Zwanger en Bevallen in Duitsland

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Ashleyrachel, Apr 11, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ashleyrachel

Ashleyrachel Fanatiek lid

Aug 10, 2016
    3,292
    2,189
    113
    Female
    enschede
    hoi dames,
    Hopelijk weten jullie het antwoord op mijn vraag :)

We wonen in Duitsland, helaas net te ver van de grens dus een verloskundige die over de grens werkt is helaas geen optie :)
    23 april hebben we onze eerste afspraak staan bij de frauenarts, wat kan ik dan precies verwachten?
    En hoe verlopen doorgaans de controles in Duitsland? En de bevalling?
    Ik weet dat thuis bevallen vaak not done is in Duitsland.

En hoe zit het met kraamhulp enz?

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb een aantal jaar in DE gewoond maar mijn kids zijn wel in NL geboren maar dit is wat ik weet;

- Elke afspraak een echo
    - thuisbevalling is wat je zei not done.
    - je verblijft vaak een aantal dagen in het ziekenhuis na de bevalling
    - kraamhulp bestaat niet volgens mij

Doorgaans zien ze een zwangerschap medischer dan in NL. De meiden die ik ken vonden het minder persoonlijk maar de zorg vonden ze wel erg gied

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is in Duitsland allemaal wat "medischer" als in NL

Bij mijn tweede zwangerschap kreeg ik direct bij de eerste controle (7 weken) een echo om te zien of het op de juiste plaats zat en ook direct een uitstrijkje. Verder iedere controle een echo, iedere tweede controle werd bij mij bloed afgenomen. In een later stadium een diabetestest (meestal zo tussen 24 en 28 weken) en vanaf 28/30 weken kreeg ik wekelijks een half uur durend CTG, om het kindje goed te kunnen monitoren. Bij de nacontrole na de bevalling volgt dan wederom een uitstrijkje (verder in principe gewoon jaarlijks uitstrijkje)

Helaas bleek ik zwangerschapsdiabetes te hebben, dus kreeg ik naast de controles bij de FA nog de controles bij de internest/diabetesverpleegkundige en extra echo's bij de gynaecoloog. In het laatste stadium zat ik zeker wekelijks bij een arts

Verder is het inderdaad gebruikelijk om in een ziekenhuis te bevallen en je kraamtijd breng je ook door in het ziekenhuis (meestal zo 5 dagen wanneer je geen complicaties oid hebt) Het is wel handig om te kijken of je een Hebamme kunt vinden. Bij de meeste Hebammes kan je ook voorbereidende cursussen doen, maar ook na je bevalling om bijv je spieren weer aan te sterken. Verder is de Hebamme er om je te helpen bij de verzorging van je kindje en hij/zij doet ook wel controles enzo.

Oh ja, qua verloop van de bevalling? Ik ben ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes. Maar alles werd wel zo natuurlijk mogelijk gelaten, dus geen infusen met allerlei opwekkende middelen. Ik kreeg tabletjes die moesten zorgen voor het verweken van de baarmoedermond. Dat was bij mij verder ook wel voldoende om het laatste zetje te geven.
    Ze laten je ook liever niet al te lang over tijd lopen.

Mocht je nog vragen hebben.....

4. Ashleyrachel

Ashleyrachel Fanatiek lid

Aug 10, 2016
    3,292
    2,189
    113
    Female
    enschede
    Super heldere uitleg, merk wel dat ik het wat eng vindt :) omdat het allemaal net wat anders gaat dan in nl :)

Hopmarjanneke likes this.
  5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Ja dat kan ik me ook wel voorstellen hoor. Ik heb het allemaal maar over me heen laten komen ;)

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,610
    2,404
    113
    Ik heb geen ervaring met bevallen in Duitsland maar als ik bovenstaande toelichting lees, dan klinkt het alsof je je zeker geen zorgen hoeft te maken en een intensievere begeleiding zal krijgen dan dat je in Nederland zou doen!

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Duitsland
    Ik moet heel eerlijk zeggen, dat mogelijkerwijs mijn zwangerschapsdiabetes in NL nooit zou zijn ontdekt... ik had geen hoog startgewicht, geen grote gewichtstoename, geen grote hoeveelheid vruchtwater, etc.
    Misschien heb ik bij mijn eerste ook wel zwangerschapsdiabetes gehad..... toen "liep" ik in NL. Bij de eerste zwangerschap 14 kilo aangekomen en bij de 2e maar 10 kilo... maar dat was dan ook mede toe te rekenen aan de dieetmaatregelen ivm mijn diabetes.

julia80 likes this.
  8. Fultimemommy

Fultimemommy Bekend lid

Dec 27, 2017
    804
    748
    93
    Female
    NL
    Ik woon sinds 2012 in Duitsland..
    bevalling van mijn eerste vond ik prettig.. was binnen 4 uur bevallen ze hebben mij zeer goed geholpen nu zwanger van mijn tweede en alles gaat goed gelukkig .. ik krijg elke keer na echo controles foto’s mee , heb daar voor extra voor betaald (150€) want je krijgt alleen 3 echo’s foto’s mee en dat was het . Bij mijn zoontje had ik niet zo ervaring over zo dingen en wiste ook niks van omdat ik niet goed Duits kon .. niet angst hebben alles komt goed..

Share This Page