Wel of geen combinatietest als je 28 bent?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Pipelina, Mar 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Hallo mede zwangeren

Ben van de week naar de vk geweest en kreeg ook de vraag of ik wou testen. Nou vind ik dit moeilijk. Ik ben jong 28 en hoor niet tot de risicogroep, maar door dat je die vraag krijgt wordt je wel aan het denken gezet.
    Het punt voor mij is vooral het is een risicotest en geen uitsluitende test, en pas bij een zeer hoog risico wordt er verder onderzoek gedaan en kun je dus bij een redelijk hoog risico je hele fijne zwangerschapsgevoel kwijt raken!

Wat hebben jullie gedaan en waarom? is vooral mijn vraag

Liefs Pip

Edit moderator: verplaatst naar Onderzoeken en Echo's. Wil je er op letten waar je iets plaatst?

2. Kalush

Kalush Fanatiek lid

Jan 7, 2006
    2,694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Je moet jezelf afvragen of je wil weten of je kindje 'gezond' is of niet.
    Stel dat het niet gezond is, wat doe je dan..

Ik heb er bewust niet voor gekozen, brengt alleen maar onrust, zou het kindje echt niet laten weghalen.

Hoevaak hoor je wel niet dat de testen een 'negatieve' uitslag geven en achteraf blijkt dat je kindje kern gezond is (wat een stress leverd dat op) maar andersom komt ook voor..

Denk gewoon goed na wat de gevolgen kunnen zijn en wat je met de uitslag gaat doen.

Succes!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou zeggen, bedenk eerst wat je wil doen met de uitslag.
    Stel de uitslag is anders (lees negatief/slecht/hoog risico) als je zou willen/verwacht had wat doe je dan? Laat je het kindje dan weghalen? Of niet?

Wij hebben geen testen gedaan. Waarom? Omdat we welke uitslag we ook zouden krijgen, toch onze kindjes geboren zouden laten worden.

Succes met beslissen!
    Liefs.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hihi kalush, bijna dezelfde reactie op dezelfde tijd! Jij was net een seconde eerder! :)

5. Petra83

Petra83 Bekend lid

Jan 3, 2008
    926
    1
    16
    verpleegkundige
    ik heb wel de testen laten doen. Wij hadden wel gezegd dat we de consequenties zouden volgen. Uit onze testen bleek dat we een downkindje hadden met ernstige hartafwijking dat nooit levensvatbaar zou zijn. Ik ben 'blij' dat deze testen bestaan, zo hebben we rustig afscheid kunnen nemen.
    Zowel men vriend als ik zijn amper 24, en hebben geen familiale voorgeschiedenis

6. Annika1980

Annika1980 Bekend lid

Jun 8, 2006
    676
    0
    0
    Tja, wij hebben afgelopen week dezelfde vraag gekregen bij de vk.
    Het is best lastig. Ik ben ook 28 jaar, altijd gezond geleefd enzo.
    Geen risicofactoren in onze families....
    Normaal is voor mij (als ik het goed begrepen heb) de kans 1:1300.
    Stel dat er uit komt dat de kans 1:900 is, dan is ie al verhoogd...
    Raak je dan in de stress? Ben je dan minder onbezorgd? Ga je verder onderzoeken?
    Als de kans 1:300 is, wat doe je dan? Etc.
    Je moet je dus afvragen: Wat zouden we doen bij een verhoogde kans?
    Het gaat tenslotte om een kansberekening!

Wij doen deze test niet, maar wel de uitgebreide 20-weken-echo.
    Stel dat er iets mis is met ons kindje, weet je dat toch van te voren en
    kun je je hierop instellen/ voorbereiden!

Succes met je keuze.

7. Anna1978

Anna1978 Actief lid

Oct 7, 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Ik ben 29 en heb er bewust voor gekozen de test wel te doen. Ook wij hebben geen afwijkingen en leven gezond maar het kan toch zijn dat je zwanger bent van een kindje met een handicap. Vantevoren hadden we gezegd dat wanneer er een zware afwijking werd gevonden we de zwangerschap hadden beeindigd, wat we hadden gedaan wanneer we daadwerkelijk in die situatie terecht waren gekomen is een tweede.
    Wanneer de uitslag op de test hoog is kan je kiezen voor een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie zodat ej wel zekerheid hebt.
    Gelukkig was bi mij de kans 1op13.000 voor dowm en 1 op 27.000 voor een ander chromosomenafwijking

8. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

May 22, 2007
    2,688
    4
    38
    Female
    hoewel ik dus wel geschiedenis heb met geboorteafwijkingen binnen de familie en mijn eerste zoon geboren is met een hartafwijking kiezen wij er voor om die combi test niet te doen.
    ook kregen we de vraag voor vruchtwaterpunctie en zo en ook dat doen we niet.
    enkel de 20 weken echo om te weten of ons kindje weer een hartafwijking heeft.

9. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

Oct 10, 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    wij hebben geen enkele test gedaan alleen heb ik een echo gehad met 8wkn om te zien of het hartje klopte en dat is zo!ben nu 27 wkn zwanger!verder hebben wij dus niets gedaan....
    maar het blijft een moeilijke keuze ik wil je veel suc6 wensen met je beslissing wat het ook moge worden.wij hebben ook geen 20 wkn echo gedaan,maar wij zijn volgens mij een van de weinigen die dat niet hebben gedaan.....

10. Krisstel

Krisstel Niet meer actief

Het is een keuzen die jullie alleen zelf kunnen maken...veel succes!

Wij hebben wel gekozen voor een combinatietest, omdat we graag zouden willen weten of er een verhoogde kans is zodat we daarna de keuze hadden voor een vervolgonderzoek.
    De uitslag is 1 op 5000...

11. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Wij hebben ook gekozen om geen combinatie test te laten doen.. wij wilden de zwangerschap niet afbreken mocht daar uit blijken dat we een grote kans hadden op een kindje met down, of als uit de andere testen zou blijken dat het echt down zou hebben.

De 20 weken echo hebben we wel gedaan.

Share This Page