Enkele arterie (navelstreng met 2 vaten ipv 3)?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mirella28, 10 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Hallo ik heb een vraag naar aanleiding van mijn 20 wk screeningsecho uitslag.

We kregen na 5 weken te horen tijdens een controle bij de VK dat er een afwijking was gevonden: de navelstreng heeft een enkele arterie.
    Ze legden uit dat dat betekend dat de navelstreng in plaats van 3 vaten maar 2 vaten heeft.

Ze hadden dit niet gemeld tijdens de echo (die door een andere vk werd gedaan) omdat het niet als heel ernstig wordt gezien. Maar ze vertelde ons nu dat er dan na de geboorte de baby extra wordt nagekeken door de kinderarts.

Wij vroegen toen wat het ergste gevolg zou kunnen zijn van die 2 vaten en toen zei ze een nierafwijking. Verder wist ze ons niet zo veel te vertellen, ze is natuurlijk geen dokter, maar onze fanatasie slaat nu wel een beetje op hol als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ben nu op zoek naar meer informatie hierover. Misschien dat ik dat ook hier kan vinden?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mirella,

het kan inderdaad zijn dat er een nierafwijking aan ten grondslag ligt. Soms gaan twee vaten in de navelstreng (ipv de normale 3) gepaard met een afwijking, maar in de meeste gevallen is er niets aan de hand en is het een toevalstreffer. Maar voor de zekerheid willen ze altijd wel even de kinderarts laten kijken na de geboorte.

Groetjes Brigitte

3. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Hallo Brigitte,

Ik heb inmiddels gesproken met de vk die de betreffende echo had gedaan en die zei dat aangezien de foto's van de nieren en het hart er goed uit zagen we ons niet druk hoeven te maken.

Ook inderdaad omdat het dus niet zo zeldzaam is en dat er veel gezonde baby's mee worden geboren.

Bedankt.

Groeten Mirella

Deel Deze Pagina