verloskundige omgeving Breda/Oosterhout die geen gewicht meet?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by prulletje2, Jun 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

May 20, 2014
    4,047
    2,039
    113
    Hoi Allemaal,

Wij zijn bezig voor een eerste kindje. Ik ben me alvast aan het oriënteren op de verloskundigen in de omgeving. Maar ik vind het heel moeilijk. Je kunt aan een website natuurlijk niet zien welke goed is en welke niet. En rondvragen in mijn omgeving gaat ook niet, want dan weten ze dat we plannen hebben.
    Daarbij is er nog een ander dingetje: ik wil niet gewogen worden. (Eetstoornis verleden, waar de verloskundige niks mee te maken heeft).
    Ik lees al vaak dat er tegenwoordig lang niet meer overal gewogen wordt, omdat dat eigenlijk weinig zegt over de zwangerschap. De een komt 10 kilo aan, de ander 20. Maar bij alle verloskundigen websites in de omgeving Breda/Oosterhout (woon zelf in Lage Zwaluwe) lees ik dat er wél gewogen wordt.
    Ik weet niet of je gewoon mag zeggen dat je dat niet wil? Of dat iemand ervaringen heeft met niet-wegende praktijken in die omgeving? En verder ben ik in het algemeen wel benieuwd naar welke praktijk een fijne is in deze omgeving.
    Dankjewel!

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Ik ben tijdens mijn zwangerschap ook nooit gewogen, ik liep in het ziekenhuis bij de gyn. Nu heb ik overgewicht, dus ik weet niet of het daar aan lag.

Maar her wegens dient volgens mij wel een doel. Als het in het protocol staat, zullen ze dat ook wel doen. Anders vragen om alleen te wegen bij de eerste afspraak? Ik zou een goede verloskundige niet laten schieten alleen omdat ze weegt eigenlijk.

En anders even bellen.

3. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Ik ben nu 2x bij de verloskundige geweest en nog niet gewogen.

Maar als je je situatie aangeeft dan zal een verloskundige daar best begrip voor hebben. Zolang je goed groeit en de baby het goed doet, heeft de verloskundige misschien geen bezwaar om je niet te wegen.

4. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Ik zat bij de ooievaar, ik hoefde niet gewogen te worden..
    Zolang je dit zelf aangeeft zal er na mij weten niet moeilijk over gedaan worden..

Ik zou wel zeggen waarom je niet gewogen wilt worden, jou gezondheid gaat de verloskundige namelijk wel aan.

5. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik denk als je het aangeeft zij er wel begrip voor zullen hebben. Desnoods mocht het straks raak zijn kan je ook van te voren bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.

6. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

May 20, 2014
    4,047
    2,039
    113
    Tja, ik heb daar moeite mee als ik zo in de gaten gehouden word. Ik wil het liever zelf allemaal regelen. Helaas kan dat niet altijd, maar ik kan toch prima zwanger zijn zonder dat zij mijn gewicht opmeet lijkt me? Dat groeit heus wel door en als ik verontrustende dingen merk trek ik echt wel aan de bel.
    Ik ben bang dat er namelijk juist verkeerde dingen gaan gebeuren als mijn gewicht mee gaat spelen. Dan ben ik bang om aan te komen, ook al weet ik dat dat gebeurt als je zwanger bent, maar dan wil ik dat tot een minimum beperken en ga ik te weinig eten en dat is niet goed voor de kleine. Ik wil daar niet steeds over in de stress zitten.

7. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Ik vraag me af waarom je niet wil dat zij je gewicht nawegen?;)
    Het is juist goed dat ze je in de gaten houden.

Edit: had niet verder gelezen...ik begrijp dat het wegen gevoelig ligt bij je,ik zou wel aangeven dat je een eetstoornis gehad hebt.

8. minimuis

minimuis Fanatiek lid

Aug 17, 2007
    4,066
    5
    38
    Female
    In zevenbergen zit doortje uil hele leuke verloskundige heb haar maar een paar keer gezien omdat ik bij de gyn liep dus pas na de bevalling kennis gemaakt daar zou ik zeker aan durven te geven dat ik wegens omstandigheden niet gewogen wil worden.

Heel veel succes met zwanger worden

9. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Er wordt idd heel vaak niet meer gewogen bij de verloskundige. Hier vroegen ze bij de intake wel je startgewicht ivm berekenen van je BMI. (Ivm o.a. Je risico's op zwangerschapssuiker)

Ik zou inderdaad wanneer het zover is, gewoon bellen en direct aangeven dat je dit niet wilt (mochten ze het normaal gesproken nog wel doen). Ik zou ook de reden wel aangeven, waarom je dit liever niet wilt en wat het met je doet. Tijdens je intake gesprek bespreken ze ook je (medische) achtergrond en kun je dit dus bespreken.

10. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

De verloskundige zal je waarschijnlijk ook vragen naar eventuele eetstoornissen uit het verleden. Júist omdat het een trigger kan zijn als je straks aankomt. Zonder te wegen merk je ook wel dat je aankomt en ze willen je dan juist extra ondersteuning bieden. Ik heb het juist bespreekbaar gemaakt dat ik dat heel erg lastig vindt en ze gaf toen aan dat ze kon wegen zonder het te benoemen. Helemaal niet wegen was ook een optie. Ik heb besloten dat ik gewoon gewogen wil worden en het ook wil weten uiteindelijk en dat gaat prima nu.

Ik zou het dus zeker bespreken hoor. Als je het niet wilt zullen ze het ook niet doen. Dat kun je gewoon uitleggen en dan houden ze daar rekening mee.

11. mams1

mams1 Fanatiek lid

Oct 16, 2013
    3,121
    800
    113
    Tja. ..kweenie...vind aabkomen ook heel erg maar mede door t wegen bij de verloskundige kwam ik erachter dat ik zwangerschapsvergiftiging had zonder veel andere symptomen
    Leuk is anders maar ben erg blij achteraf dat ze er zo bovenop zat

12. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    meander op de sophiastraat in breda is een fijne verloskundig praktijk vind ik

13. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bij de onze werd ik alleen de eerste keer gewogen; daarna nooit meer.
    Zit in Etten-Leur.

14. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hier moet ik elke week op weegschaal bij gynaecoloog. Ze kunnen zo zien of je veel vocht vast houdt ed..

Zelf heb ik overgewicht en ik zeg altijd ik wil t niet weten of zien, das prima!

15. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik herken je probleem. De weegschaal is triggerend. Je kan ze vragen of zij je willen wegen en dat je het zelf niet weet. Het kan echt (ook voor je kind ivm suiker) belangrijk zijn om je gewicht te monitoren.

Je schrijft ook dat het je eerste kindje is. Ik ben nu zwanger van de 3e en heb me alle zwangerschappen schitterend gevoeld. Ik ben van nature slank (en nu zelfs iets te mager), en ben vorige keren dus ook goed aangekomen. Die kilootjes had ik keihard nodig, met de borstvoeding vloog alles er in no time af.

16. Nispie

Nispie Actief lid

May 24, 2012
    337
    0
    16
    Ik zit ook in Etten-leur (bij de eerste ook, nu 2e weer).
    Ben nog nooit gewogen daar. Bij de intake vroegen ze wel eenmaal naar mijn gewicht voor in het dossier.

Share This Page