Gisteren had ik in het ziekenhuis een groeiecho. Nu is het buikje te groot en valt buiten de curve. Om suiker uit te sluiten willen ze dat ik een Suikertest doe. Waar ik tegenaan loop, deze test heb ik met circa 26 weken al gedaan waarbij alles in orde was. Ook had ik grote moeite met de test zelf. Morgen ben ik 36 weken en ik word sowieso ingeleid met 39 weken. Is dit dan geen onzin om het nu nog opnieuw te doen? Wat zouden jullie doen?
Is geen onzin,en zeker laten doen.Dat hij 10 weken terug goed was,betekend niet dat dat nu nog zo is.Zwangerschapsdiabetes kan heel gevaarlijk zijn voor je kindje,zeker als het onbehandeld is en blijft.
Het is ook belangrijk voor het ziekenhuis om te weten. Sommige dingen kunnen dan anders gaan. Zoals je eigen suiker spiegel tijdens de bevalling. Ook word je kindje dan getest op suiker waarde. Behoefte aan drinken is groter van het kindje. Etcetera...
Toevallig ben ik vandaag ook een extra suikertest aan het doen vanwege een grote baby. Ik ben nu 36,2 weken. Ik moet alleen een glucose dagcurve doen ipv dat vieze drankje met 24 weken. De verloskundige gaf aan dat met deze termijn het suikerdrankje geen goede indicatie meer gaf. Dus vandaag 4x thuis in mijn vinger prikken met een apparaatje. Tot nu toe alles mooi binnen de referentiewaarden. De verloskundige gaf bij mij aan dat als er wel iets kwam, dat ze het kindje misschien met 38 weken al gingen halen. Daarnaast moet het kindje dan na de geboorte in de gaten gehouden worden of hij zelf zijn glucose op peil kan houden. Maar in mijn geval lijkt het vooral genetisch en niet gerelateerd aan zwangerschapsdiabetes. Ik vind het testen in ieder geval reuze meevallen en zou het zeker gewoon doen. Beter zeker weten dan straks een risico lopen, was mijn idee.
same here... ik heb ook met 24 weken een gtt gedaan, en met 28 weken wilde ze m me weer laten doen omdat baby idd groot is... (zelfde als bij jou) ik heb toen min of meer gesmeekt om een andere test aangezien ik gewoon weet dat ik grote kinderen maak (vorige was ook groot en geen suiker) dus heb alleen een bloedtest laten doen waarin ze ook konden kijken of mn suikerwaarde de afgelopen 3 maanden gek was gaan doen... gelukkig waren alle waardes goed en hoef ik vooralsnog de gtt niet... maar dinsdag (met 30 weken) weer een groeiecho... ben bang als de beeb dan nog zo groot is ze me toch ook weer dat vieze testje willen laten doen... vraag om een andere test en anders... zekere voor onzekere en slikken maar sterkte!
Oke, dat is allemaal wel overtuigend. Ik ga ze vandaag bellen om te vragen of er ook een andere test is en anders dan maar morgen die vreselijke suikertest nog een keer doen. Bedankt!!