wanneer echo en wie bepaalt dat?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Nathalie6, Jan 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

Jan 7, 2008
    186
    0
    0
    Hallo,

Ik ben dit weekend dmv van een test erachter gekomen dat ik zwanger ben. Ik was twee dagen overtijd toen ik de test deed. Er is mij gezegd dat door zware endometriose (hoogste klasse) de kans klein is dat ik spontaan zwanger zou worden. Dus het was een hele fijne verrassing.

Nu heb ik mijn huisarts gebeld en de assistente zegt dat als de test aangeeft dat ik zwanger ben, het zo is en dat ik niet naar de huisarts hoef. Dat vind ik best vreemd.
    heeft iemand hier ervaring mee?

Omdat ik bang ben voor een bbz wil ik zo vroeg mogelijk een echo hebben om te zien dat het vruchtje op de juiste plaats zit. Wanneer kan de eerste echo plaatsvinden ? Ik zie nl. op dit forum dat mensen op verschillende tijdstippen hun eerste echo hebben. En wie bepaalt wanneer de eerste echo wordt gedaan?

2. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Ten eerste gefeliciteerd!

Wanneer een thuistest positief aangeeft, dan zal je het gewoon moeten geloven. De testen die de huisarts gebruikt zijn nl. vergelijkbaar.

De eerste echo is doorgaans met 12 weken. Bij die echo kijken ze ook meteen of het inderdaad wel in de baarmoeder zit. Wanneer je een combitest zou willen, is je eerste echo ong. rond de 10 weken, omdat de combitest tijdsgebonden is, en ze dus zekerheid moeten hebben hoe lang je al zwanger bent.

Ben je niet zeker van je cyclus dan zou een echo eerder kunnen. Ik neem aan dat dit wel in samenspraak met huisarts of VK gebeurd.
    Wees alleen niet te vroeg met een echo, want te vroeg is er gewoon nog niet erg veel te zien. Ja een vruchtzakje, misschien. En dan weet je natuurlijk wel of het in de baarmoeder zit, maar dan weet je nog niet of er wel een vruchtje in zit. Het allemaal nl. heel erg klein.

Misschien kun je gewoon vast contact opnemen met de VK-praktijk (of ziekenhuis) waar begeleiding van wenst. Je kunt dan je vragen voorleggen, en samen een passende oplossing verzinnen.

3. Shalina

Shalina Lid

Sep 1, 2007
    72
    0
    0
    Ik had de mijne met 8 weken bij de vk , die bepaald dat. Dus als ik jou was zou ik gewoon nu naar de vk of gyn bellen voor een afspraak en dan kan je tevens gelijk uitleggen van je situatie dat je bang bent voor een bbz enz.

4. Niet meer actief

GEFELICITEERD!

normaal gesproken wordt de eerste echo gedaan bij 12 weken, maar hier op de site lees ik veel verhalen van vrouwen waarbij het bij 7/8 wkn al gedaan wordt maar als er geen aanleiding toe is, is het de regel bij 12 wkn, omdat de kans groot is als je het eerder laat doen het dan heel erg moeilijk te zien is en je dan alleen maar(onnodig) ongerust wordt.

Ik heb ook de huisarts gebeld toen ik wist dat ik zwanger was en de ass vertelde mij ook dat ik bij ongeveer 8 wkn de verlosk. kon bellen om een afspraak te maken voor een intakegesprek.
    die heb ik inmiddels gehad en krijg volgende week mijn 1 ste echo, dus dat is wel spannend want ik ben ook heel benieuwd en ongerust of alles wel goed is, ik heb het wel gevraagd om eerder een echo te laten doen maar dat wilden ze niet.

Ik snap dat je bang bent dat het een bbz is, dat zijn we allemaal wel hoor zeker de eerste 12 weken.je moet er niet vanuit gaan dat dat zo is,probeer een beetje te genieten, ik weet dat het moeilijk is maar probeer het toch maar.
    ikzelf ben ook ongerust hoor vooral omdat ik heel erg misselijk geweest ben en geen eten/drinken binnen kon houden, toen dat ineens vd ene op andere dag ophield dacht ik weer dat het met de zwangerschap niet goed was, maar de meeste vrouwen zijn de eerste tijd gespannen en ongerust.

anders kun je altijd de verlosk. bellen natuurlijk en het haar uitleggen,want het is ook heel verschillend, de ene wilt dat je wacht tot 12 wkn en de andere mag je wel eerder komen,

5. mercedes

mercedes Fanatiek lid

Nov 8, 2005
    1,608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Hoihoi,

Mijn vriendin heeft ook endometriose, ze is vorig jaar bevallen. Tijdens de zwangerschap is ze vanaf een week of 7 om de week naar het ziekenhuis moeten gaan voor een echo, ze hoefde idd niet naar de huisarts en ook niet naar een verloskundige. Vanwege de endometriose hebben ze het kind eerder gehaald via een KS.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Bij vk (bij Sam) eerste echo bij 9 weken gehad, en bij deze uk bij gyn met 8 weken.
    Dit wordt door hun bepaald. Wel kan je natuurlijk je geschiedenis aangeven. Weet alleen niet of een echt hele vroege echo zo heel erg leuk is.. (bedoel met 5/6 weken, dan heb je meestal alleen maar een vruchtje en nog geen hartje of springding in je buik :) ) Nou snap ik ook dat je deze echo niet wilt voor de fun. Ook met oog op je andere vraag, bel gewoon je gyn op waar je onder behandeling was.

7. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,193
    0
    0
    Maastricht
    Ik had een verhoogde kans op een bbz omdat ik verkleefde eileiders heb. (Heb trouwens maar 1 eileider..)
    Toen ik wist dat ik zwanger was heb ik meteen mijn gyn gebeld om een afspraak te maken voor een echo.
    Mijn eerste echo had ik met 6 weken en 4 dagen.
    Is dan toch een geruststelling want bij ieder pijntje haal je je vanalles in je hoofd...

8. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

Jan 7, 2008
    186
    0
    0
    Bedankt allemaal!

Ik heb net met het ziekenhuis gebeld waar ik onder behandeling was. Het is echter een academisch ziekenhuis waar ze het heel druk hebben. Ik zal worden teruggebeld, ze gaat nu eerst kijken of het mogelijk is om een afspraak te krijgen met de betreffende gyn. In principe was het voor hun afgedaan toen ze me geopereerd hadden en ik doorverwezen werd naar de IVF arts.

Ik wacht het telefoontje met spanning af.
    Ik moet inderdaad niet te vroeg een echo hebben maar ik hoor dat je er bij een bbz beter snel bij kan zijn. Dan is de kans dat de schade beperkt blijft groter.

Share This Page