleefdheid. Alleen als je medicijnen slikt ishet handig om je HA het op tijd te laten weten, zodat deze kan navragen (googelen, zucht ...) of het nog wel veilig is.
Dank voor jullie advies dames. Ik heb al even contact gehad met de Vk. Volgende week heb ik mijn eerste afspraak.
Ik wist ook niet hoe ver ik al was, verloskundige gebeld en die heeft dezelfde week nog een afspraak voor een echo kunnen regelen. Die spoed was meer omdat ik al 2 maanden niet meer menstrueerde voordat we er achter kwamen. was toen ook eerst naar de ha geweest en die vertelde dat ze niets kon doen en dat ik beter naar verloskundige kon gaan.