Heb vanmiddag dus de 20 weken echo gehad en ben behoorlijk in de war. Het hoofdje van oor tot oor was te smal en de schedel liep ook een week achter. Ook heb ik ineens een placenta die tegen de baarmoedermond aankomt, terwijl dit eerst niet het geval was. Ik heb best veel echo's gehad inmiddels, dus dit was nieuw voor me. Ik was er niet gerust op maar de echoscopiste feliciteerde me bij het weggaan dat alles er goed uitzag. Spreek ik de vk vanmiddag en die vertelt me dat de BPD waarde(?) P1,5 is en dat ze me moet doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een GUO. De schedel was echt te smal. Ik snap het niet. Vind ik het wel slordig dat de echocopiste me zo in verwarring brengt. Morgen wordt ik gebeld wanneer ik terecht kan. Heeft iemand ervaring met 1 van deze dingen? En is het normaal dat een hoofdje op 18 weken meet en de beentjes op 20 weken? Hoe gaat dat eigenlijk met die groei? En de placenta? Verschuift die af en toe, dat deze nu ineens laag ligt?
Ik heb geen ervaring met een smal hoofdje. Maar hier hebbem de bemen alrijd voorgelegen op termijn. Hoofdje en buikje waren altijd rond termijn en dan liepen de beetje altijd 1,5 tot 2 weken voor. Hoop voor je dat je snel meer duidelijkheid hebt. En dat het hoofdje straks een groeispurtje maakt.
Ik weet niet of het normaal is, maar beter extra gecheckt dan niet, toch? Bij mijn zoontje liep het hoofd juist 2 weken voor op de buik en benen (boven de p95 lijn), maar was geen reden om verdere controles te doen. Misschien is het net op de grens, als de echoscopische een andere mening heeft dan de vk? De placenta kan ik je niet mee helpen, het enige wat ik weet is dat de placenta verder in de zwangerschap vaak omhoogkruipt. Ik hoop dat ze je gerust kunnen stellen met de guo. Succes!
Placenta bij 20 wk voor de uitgang zegt nog niks. Dat kan later helemaal omhoog zijn omdat je baarmoeder nog enorm groeit en de placenta dan mee naar boven neemt. Hoofdje te smal heb ik geen ervaring mee. Wel een hoofdje dat al vanaf de 20 weken echo een week voor loopt op groei maar dat was prima in orde. Daar heb ik me wel zorgen om gemaakt omdat dat het eerste was dat ze zei toen het echo-apparaat aanging: 'zooo, die heeft wel echt een groter hoofd dan gemiddeld'. Soms brengen ze de dingen ongelukkig en soms zijn de echoscopiste en VK tegenstrijdig met elkaar, de één maakt zich wel druk en de ander weer niet. Ik zou het vervolgonderzoek even afwachten, misschien ben je wel helemaal gerust. Altijd goed dat ze je bij twijfel even doorsturen, hoeft uiteindelijk verder niets negatiefs te betekenen. Toch is die onzekerheid wel vervelend!
Bij mijn beide kids was de hoofdomtrek kleiner. Niet zo klein dat het zorgelijk was, maar gewoon kleiner (zal vanavond eens kijken wat de p waarde was). Ik zou proberen me nog niet al te druk te maken, hoewel dat natuurlijk makkelijker is gezegd dan gedaan!
Hier ook zwanger van kindje met klein hoofdje, valt onder de waardes. Ik loop al in zks, en daar maken ze zich er niet heel druk om zolang buikje maar wel op bepaalde lijn blijft lopen. Zelf hebben we beide ook geen groot hoofd, dus dat zal ook schelen. Hopelijk hebben jullie straks goede uitslag bij de guo.
Ik heb geen ervaring met een klein hoofdje. Wel met een placenta preavia marginalis. In ruim 90% van de gevallen trekt die later weer omhoog en kun je gewoon natuurlijk bevallen. Dit is bij mij ook gebeurd, bij 32 weken lag hij alweer 8 cm boven de uitgang. Tussendoor heel licht bloedverlies gehad, maar dat kon gelukkig geen kwaad.
Dankjewel voor de reacties. Om de placenta zal ik me dan niet teveel zorgen maken en hopelijk groeit deze dan mee nar boven. Mocht ik bloedverlies krijgen dan weet ik tenminste dat het daar aan zou kunnen liggen. En wat betreft het hoofdje wat achterloopt. Tja...Vandaag was ook weer wat tegenstrijdig...De ene vk zegt dat P1,5 toch wel doorverwezen moet worden en de ander vindt inderdaad de buikomtrek belangrijker. De gyn in de VU wil het afwachten en moet over twee weken weer terug voor een groeiecho en de omtrek van het hoofd. Misschien ga ik er te negatief mee om maar heb het er toch wel moeilijk mee. Voel me een beetje vreemd of zo. Ik vraag me gewoon af hoe belangrijk uiteindelijk de P waarden zijn. Want als dat toch wel erg veel zegt vind ik op de 1.5 lijn wel ernstig klinken...En ik weet dat metingen steeds verschillend kunnen zijn, maar dit wijkt behoorlijk af. Zucht. Bedankt iig voor het meedenken
Toevallig met deze zwangerschap met beide te maken gehad met de 20 weken echo. Placenta lag over de baarmoedermond en het hoofdje was -2 p ofzo iets, waardoor de waardes in t rood stonden. Nu met 31 weken is de placenta gewoon naar boven gegroeid en kan ik dus natuurlijk bevallen. Voor t hoofdje heb ik bij de VK met 28weken een groeiecho gehad, hierop was te zien dat t hoofdje ruim onder de curve zat, en de rest gemiddeld (bovenbeen en buik)toen doorgestuurd naar ziekenhuis waar ze een echo deden met dezelfde bevindingen 2 weken later weer een echo om te kijken of haar hoofdje meegroeide in haar eigen curve. Dat deed ze helaas niet helemaal goed. Dus heb ik afgelopen woensdag een echo gehad in het EMC waar ze haar hebben nagekeken op afwijkingen ed. Dit was gelukkig niet het geval, ze heeft gewoon een heeeel klein hoofd, wat ook genetisch bepaald is, allebei mijn andere kids hadden ook een klein hoofd en mijn nichtje, dochter van mijn zusje ook. Alleen vielen die van hen net binnen of net onder de curve, terwijl deze baby er een flink eind onder zit. Volgens de artsen in t ziekenhuis is een klein hoofd eigenlijk altijd genetisch bepaald.
Oh wat fijn dat je reageert Kyara. Dat stelt me dan wel gerust... Wat fijn dat er niets aan de hand is! Ja ik kreeg ook te horen dat het hoogstwaarschijnijk familiar is. Ik schrok denk ik toch van de reactie van de vk, die p1,5 echt wilde doorverwijzen. Ik wist tot die 20 weken echo niets over die waarden namelijk. En de ene vk zegt dat klopt niet en de ander zei weer "Oh dat is lekker makkelijk voor je tijdens het bevallen'. Dus was ik even verward. Wat toevallig dat je ook meteen over de placenta vertelt. Wel erg fijn dat dat inderdaad naar boven is getrokken. Nou heeeeeeel erg bedankt voor je berichtje!
Graag gedaan, ik werd er zelf namelijk ook heel onzeker van, VK zei dat gezien mijn geschiedenis met de andere kids met kleine koppies het gewoon genetisch was. Terwijl ze in t ziekenhuis van t ergste uitgingen en echt zenuwachtig werden van die lage waardes en de lijn die ze onder de curve zat. Werd er zelf ook heel onzeker van, tvandaar dat ik je gelijk op je gemak wilde stellen.