Hallo, Ik heb eer rare vraag maar stel hem toch maar. Ik let enorm op mijn hygiëne ook met de katten. Was continu mijn handen ook als ik ze heb geaaid. Mijn handen gaan er zelfs stuk van. Nu zit ik op de bank tv te kijken en de kat te aaien. En ongemerkt zit ik vervolgens in mijn neus te peuteren. Schaam sorry. En maak ik een wondje in mijn neus. Heel dom. Nu heeft deze kat nog wel eens een beetje een vieze kont omdat hij langharig is. Raskatten zijn het. En hij wast natuurlijk ook de rest van zijn vacht. Ze komen niet buiten. Moet ik me nu zorgen maken om toxoplasmose? Of krijg je dat niet via je bloed. Mijn neus bloedde niet maar het voelt een beetje kapot. Alvast bedankt en sorry voor de rare vraag
Hoi Mammie82, nee, besmetting gaat niet via het bloed, het gaat om inname via de mond en daarna opname door de darmen. Het zou alleen kunnen als je toevallig een beetje poep aan je hand zou hebben gehad, dat toevallig ook nog besmet is met een op dat moment actieve infectie en dat dan ook nog via je neus in je darmen is gekomen. Die kans is uiterst klein, dus ik zou echt proberen me er geen zorgen over te maken. Groetjes Brigitte
Bedankt voor het antwoord. Ik blijf er wel angstig over. Is het nodig om een test te laten doen en hoe lang na besmetting is dit zinvol? Hoe lang duurt het voordat het bij de baby komt?
Goedenavond, er heeft echt geen poep aan je hand gezeten. Ten eerste had je het wel gezien als dat zo was en anders zeker geroken. Het is tenslotte gebeurt bij je neus. Dus wat Brigitte ook al zei, probeer je hierover echt geen zorgen te maken. Groetjes Monique