Pop poli

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kyana36, 26 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kyana36

Kyana36 Lid

15 aug 2016
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi dames, heeft er hier iemand ervaring met de pop poli? Bij de intake bij de VK heeft ze me verwezen naar de pop poli voor een gesprek. Vooralsnog niet omdat er directe klachten zijn, maar vanwege medicijnen en een achtergrond met angstklachten. Ben benieuwd of er hier dames zijn die al in een traject zitten en hoe jullie het ervaren.

2. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik zit erin. Vanwege angsten en medische reden.
    Ik vind het erg fijn. Je krijgt veel meer tijd tijdens de consulten. Je krijgt altijd een echo. Ik wou graag eerst weten of het hartje klopte voor het gesprekje. Dat gaf mij veel angst. Dat hebben ze ook gedaan. Sinds ik de baby goed voel is dat niet nodig. Ze leggen meer uit wat ze zien en of het goed is. Gesprekje is meer tijd. Ze bespreken echt vanalles. Geen vraag is te gek.
    Daarnaast kan je gebruik maken van een psycholoog, haptonoom en wat andere mensen. Ik heb dat nauwelijks gedaan. Je bent daarin niet verplicht.
    Als ik bel voor iets en geef aan dat ik in het pop zit dan krijg je veel eerder een plekje. Ook nu ik tegen het einde zit heb ik al een paar keer gebeld vanwege lage suiker waarde of buikgriep. Het is puur voor geruststelling. Maar ook daar zijn ze voor.
    Ik heb een vaste gynaecoloog en verloskundige. Had ik bij mijn dochter minder. Dat kan ik je wel adviseren om ook te regelen.

3. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Bij een gewone vk heb je veel tijd tussen de consulten zitten en word voornamelijk je buik opgemeten en hartje beluisterd. Alleen dat idee al geeft mij angst. Bij het pop dus altijd een echo incl kijken/luisteren naar hartje.
    Afspraken met de pop duren niet heel veel weken. Als het je meer rust geeft krijg je om de 3 weken een echo. Het gaf mij te veel spanning om 4 weken of langer te moeten wachten. Ik had in het begin om de 2 weken. Later om de 3 weken en nu vanwege het einde elke week. Dat is best veel, maar geeft mij enorm veel rust.
    Ik kan het je echt aanraden. Ookal heb je nu minder klachten. Het kan zoveel rust geven.

4. Kyana36

Kyana36 Lid

15 aug 2016
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel Miekie voor jouw reactie.
    Ik ga er ook zeker naar toe, kwaad kan het sowieso niet. En wsl zal het ergens in mijn zwangerschap nog wel van pas komen dat het contact al gelegd is.

5. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ja idd. Je hoeft niet gebruik te maken van alle extra's. Maar meer tijd en gerust stellen werkt al heel goed.
    Ook heb je recht om 48 uur lang na de bevalling in het ziekenhuis te blijven zonder enige reden. Puur voor je eigen geruststelling.
    En bij een 2e kindje kom je meteen weer in het pop team. Zonder verwijzer van een vk of arts.

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn ervaring was helaas iets minder positief...

Ik was 4wk zwanger en slikte Ritalin ivm ADHD. Toen ik ontdekte dat ik zwanger was ben ik per direct gestopt ivm schadelijkheid voor de foetus. Mijn adhd-klachten werden veel erger mede door hormonen. Dus werd ik verwezen. Kon 3wk later terecht. Gyn en psychiater zaten er samen. Binnen 10min werd me antidepressiva voorgeschreven, en een klinische bevalling met 24u observatie ivm afkicken van de baby. Plus psychiatrische consulten. Het ging zo snel...voor mijn gevoel heb ik niet eens echt mijn verhaal kunnen doen.
    Ik ben flabbergasted naar huis gegaan en heb goed nagedacht. En besloten dat ik dit niet wilde. Ik was niet depressief en antidepressiva kon geen ritalin vervangen. Ik heb de psychiater geannuleerd en de medicijnen niet opgehaald.

Gaandeweg het 2e trimester vond ik een nieuwe balans en voelde ik meer rust.
    Ik heb de ritalin na de bevalling ook niet meer gestart, gaat goed nu.

Ze hadden echt beste bedoelingen, maar ze waren heel vlug in hun oordeel wat er moest gebeuren en voor mijn gevoel had ik geen zeggenschap meer.

7. Danie1991

Danie1991 Actief lid

18 aug 2014
    449
    0
    0
    ik zit wel bij de pop poli. vind 't tot nu erg fijn. ik mocht gewoon bij mn vk blijven. ga nu toch over naar de gyn ivm klachten en onrust bij mij. het word me ook vooral erg zwaar nu geestelijk met alle klachten. dus vind 't fijn dat het meteen serieus word opgepakt. ben wel bang voor een depressie, maar ze zitten er nu bovenop.

8. KleinMeisje93

KleinMeisje93 Niet meer actief

Ook ik ga waarschijnlijk naar de pop poli.
    Heb 21 december gesprek + echo in het ziekenhuis wegens mijn medicatie en depressie achtergrond,,

Ben zelf ook erg benieuwd er naar.

Heb jij ook vantevoren een formulier moeten invullen voor je er heen gaat?

waarin je moet aangeven welke medicijnen en aandoeningen ect je hebt of in de familie zit?

9. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Geen idee meer of ik een formulier in moest vullen. Wel word dat altijd besproken maar dat is bij een gewone intake ook zo.

Het fijne is dat je bij de pop ook je eigen wensen hebt. Ben nu een aantal dagen over tijd. Ik had zelf de keuze of ik al met 40 weken ingeleid wou worden. Zou bij wijze vandaag nog kunnen bellen om morgen ingeleid te willen worden zonder te veel gedoe.
    Ik wil dat niet. Pas bij 41 weken. Maar wel fijn dat die optie er is.
    In het ziekenhuis bij de bevalling en de momenten ervoot/erna heb je ook zoveel mogelijk dezelfde verlos en verpleegkundige.

10. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik ben er na mijn bevalling terecht gekomen, vanwege een milde pnd, en vanwege eerdere depressies. Ik vond het er erg prettig, goede gesprekken gehad en vooral het gevoel dat je serieus genomen werd.
    Ik gebruik nog steeds antidepressiva en ik ben nu bijna 5 weken zwanger van de tweede. Ik verwacht dat ik tijdens deze zwangerschap dan ook begeleid ga worden bij de pop poli.

11. Wensje2014

Wensje2014 Fanatiek lid

16 okt 2013
    1.325
    670
    113
    Ik heb helaas een negatieve ervaring. Bij mijn vorige zwangerschap ernaar verwezen. Volgens mij was de eerste een psychiater. Hij wilde mij namelijk aan de anti-depressiva hebben. Dat wilde ik echt niet. Ik heb nog gesprekken gehad met een hulpverlener. Na paar keer ook gestopt omdat het mij niet hielp. Ook eerste gesprek met kinderarts gehad. Daar hoefde verder niets mee, omdat ik geen medicijnen ging slikken.
    Dus meer rust en meer echo's zijn helemaal niet mijn ervaring.

Ik had wel gesprekken met iemand anders. Al voordat de verloskundige mij door stuurde. Daar heb ik wel heel veel aan gehad.

12. Kyana36

Kyana36 Lid

15 aug 2016
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hele wisselende ervaringen zie ik. Maar ik wil het wel graag proberen. De VK moest mij aanmelden en ik zal van de pop poli een oproep krijgen. De VK heeft mij wel een verwijsbrief en het intakeverslag mee gegeven, zodat ze daar wel op de hoogte zijn. Maar mss krijg ik nog wel een formulier van de pop poli als ik opgeroepen wordt.
    Ik ben heel benieuwd, hoop dat me niet te veel opgedrongen wordt, maar vooral dat ik er terecht kan als ik het nodig heb. En ik wil het ook wel graag hebben over de bevalling, mijn probleem is dat ik erg bang ben om de controle over mijn lichaam te verliezen (denk aan moeten overgeven of flauwvallen), dus hoop dat ik tijdens de bevalling niet in paniek raak. Maar daar hebben ze vast ervaring mee en kunnen ze me mss mee helpen.

Deel Deze Pagina