hier wel goed geslapen vannacht, had er wel een goed gevoel over na maandag... Ik heb zojuist een echo gehad hier in het ziekenhuis. Helaas was er nog geen kloppend hartje te zien. Volgens de berekening van het echo apparaat was het vruchtzakje nu 1,23 cm (afgelopen maandag was deze nog 0.78 bij 0.56), wat volgens het apparaat overeen komt met een zwangerschapsduur van 5 weken en 4 dagen. Er was wel nog steeds een ringetje te zien in het vruchtzakje, maar nog geen vruchtje. Ook was er weer een hematoom te zien van ongeveer 2x de grootte van het vruchtzakje. Hier is de onzekerheid toegeslagen. De groei van het vruchtzakje is naar mijn idee minimaal. Ook de zwangerschapsduur van 5+4 is minder dan mijn eigen berekeningen (vandaag 6+2). Ook het hematoom dat er weer zit (had ik ook mijn vorige zwangerschap), baart mij zorgen. Volgende week donderdag hebben we weer een echo, enerzijds om het hematoom te monitoren en anderzijds om te kijken of er dan hartactiviteit waarneembaar is. (bovenstaand stukje uit mijn mail aan Dr De Sutter in Gent om te vragen wat zij er van vindt en had geen zin om het nog een keer te typen ) ------ nou heb inmiddels wat info verzameld, jaja zo ben ik haha, meteen googlen. en dit heb ik gevonden: Determination of Gestational Age Measurement of the gestational sac diameter or the length of the fetal pole (CRL) can be used to determine gestational age. Charts have been developed for this purpose, but some simple rules of thumb can also be effectively used. Gestational Sac: Gestational age = 4 weeks plus (mean sac diameter in mm x days). This relies on the growth of the normal gestational sac of 1 mm per day after the 4th week of gestation. For example, a gestational sac measuring 11 mm would be approximately 5 weeks and 4 days gestational age. (4 weeks plus 11 days = 5 weeks and 4 days). Gezien deze regel was ik maandag mssn ook minder ver... Het vruchtzakje was maandag 0,78. Dus als je 8 mm optelt bij de 4 weken, zou ik maandag pas 5 weken en 1 dagen geweest zijn. Dan zou vandaag volgens deze berekening uitkomen op 4 weken +12,3 mm is dus 5+5.... Dat betekent in ieder geval een goede groei t.o.v maandag en het kan dat er nog geen hartje is omdat ik nog onder de 6 weken ben... Het enige gekke is dan dat ik maandag een paar dagen minder ver was dan gedacht.... Dr. De Sutter heeft maandag gezegd dat het er mooi uitzag voor die termijn, maar ze heeft niet genoemd welke termijn precies, dat hield ze in het midden... daarnet mailde ze dit terug: Inderdaad vreemd dat er nu een hematoom zit, want dat was er inderdaad maandag niet. Het vruchtzakje is wel goed gegroeid, en dus zou ik nog geduld oefenen. Met twee metingen op rij kan je beter schatten hoever je bent, en allicht ben je inderdaad nu nog net geen zes weken. Volgende week moet er dus een vruchtje mlet hartactie zijn. Hou me op de hoogte en gainderdaad intussen verder met de progesteron. nou ja, ik ben mssn iets gerustgesteld, maar ik hoop dat het snel volgende week donderdag is! --- hoe was het bij jullie meiden????
Nou hier ook weer afwachten. De vruchtzak was gegroeid. Flink. En klopte met het termijn. Maar ze kon weer niet het vruchtje vinden. Niet met zekerheid. Z dacht we iets te zien. Maar kon het niet zeker zeggen. Dus weer bloed prikken en woensdag weer naar het ziekenhuis. Dan probeert me man erbij te zijn. Misschien laat de kleine zich pas zien als papa erbij is. Ik hoop het. Dus nu de bloeduitslag afwachten. Ik hoop dat de rest beter nieuws heeft!!
Surf. Het klinkt bij jou wel goed hoor. O ja ik sprak de assistente na dt ik de arts had gesproken en die zei dat ze liever niet voor de 7 weken echo's plannen om deze reden. Mensen zich zo druk maken om iets wat misschien helemaal niets hoeft te betekenen
Lieverds wat een onzekerheid nog bij jullie dat is niet waar jullie en ik met jullie op hadden gehoopt... Wanneer hebben jullie weer een afspraak. zal heel hard duimen dat dan alles goed blijkt te zijn! Wij moesten vreselijk lang wachten, maar eindelijk binnen zagen we direct duidelijk een vruchtje en... een kloppend hartje! Ik moest zo huilen van opluchting. ik hoop zo dat jullie de volgende ook zulk mooi nieuws krijgen.
@ Surf; Oh wat spannend voor jullie zeg ! Ik wist dat je zwanger was maar niet dat het zo spannend was. Nog een week onzekerheid ! Ik ga heel hard voor je duimen ! @ Jessy; Bah ook zoveel onzekerheid.. sterkte en ik duik ook voor jou ! @ JulltjeT; ik zit helemaal in het topic en ik huil gewoon met je mee ! Wat een fijn nieuws !! Gefeliciteerd Voor LZ zit ook nog te duimen... ( sorry trouwens dat ik hier zomaar kom " binnenvallen.. " maar ik kwam hier toevallig op uit.. )
Meiden, bij ons is het helaas een MA geworden, hartje is gestopt met kloppen. Ga straks de medicatie halen en hoop dat het snel voorbij is... Voor jullie heel veel succes aankomende (spannende) tijd en ik blijf jullie volgen!
Lz. Wat verschrikkelijk!!! Jeetje dat is niet het nieuws wat we wouden horen. Ik had zo gehoopt op een goede echo bij jou! Een spontaan wonder en dan blijft het niet bij jullie!! Wat ongelofelijk klote meid. Heel veel sterkte de aankomende tijd!! En vanuit hier een heeeeeeeeeeeeele grote digi knuf
Mijn hcg was weer gestegen. Dus dat is wel fijn. Ze zei alleen dat het niet lang meer duurde dat het niet meer te meten was. Dus dat is wel eng. Haha. Ach ja weet afwachten tot woensdag
LZ wat erg gatverdarrie dat is absoluut niet waar we op hoopten wat verschrikkelijk voor jullie Heel erg veel sterkte en ik hoop dat we je hier gauw weer met een mooie positieve test mogen verwelkomen, hoewel ik me kan voorstellen dat je daar nu misschien nog even niet aan wilt denken. Heel veel sterkte meid, denk aan je! *HUG*
Voor jou ook weer een spannende week! Ik hoop op n mooie echo volgende week!! Ik ben zelf wel iets gerust gesteld, maar spannend blijft het wel! Ik laat het weten volgende week.
Surf! ik lees je bericht nu pas goed, je bent dus korter zwanger dan je dacht?! Dan kan het idd nog alle kanten op! Het iig goed dat er al wel een dooierzakje te zien is. Vruchtje is nu nog zo klein! Bij mij zagen ze het ook niet met 6 weken! Maar kan me voorstellen dat je het wel heel spannend vind. En je hoopt natuurlijk toch op een hartje! Wat naar van die hematoom! Weet je al wat ze daarmee gaan doen? Moet die verwijderd worden ofzo?? Spannend meid. Zal voor je duimen dat je een hartje te zien krijgt en dat de hematoom niet gegroeid is! Is een hematoom een soort cyste?
juultje: een hematoom is een bloedprop in de baarmoeder en kan op twee manieren weg. of door er uit te spoelen (bloedverlies) of door je lichaam opgenomen worden... bij mijn vorige zwangerschap heb ik het ook gehad en toen heb ik tot een week of 10 af en toe gevloeid en daarna is het langzaam door mijn lichaam opgenomen, met 17 weken was ie weg. risico is dat bij het bloedverlies het vruchtje mee naar buiten spoelt... dus daardoor is het extra spannend... ja het zou dus kunnen dat ik minder ver ben, een dag of 3 dan vergeleken met mn eigen berekening... we moeten afwachten tot donderdag...
Jessy: sorry dat ik nu pas reageer, was n paar daagjes weg... Hoe is het gegaan bij je? Ik hoop alles ok!! Ik moet vanmiddag weer... Pff spannend! Ergens wil ik ook niet heen, nu verkeer ik nog in de veronderstelling dat ik zwanger ben, dat kan vanmiddag over zijn, oooooow! Ik ben nerveus!
Zojuist heb ik mijn derde echo gehad. Helaas nog steeds geen hartactie te zien, wat we natuurlijk wel gehoopt hadden. Het vruchtzakje was wel weer gegroeid naar 15 mm en de yolk sac was nu heel duidelijk, ook leek er iets te zien wat het vruchtje zou kunnen zijn, maar was nog erg onduidelijk. Het hematoom is inmiddels enorm. De gynaecoloog zei zelfs: 'Het lijkt wel een zwangerschap in een zwangerschap'. Volgens mijn eigen berekening zou ik vandaag 7 weken en 1 dag zijn, volgens de berekening van afgelopen vrijdag zou ik 6 weken en 3 dagen moeten zijn. Dit beeld lijkt nog meer achter te lopen.... In een tijdspanne van anderhalve week zou er toch meer ontwikkeling te zien moeten zijn in het echobeeld, lijkt mij? De gynaecoloog was niet negatief en niet positief, hij zei dat er nog niet zoveel over te zeggen was. Hij wilde geen uitspraak doen over de zwangerschapstermijn en ook niet over de ontwikkeling van de afgelopen week. Hij maakte zich geen zorgen over het hematoom en zei ook dat het aan de echo-apparatuur zou kunnen liggen dat het hartje al wel klopt, maar dat het nog niet waarneembaar is. Eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel vertrouwen meer in. We kijken al anderhalve week naar een vruchtzakje dat groeit, maar verder niets . Misschien ben ik te ongeduldig Over 2 weken, op 31 augustus, heb ik weer een echo.