Hai allemaal, Gisteren hebben wij de 20-wekenecho gehad. Alles leek helemaal in orde, behalve dat het kindje aan de kleine kant is. Qua termijn was ik gisteren 20+3 en bij alles werd 19+4 of 19+5 gemeten, behalve bij de buik, 20+1 geloof ik. Over twee weken terug voor een groei-echo. In eerste instantie maakte ik me niet zo zorgen. Onze dochter was bij haar geboorte met 2900 gram en 47 cm ook niet groot maar prima gezond, ik ben zelf 'maar' 1.63m Aan de andere kant, ze laten ons niet voor niets terugkomen voor een groeiecho. Bovendien heb ik nogal wat stress gehad de laatste tijd, waar ik me nu dus schuldig over voel. En zo ga ik me nu dus langzaam aan wel zorgen maken... Herkenbaar?
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Heb hier geen ervaring mee, maar ze laten je denk ik voor de zekerheid terugkomen om het te monitoren. Het zijn ook maar enkele dagen verschil dus heel ernstig lijkt het me niet. En je hoeft pas over 2wk terug te komen dus als ze vermoeden dat het heel erg is hadden ze je wel eerder ingepland. Maar je zou even je vk kunnen bellen misschien kan zij je gerust stellen. Succes ermee
Hier kwam met de 20 weken echo ook naar voren dat ze kleiner is. Volgens mij werd het termijn zelfs op 18.3 berekend. Hier hebben we echter niets over gehoord, behalve ons geen zorgen te maken omdat we zelf ook niet groot zijn. Nu loopt ze nog steeds die anderhalve a 2 weken achter. Maar blijft wel op dezelfde lijn groeien. Hier krijg ik trouwens elke 3 weken een echo wegens medicatie gebruik.
ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet echt schrik van de metingen hoor, vind persoonlijk nou niet dat dit echt té klein is, maar vind het wel goed dat je terug mag voor groei echo's maar ik vind wel dat ze jou gewoon gerust hadden kunnen stellen met deze metingen, ik denk namelijk dat ze gezien jou eerste kindje ook een lichtgewichtje was ze je nu beter in de gaten houden en de kleine ook, maar inderdaad hoef je nu geen 10 ponder te verwachten.
Dank voor jullie reacties Mijn gedachten gaan ook eigenlijk beide kanten op. Het is minder dan een week 'achter', dus ja, hoe erg kan dat zijn. Aan de andere kant, onze dochter die ook klein van stuk is (nog steeds) was met de 20-wekenecho niet te klein. Nu zijn mijn man en ik allebei niet groot, mijn moeder haalt de 1.60m niet en ook mijn schoonouders zijn niet lang. Dus ja, misschien hoort het er bij ons ook wel gewoon een beetje bij. Aan de andere kant, heb ik wel wat stress gehad... Ze zullen ook wel willen vergelijken, hoe het kindje groeit in 2 weken tijd. Op z'n tijd een groei-echt zou ik ook helemaal niet erg vinden. Ik zou het wel jammer vinden als we naar de gynaecoloog moesten...
Mijn Gyn gaf aan dat per onderdeel wat er gemeten wordt een marge wordt aangehouden van 2 weken. Dus bij 20 weken telt alles wat gemeten wordt van 18 tot 22 weken binnen de norm. Ik schrik dan ook totaal niet van de metingen die jij noemt. Die heb ik ook gehad. Het buikje lag dan bijv een week voor en het hoofdje een dikke week achter. De keer erna was het buikje nog maar 3 dagen voor en het hoofdje precies op schema. Lekker laten gaan en geniet ervan dat je al zo gauw weer een echo mag
2900 gram een lichtgewicht??? Dat ligt er ook helemaal aan met eelke termijn ze geboren is. Met 37 wkn is 2900 absoluut geen lichtgewicht. Met 42 wkn weer wel. Mijn dochter kwam met 37+5 en woog 2285 gram. Dat is pas lichtgewicht.
Mijn dochter liep 2 weken achter op de groei en woog 2574 bij de geboorte met 38.5. Ik ben zelf ooi 1.64. En mijn dochter heeft de schade ingehaald. Kerngezond goed gewicht, meid ik zou me echt geen zorgen maken, als het zijn eigen lijntje groeit is t goed toch
Ik weet niet of ze geschat gewicht heeft genoemd maar ons meisje was met 21 weken geschat op 336 gram. Ze had een achterstand van ongeveer 2-3 weken aan het einde. Geboren met 36+4 en woog 2200 gram.
Mijn zoontje was met bijna 21 weken 277 gram , kwam ook steeds iets te klein uit. Vooral zijn benen waren echt te kort. Toch was er geen reden voor paniek , hij viel binnen de marges. Met 28 , 32 , 34 weken groei echo's. Geboren met 39.6 en 3376 dus keurig. Wel was hij heel iel en smal , ze hebben hem om 2 weegschalen gewogen geloofde niet dat hij zo "zwaar" was. En ja hij had echt hele korte beentjes net als mama. Hij is trouwens nog smal en nu ook vrij licht (9 kilo ruim 13 maanden). Maar papa is ook heel smal en fijntjes.
ik schrik er ook niet van. Ik loop achter nu bij 37 weken 2300 gram. Vanaf ca 24 weken lopen wij achter op groei. Op een gegeven moment zelfs richting 2-3 weken. Placenta en navelstreng etc in orde. Ik en mijn vriend zijn ook niet groot. Dar houden ze het nu op. Een genetisch klein kind. Belangrijk is dat de baby wel zijn eigen groeicurve aan houdt
Bedenk ook dat echo's niet heel nauwkeurig zijn. Wij hadden bij de 20 weken echo zo'n enorme groeiachterstand bij de buik en een dusdanig inactieve baby dat we "de medische molen" in geslingerd werden vanwege verdenkingen van een genetische afwijking. Eerste stop: medische echo. Bleek er niks aan de hand te zijn. Kerngezond kindje, alle metingen klopten met het termijn en baby bewoog naar hartelust. Al die paniek om niks.
Hier liep ze 2-3 weken achter steeds. Ze zou de 6 pond niet halen. Ze woog 3425 gram maar was gewoon kort (47/48 cm)
Dank voor de lieve en geruststellende reacties. M'n eerste gevoel was ook: 't zal wel meevallen. Maar later thuis ga je dan toch piekeren hè? Er is geen indicatiegegeven voor wat betreft gewicht, dus dat kan ik niet vergelijken. Iemand vroeg met welke termijn onze dochter geboren is, dat was met 40+4. En zij was toen 2900 gram en 47 cm. Dus wel aan de kleine kant, maar niet opmerkelijk. Ik ga proberen zo rustig mogelijk de groei-echo van volgende week af te wachten
Die groeimetingen worden zo over 1 kam geschoren, terwijl als je zou kijken naar de achtergrond van de a.s. ouders er helemaal niets aan de hand is. Vaak is het idd zo als jullie zelf niet heel groot zijn dat t kindje dan ook niet heel groot is. Gewoon normaal voor ieders doen. Bij mij is t juist andersom; wij zijn beiden best lang en onze dochter woog 4140gr en 53cm bij 39.5w. Nu zwanger van de 2e en continue weer de 'angsten' van de verloskundigen e.d. aan moeten horen omdat t kindje voorloopt op groei. Daarbij horen ook de extra onderzoeken (tot vervelend aan toe) die dus gewoon goed zijn en nergens op slaan. Elk kindje heeft zn eigen groeisnelheid en dit verschilt weer per controle maar ik vind dat anno 2015 er wel wat meer gekeken mag worden naar het totale plaatje ipv ouders angst in te boezemen wat 9 van de 10x nergens op slaat. Sorry voor t lange verhaal
Ik begrijp je frustratie helemaal, xx Pip. En dat is het ook hè, als je er zelf logisch over gaat nadenken, is het vaak prima te verklaren. Goede zwangerschap gewenst!
Gelukkig een goede echo gehad deze week. Baby'tje nog steeds klein, maar goed meegegroeid de afgelopen twee weken. Geen reden voor zorgen en vooralsnog geen verdere echo's.