Echo 6 weken, vruchtje slechts 2,7 mm?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Hellen1971, 26 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb vandaag voor de 2e keer een echo gehad, om een BBZ defintief uit te sluiten. En na een HCG meting ( die overigens 19.000 was en flink gestegen).

Maar nu zegt de gyn, dat het vruchtje 2,7 mm is en het vruchtzakje ( wat een beetje onregelmatig is) een doorsnee heeft van ongeveer 14, 3 mm en dat dat overeenkomt met rond de 6 weken zwanger. Wat ik dus volgens mijn eigen berekeningen ook moet zijn. Met wat fantasie, zei de gyn, kon hij al hartaktie waarnemen.

Maar: in de meeste groeikalenders staat, dat het vruchtje bij 6 weken al 5 mm moet zijn ( hoewel ik in sommige gidsen weer lees dat tussen de 2 en 4 mm goed is) .

Dus de aanvankelijke blijdschap, geeft nu toch weer reden tot zorg. Is het niet te klein? Heeft ie wellicht niet de lengte maar de breedte gemeten?

Een foto staat in mijn album.

Ik ben heel benieuwd wat je ervan vind!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi helen,

Het vruchtje is zo groot als het zijn moet! Komt precies overeen met wat je zelf hebt uitgerekend. Prima! geen zorgen over maken.
    Ik weet dat er in alle boeken en tijdschriften iets anders staan, erg lastig! Maar de gynaecoloog heeft je niet voor de gek gehouden je bent 6 weken zwanger.

Imke

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Dank je voor je antwoord. Het stelt me wel gerust. Ik vind het wel vreemd dat die maten dan zo verschillen. Heb jij enig idee wat die enorme verschillen in literatuur en op sites kan verklaren?

Deel Deze Pagina