Hallo Ik ben nu 23 wk zwanger en vroeg me eigenlijk iets af, bij de 20 wk echo werd er gezegd dat de baby ver boven de boven grens ligt kwa groei, de vk gaf aan dat het wel een 9 a 10 ponder kon worden..... De vk heeft verder nergens over groeiechos of Suikertest gesproken, en hierdoor maak ik me eigenlijk wel zorgen over, want wat als het wel een groot kindje is?! Is het zorgwekkend voor de baby of voor mij? Etc. Etc. Mijn 1 e woog netjes 7 pond....
Volgens mij is een groei- en liggingsecho rond 30 weken normaal. Even navragen bij de vk. Geef ook aan dat je je zorgen maakt, dan kan zij die zoveel mogelijk wegnemen.
Nee, dat is niet zorgwekkend. Mijn zoontje liep 5 weken voor op groei, werd gewoon een grote jongen. Maar ik vind het op 23w nog heel vroeg om zo'n uitspraak te doen, wie weet had je kleintje net een groeispurt! Hoeveel woog hij/zij nu?
Nou dames.. ik vind dat de vk best mag aansturen op een suikertest! Ik had ook.een 9 ponder. Ik snap wat de andere dames bedoelen; het kan nog bijtrekken qua groei. Maar ik vind wel dat extra controle wenselijk is. Ik ben pas bij 41,5 wk bevallen terwijl ze n groot kindje voorspelde. Inleiden bij 38 wk had waarschijnlijk veel ellende bespaart..
het kan inderdaad net een groeispurt zijn geweest..ga er vanuit dat je binnenkort dan nog een keer een groeiecho krijgt? hier lag meneer ook weken voor op groei (wel pas met een week of 26) maar heb tot 3x toe een suikertest moeten doen! maar daar kwam steeds niks uit. @domiej: bij mij werd er ook niks gedaan terwijl ze ook een groot kind voorspelde en ik ook gezondheidsproblemen had en heb toch fijn tot 41 weken door moeten lopen. wel daardoor een nachtje in het ziekenhuis moeten doorbrengen omdat meneer zo zwaar was en dus ook zijn suiker geprikt moest worden een aantal malen maar gelukkig waren die waardes ook steeds goed en konden we snel naar huis.
Mijn meisje had ook een groeispurt tussen de 23 en 26weken, nu ligt ze weer mooi op schema, maar mijn verloskundige zei als ze met 29 weken nog zo veel voorligt kwa groei moest ik een echo laten maken en een suikertest. Gelukkig niet nodig
Een suikertest is zeker een optie, maar ze hoeft zich nog geen zorgen te maken / het kan nog alle kanten opgaan. Mijn zoontje woog 4315gram/53cm op 39 weken en heb een vlotte maar wel erg pijnlijke bevalling gehad. Maar ze hadden me daarom echt niet vroeger moeten inleiden. Bevalling duurde 3uurtjes, weeenstorm maar zonder verdoving bevallen
Bedankt voor de reacties. De vk doet haast nooit extra echo's ook niet als je je zorgen maakt dan luisteren ze alleen ff naar het hartje. Dit al een paar x meegemaakt. Maar ik moet dinsdag weer voor controle en dan ga ik zeker erop aan dringen dat ik een groeiecho wil, de vk heeft alleen naar de groeicurve gekeken dus ik weet niet hoeveel ze woog. En dit vertelde de vk tijdens de 20 wk echo en ben nu dus 3 wk verder, en enorm last van bekkeninstabiliteit dit heb ik bij de 1 e pas met wk 35 gekregen en nu al vanaf wk 17. Ws omdat ze zo groot is?!
Mijn tweede zoon was ook groter dan gemiddeld, P95 werd gezegd en schatte ook een groot kind bij de geboorte. Ik werd wel meteen doorgestuurd voor een suikertest na de 20 weken echo. Maar ik had geen suiker. Uiteindelijk vond ik het allemaal best meevallen. Hij is na 38 weken geboren en woog 3700 gram en was 52 cm.
Bij mijn 20 weken echo bleek ook dat hij groter was dan de grens van de 20 weken echo. Tegen mij is gezegd dat dit ook een groeispurt kan zijn maar ik krijg rond de 30 weken een groeiecho om te kijken of het nog zo is. Mijn zusje heeft zelf een 10 ponder en een 8 ponder gehad en daar weten ze vanaf waardoor ze mij vanaf 30 weken extra in de gaten gaan houden als het blijkt dat de kleine nog steeds groter is dan gemiddeld bij de groeiecho. Als ik jou was zou ik gewoon idd om een groei echo vragen en idd je zorgen vertellen.
Dan snap ik al helemaal niet wat je vk zegt, dat is mooi gemiddeld. Er wordt gezegd dat je bij het gewicht van 20 weken een '0' kan plaatsen en dat je dan op het gewicht uitkomt van 40 weken. Dat komt bij jouw op 3560gram wat mooi gemiddeld is toch? Heb even gekeken en ons zoontje woog 450gram.
Zo'n echo zegt ook niet altijd. Alles. Hier 20 weken echo in het academisch ziekenhuis gehad. Ook de groei echo met 30 weken. Elke keer kregen we te horen dat onze zoon een flinkerd was. Dochter was dit ook en ik was fors bezorgt omdat ik met haar erg uitgescheurd was. Dit was dus ook de reden dat de arts besloot dat ik met 38+2 dagen ingeleid zou worden. Nou alle zorgen voor niets... Onze kerel was 49 cm en 3300 gram Ik ken nog drie andere mensen in directe omgeving waar ze flink ernaast zaten met de schatting.
Ik kom net terug van de vk, de vk wilde geen echo maken omdat hij er nu niks aan kan doen, terwijl ik heb aangegeven dat ik me zorgen erover maak. Hij heeft alleen even gevoeld en ze lag boven in waar ze normaal liggen met 28 wk... Maar dit kon komen door dat het me 2 e is?!? Hij wil pas de volgende keer met 28 wk een echo en Suikertest doen als ze nog groot blijkt te zijn??
Raar dat hij geen suikertest wil doen. Je hoeft geen overgewicht of diabetis in de familie te hebben om het te kunnen krijgen. Tijdens een echo zijn er ook andere aanwijzingen op suikerziekte, zoals bijvoorbeeld heel veel vruchtwater. Misschien dat die tekenen ontbraken en dat hij het daarom niet verder laat testen. Met echo's moet je wel bedenken dat er een aardige foutmarche in kan zitten. Ik weet niet het precieze percentage. Maar ik heb veel verhalen gelezen waar ze er aardig naast zaten. Zo las ik n jaar terug dat er iemand vroeg ingeleid was omdat de baby veel te groot zou zijn. Toen de baby ter wereld kwam bleek het gewicht precies op schema te liggen. Ze zaten er gewoon meer dan een kilo naast.